Jakie zasady savoir vivre obowiązują w pracy?
Pixabay.com
Autor Tomasz Majta - 31 Stycznia 2021

Jakie zasady savoir vivre obowiązują w pracy?

Każdy z nas w swoim życiu na pewno słyszał o zagadnieniu savoir vivre. Najogólniej rzecz ujmując, to zasady determinujące właściwe i zachowanie adekwatne do określonych sytuacji oraz miejsc. Dobre maniery są podstawą, która świadczy o naszym wychowaniu i kulturze osobistej. Cechy te są niezwykle ważne zarówno w pracy, jak i w biznesie. Jak należy się zachowywać w określonych miejscach i sytuacjach?

Savoir vivre jako zbiór zasad i manier

Ogólnie mówiąc, savoir vivre jest zbiorem manier i zasad obowiązujących w danej kulturze. To, co w jednym kraju budzi podziw i jest wskazane, w innym może być wytykane czy odbierane jako coś niegrzecznego bądź niemiłego. Zatem warto zadbać o odpowiednia etykietę w określonym miejscu. Jeszcze niedawno savoir vivre kojarzony był z odpowiednim zachowaniem przy stole. Obecnie to wyrażenie ma dużo szersze znaczenie i dotyczy wielu zagadnień z życia społecznego, np. savoir vivre biznesu, polityki, Internetu itp. Dobre wychowanie oraz maniery w życiu codziennym znacząco poprawią to, jak odbierają nas inni. Z pewnością dzięki przestrzeganiu tych zasad w środowisku, których się znajdujemy, ludzie będą do nas przyjaźniej nastawieni, co przełoży się na lepsze relacje. Wiele osób, również w procesie rekrutacji, nie zwraca uwagi na status materialny danego człowieka, lecz na to, co „wyniósł” z domu. Należy pamiętać, iż sympatię, życzliwość czy szacunek możemy zyskać między innymi przez to, w jaki sposób zachowujemy się w określonych sytuacjach.

Jak zachowywać się w pracy?

Znajomość reguł, które świadczą o dobrym wychowaniu, znacząco podnosi swobodę oraz w istotny sposób zwiększa efektywność komunikacji w miejscu pracy – zarówno w rozmowach koleżeńskich, jak i w negocjacjach z przełożonymi. Aby bardziej przybliżyć funkcję zasad savoir vivre w pracy, można posłużyć się przykładem. Jeden z pracowników każdego dnia witał innych współpracowników w miejscu pracy zwrotem „witam”. Oczywiście, jak można się domyślać, osoba taka nie jest świadoma zasad savoir vivre, ponieważ zwrotu „witam” należy używać do osób na podległych nam stanowiskach (tj. niższego szczebla). Używanie takiego zwrotu w stosunku do osób na podobnym lub wyższym stanowisku może zostać odebrane jako brak szacunku, co w dalszej kolejności może wiązać się z konsekwencjami lub nieprzyjemnościami w miejscu pracy. Najodpowiedniejszym i najpopularniejszym przywitaniem w miejscu pracy jest zwykle „dzień dobry”. Jest to zwrot najbardziej odpowiedni oraz uniwersalny – niezależny od relacji czy stanowiska.

Czy savoir vivre pomaga w biznesie?

Zasady savoir vivre w biznesie determinują nie tylko to, w jaki sposób należy zachowywać się w trakcie kolacji biznesowej z potencjalnym partnerem albo w jakiej kolejności powinno się przedstawiać zaproszonych gości osobom na wyższym od nas szczeblu lub też na czyj widok należy wstać od stołu, by się przywitać. Należy pamiętać, że przestrzeganie odpowiednich reguł w życiu zawodowym jest bardzo istotne na początku współpracy oraz dla podtrzymania dobrych stosunków z kontrahentami czy klientami. Przestrzeganie ogólnych reguł savoir vivre przekłada się na zwiększenie efektywności prowadzonych biznesów. Stosowna mowa ciała, uśmiech czy pewność siebie znacząco zmienią nasz obraz w oczach innych, co z pewnością ma wpływ na całość prowadzonych rozmów biznesowych.

A co z ubiorem?

To, w jaki sposób się ubieramy, jest dosyć ważne, nie tylko w pracy, ale też na co dzień. O ile jeśli znajdujemy się w domu, nasz ubiór nie ma większego znaczenia, to w przypadku spotkań z innymi ludźmi starajmy zawsze ubierać się w sposób adekwatny do sytuacji. W sytuacji gdy jest to jakaś okoliczność, starajmy się zachować elegancję. W mniej formalnych okolicznościach np. centra handlowe, restauracje, puby, możemy pozwolić sobie na znacząco więcej „luzu”. Gdy udajemy się do miejsca, w którym obowiązuje określony strój, starajmy uszanować się te okoliczności.

Savoir vivre w rozmowie telefonicznej?

Tak, istnieją pewne określone reguły w przypadku przeprowadzania rozmowy telefonicznej. Przyjęło się, iż wykonywanie połączeń telefonicznych powinno następować nie wcześniej niż o 8.00, nie później zaś niż o 21.00. Gdy znajdujemy się w miejscu pracy, dłuższe rozmowy o charakterze prywatnym nie powinny mieć miejsca. Powinny zostać przesunięte na czas po zakończeniu pracy. Należy pamiętać, ze jeśli kontaktujemy się z jakaś osobą przez telefon, powinniśmy na początku rozmowy pierwsi przedstawić się, a także poinformować, w jakiej sprawie nastąpił kontakt. W sytuacji zerwania połączenia oddzwania ta osoba, która zainicjowała kontakt.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News