Jak działa kasa zapomogowo-pożyczkowa?
 
  Czym jest kasa zapomogowo-pożyczkowa?
Celem kasy zapomogowo-pożyczkowej jest wsparcie pracowników poprzez udzielanie pożyczek krótko- i długoterminowych, a także zapomóg w przypadku trudnej sytuacji losowej członka kasy. Kasa zapomogowo-pożyczkowa daje pracownikowi możliwość podreperowania budżetu na bardzo korzystnych warunkach.
Jak działa kasa zapomogowo-pożyczkowa?
Nowi członkowie są przyjmowani na podstawie złożonej deklaracji i wpłacie wpisowego, którego wysokość ustala walne zgromadzenie członków. Członkowie kasy zapomogowo-pożyczkowej zobowiązują się do uiszczania comiesięcznego wkładu członkowskiego, który za zgodą pracownika może być potrącany z jego wynagrodzenia za pracę.
Co miesiąc pracownicy, będący członkami kasy zapomogowo-pożyczkowej, wpłacają do kasy określoną kwotę, gromadząc swój wkład, z którego później mogą otrzymać pożyczkę lub odzyskać zaoszczędzone pieniądze w przypadku rezygnacji z członkostwa w kasie zapomogowo-pożyczkowej.
Na jakiej podstawie można utworzyć kasę zapomogowo-pożyczkową w zakładzie pracy?
Kasę zapomogowo-pożyczkową można utworzyć w zakładzie pracy, jeśli gotowość przynależności do niej zadeklaruje 10 pracowników.
Powstanie takiej kasy wiąże się jednak z nałożeniem na pracodawcę dodatkowych obowiązków.
Działania kas i rola pracodawcy w ich funkcjonowaniu są zawarte w rozporządzeniu w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy. Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkiem pracodawcy jest:
- zapewnienie i zabezpieczenie pomieszczenia biurowego, które będzie miejsce przechowywania pieniędzy, 
- zapewnienie transportu pieniędzy z banku, 
- prowadzenie księgowości kasy, jej obsługę kasową i prawną, 
- dostarczanie druków i formularzy niezbędnych do prowadzenia kasy, 
- dokonywania na rzecz kasy potrąceń na listach płac wpisowego, wkładów miesięcznych i rat pożyczek, 
- przyjmowanie wpłaty od emerytów i rencistów oraz osób przebywających na urlopie wychowawczym, 
- odprowadzanie wpłaty na rachunek bankowy kasy, 
- informowanie przynajmniej raz w roku członków kasy o stanie ich wkładów i zadłużeń. 
 
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
       
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
     
        
    