Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Kiedy przysługuje ekwiwalent za urlop?
Iga Marciniszyn
Iga Marciniszyn 22.03.2022 08:38

Kiedy przysługuje ekwiwalent za urlop?

Kiedy przysługuje ekwiwalent za urlop?
pixabay.com

W jakich sytuacjach należy się ekwiwalent za urlop?

Obowiązkiem pracodawcy jest wypłacenie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, jednak ma to miejsce tylko w przypadku, gdy umowa pracownika wygasła lub zostaje rozwiązana. Według obowiązującego prawa, pracownik musi odebrać wolne dni w naturze, nie może zrzec się dni wolnych, gdyż posiada przywilej do nieprzerwanego urlopu, którego wymiar zależny jest od stażu pracy. W przypadku osób ze stażem pracy do 10 lat jest to 20 przysługujących dni urlopowych, a w przypadku ponad 10 lat – 26 dni.

Komu przysługuje ekwiwalent za urlop?

Ekwiwalent za urlop należy się osobom zatrudnionym w ramach umowy: o pracę, wyboru, powołania, mianowania lub spółdzielczą umowę o pracę, które nie wykorzystały dni urlopowych, a których umowa wygasa lub zostaje rozwiązana. Co ważne, gdy umowa zostaje rozwiązana, nawet jeśli było to zwolnienie dyscyplinarne, nie ma to wpływu na prawo do wypłaty ekwiwalentu za urlop. Dodatkowo, jeśli umowa zostaje rozwiązana z powodu śmierci pracownika, jego ekwiwalent należy się małżonkowi i innym osobom uprawnionym do otrzymania renty.

Czy pracodawca może nie wypłacić ekwiwalentu?

Pracodawca może nie wypłacić ekwiwalentu tylko w przypadku, gdy nawiąże z tym samym pracownikiem nową umowę rozpoczynającą się wraz z okresem ukończenia poprzedniej umowy. Pracownik pozostaje w stosunku pracy z tym samym pracodawcą, więc ma możliwość wykorzystania urlopu podczas trwania kolejnego okresu zatrudnienia na nowej umowie.

Co jeśli pracodawca nie wypłaca ekwiwalentu za urlop?

Jeśli pomimo zaistniałych do wypłaty ekwiwalentu warunków, tj. niewykorzystanie dni urlopowych oraz wygaśnięcie lub rozwiązanie umowy, pracodawca zwleka z wypłatą ekwiwalentu lub wiemy, że nie chce go wypłacić, możemy wejść z nim na drogę sądową. Prawa do otrzymania ekwiwalentu pracownik może dochodzić przed Sądem Pracy w terminie do 3 lat od zakończenia umowy. Po tym czasie sprawa dotycząca niewypłaconego ekwiwalentu uznawana jest za przedawnioną.

Według prawa pracodawca ma obowiązek wypłacić ekwiwalent ostatniego dnia obowiązywania umowy z pracownikiem. Informacja o ilości wykorzystanych dni urlopowych oraz wypłaconym ekwiwalencie musi znaleźć się na przekazanym pracownikowi świadectwie pracy.

Tagi: