Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Jak branża HoReCa radzi sobie z epidemią i jakie są zalecenia Ministerstwa?
Redakcja BiznesInfo
Redakcja BiznesInfo 07.04.2021 02:00

Jak branża HoReCa radzi sobie z epidemią i jakie są zalecenia Ministerstwa?

Materiał zewnętrzny
Materiał zewnętrzny

Sytuacja nie wygląda wesoło, ale nie porzucamy nadziei na powstanie z kryzysu. Największe zmiany dotyczą zasad bezpieczeństwa (antycovid) i skutecznej dezynfekcji.

W trzecim artykule z serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie” przyjrzymy się sytuacji i zmianom w branży HoReCa. Rząd po raz kolejny wprowadza lub znosi lockdown, a przedsiębiorcy robią wszystko, aby ich lokale i firmy nie upadły. Niektórzy postanawiają przeklasyfikować swoje bary na muzea (z różnym skutkiem), inni tymczasowo zajęli się świadczeniem usług cateringowych lub prowadzeniem lokali typu takeaway (z daniami na wynos i z dowozem).

Podobnie jak w innych branżach, również tutaj wprowadzono szereg zmian dotyczących standardów obsługi, m.in.: obowiązkowe noszenie maseczek (już nie przyłbic), rękawiczek, zachowanie dystansu między gośćmi i obsługą, zamontowanie w lokalach przesłon z pleksi, redukcja miejsc siedzących i stolików. W hotelach zamknięto baseny, pokoje zabaw oraz sale restauracyjne i dostarcza się posiłki do pokoju.

Zmiany objęły także zwiększenie świadomości pracowników i standardów związanych ze skuteczną dezynfekcją lokalu (blaty, krzesła, klamki, toalety, przełączniki świateł, terminale płatnicze, kasy fiskalne). W toaletach pracowniczych i dla gości tymczasowo zrezygnowano z automatycznych suszarek do rąk (pozostawiono ręczniki papierowe), a dodatkowo umieszczono pojemniki z atestowanym płynem do dezynfekcji rąk oraz instrukcje (lub infografiki) jak skutecznie myć i dezynfekować dłonie.

dyspenser-1617796680
Materiał Zewnętrzny

W celu zachowania największego bezpieczeństwa, przy wejściu do lokalu i w toaletach, zaleca się stosowanie automatycznych bezdotykowych dyspenserów płynu do dezynfekcji [zobacz online]. W dobrych hotelach (np. w Egipcie) takie dyspensery nie są nowością związaną z epidemią wirusa SARS-CoV-2 i od lat służą gościom wchodzącym na salę restauracyjną lub do gabinetów masażu. Doświadczeni wczasowicze wiedzą, że częsta dezynfekcja rąk może skutecznie chronić nie tylko przed koronawirusem, lecz także przed tzw. klątwą faraona lub innymi chorobami brudnych rąk. Hotele, które utrzymują wysokie standardy sanitarne zawsze cieszą się lepszymi opiniami, a ich goście częściej decydują się na wypoczynek w tym samym miejscu. Jest duża szansa na to, że niebawem również w Polsce, obecność płynów do dezynfekcji przestanie dziwić, nawet jeśli epidemia zostanie zażegnana.

Jakie są zalecenia Ministerstwa?

Ministerstwo, poza zaleceniem pracy zdalnej (w miarę możliwości) i zachowaniem dystansu społecznego (aktualnie 1,5 m), przykłada ogromną wagę do skutecznej dezynfekcji. Przeprowadzanie codziennej dezynfekcji ma się odbywać z użyciem specjalistycznego produktu biobójczego zawierającego co najmniej 60% alkoholu. Do takich preparatów należą np.:

  • TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu),

  • TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu),

  • TRISEPT COMPLEX [więcej informacji].

Rekomendowane preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta. Produkty spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687) i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby. Pamiętajmy, że skuteczna dezynfekcja pozwala eliminować nie tylko rozpowszechniony aktualnie wirus SARS-CoV-2, lecz także:

  • wirusa zapalenia wątroby typu A,

  • różne typy wirusa grypy,

  • wirusa brodawczaka (HPV) odpowiedzialnego za powstawanie tzw. kurzajek,

  • wirusa opryszczki wywołującego dotkliwe choroby warg, jamy ustnej, narządów płciowych, a nawet zapalenie opon mózgowych,

  • bakterie E. coli i salmonelli odpowiedzialne m.in. za choroby układu pokarmowego,

  • paciorkowce (wywołujące m.in. choroby górnych i dolnych dróg oddechowych) i gronkowce (odpowiedzialne za trudno gojące się zakażenia),

  • grzyby wywołujące wysoce zakaźne grzybice skóry.

Warto zauważyć, że producent zadbał o wzbogacenie składu preparatów o substancje pielęgnujące delikatną skórę dłoni i paznokcie. Przykładowo Trisept MAX zawiera glicerynę, a Trisept Żel ma w swoim składzie glicerynę i d-pantenol.

Aby korzystnie wpłynąć na PR hotelu można wręczać gościom zestawy kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także poza hotelem.Przykładowe zestawy płynów do dezynfekcji znajdziesz na [tej stronie].

trisept-kieszonkowe-1617796696
Materiał Zewnętrzny

Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<

grafika-1-1617796573
Materiał Zewnętrzny

Pozostałe wytyczne związane z branżą HoReCa

Za ustalenie zasad, wytycznych i procedur związanych z epidemią odpowiada Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Poniżej przedstawiamy wybrane punkty:

Dla gastronomii:

  • Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.

  • W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi (np. kasjerzy) zaleca się noszenie maseczek oraz rękawiczek, lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.

  • Należy zadbać o przypomnienie pracownikom zasad higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk, o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Dotyczy to nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również biurowych, kierowców, dostawców, serwisantów etc.

  • Należy zwrócić szczególną uwagę na dyscyplinę utrzymania 1,5-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki).

  • Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.

  • Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.

  • Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 1,5 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).

  • Przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym (...).

  • Wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości lokalu gastronomicznego przy danym stoliku. Po zakończonej dezynfekcji stolik powinien zostać oznaczony napisem: „zdezynfekowano”.

  • Należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut.

  • Rekomenduje się zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.

  • Zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących mycia i dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek i maseczki.

  • Przestrzenie samoobsługowe (bary sałatkowe, stoliki z ciastami, tzw. "wiejskie stoły", dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, bufety, bary, bary kawowe, chłodnie z lodami, stoły z tzw. live cooking (gotowanie na żywo)) możliwe do organizacji pod warunkiem wyznaczenia osoby do obsługi tych miejsc.

  • Przynoszenie zamówień na tacach, mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu.

  • Usługa na wynos: wydawanie zamówień na ladzie, w torbach, bezkontaktowe wydawanie zamówień, zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów).

  • Usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.

Dla hoteli i miejsc noclegowych:

  • Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu, stosownie do możliwości.

  • Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów np. stołówki pracowniczej, szatni itp. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 1.5 m Wyposażenie obsługi hotelu/obiektu/pensjonatu w środki ochrony indywidualnej, w tym maski lub przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.

  • Zalecenia dla pracowników:

    • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.

    • Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

    • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.

    • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.

  • Obowiązek stosowania przez dostawców hotelu/obiektu/pensjonatu środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.

  • Ustalenie maksymalnego stopnia wykorzystania miejsc noclegowych w hotelach/motelach/pensjonatach na poziomie 50% pokoi znajdujących się w danym obiekcie.

  • Umieszczenie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.

  • Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji lub zapewnienie dostępności maseczek ochronnych na terenie obiektów.

  • Usunięcie gazet, ulotek oraz innych materiałów do wspólnego korzystania przez gości.

  • Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i nakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek oraz maseczek.

  • Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 1,5 metra).

  • Wyłączenie z użytkowania pomieszczeń/ urządzeń takich jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, sauny, solarium, salony masażu, kasyna oraz automaty do gier hazardowych, dyskoteki i kluby nocne oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi lub wprowadzenie ograniczeń w ich udostępnianiu.

  • Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.

  • Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.

  • Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątnięcie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia - dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.

  • Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.

  • Każdorazowo po zakończonym pobycie zaleca się rutynowe sprzątnięcie pokoju hotelowego oraz dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia.

  • Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60ºC z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym.

  • Wszystkie posiłki muszą być serwowane do pokoju.

  • Dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.

  • Rekomendowane jest przeprowadzenie pomiaru temperatury przez wyznaczonego pracownika recepcji na danej zmianie za pomocą termometru bezdotykowego. W przypadku posiadania innego termometru niż bezdotykowy niezbędna jest jego dezynfekcja po każdym użyciu.

Pełną listę wytycznych, dokładny opis procedur i przydatne materiały dostępne są na stronach:

Zobacz także:

Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?

Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień

Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji

Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii

Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych

Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP

Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC

Artykuł zawiera lokowanie produktów