Fenomen Labubu: Jak "Brzydka" Lalka Stała Się Obiektem Pożądania Gen Z i Wartym Miliardy Biznesem?

Co sprawia, że prosta figurka z uszami królika staje się globalnym fenomenem, a jej wartość na rynku wtórnym rośnie stukrotnie? Dlaczego gwiazdy pokroju Rihanny publicznie skarżą się, że nie mogą jej kupić, a banki w Chinach muszą zakazywać promocji z jej udziałem? W najnowszym odcinku na kanale Biznes Info, Xhuman, ekspert i znawca popkulturowych rynków, rozkłada na czynniki pierwsze szaleństwo związane z lalkami Labubu i firmą Pop Mart, której akcje poszybowały w górę dwunastokrotnie.
W studiu Biznes Info gościł Exhuman, znany w środowisku Web3 pasjonat, który tym razem przybliżył widzom kulisy jednego z najgorętszych trendów konsumenckich ostatnich lat. Mowa o lalkach Labubu, które z niszowego produktu dla kolekcjonerów przerodziły się w potężne narzędzie marketingowe i obiekt pożądania na całym świecie. Jak do tego doszło i gdzie leży źródło tego fenomenu?
Od sklepu "Wszystko po 5 zł" do globalnego imperium zabawek
Historia Pop Mart, firmy-matki Labubu, zaczyna się w 2010 roku w Bangkoku, od sklepu z tanimi drobiazgami, przypominającego polskie "wszystko po 5 zł". Założyciel, Wang Ning, zauważył, że najlepiej sprzedają się nie praktyczne gadżety, a konkretne zabawki. To stało się impulsem do zmiany modelu biznesowego. Pop Mart postawił na tzw. "blind boxy" – pudełka-niespodzianki, w których kupujący nie wie, którą z figurek z danej serii znajdzie w środku. Jak wyjaśniał Exhuman, ten mechanizm genialnie wykorzystuje psychologiczną potrzebę kolekcjonowania. Jeśli konsument wie, że istnieje cały "set" produktów, włącza się w nim chęć posiadania ich wszystkich. Firma zaczęła więc wyszukiwać utalentowanych artystów i tworzyć całe uniwersa wokół ich projektów, przekształcając się w potężny dom produkcyjny dla designerskich zabawek.
Brzydko-słodki urok i siła pokolenia Z
Samo Labubu narodziło się w 2015 roku jako postać z opowiadania stworzonego przez artystę Kasinga Lunga. Jego unikalny styl, łączący azjatyckie korzenie z europejską fascynacją mitologią nordycką, zaowocował stworzeniem postaci, którą gość określił jako "brzydko-słodką". Ten celowy dysonans estetyczny, w Japonii znany jako kimo-kawaii, ma wzbudzać w odbiorcy opiekuńcze instynkty. Prawdziwy przełom nastąpił jednak, gdy figurka została przekształcona w brelok (keychain). To był strzał w dziesiątkę, idealnie trafiający w potrzeby pokolenia Z. Młodzi ludzie, zamiast kupować przedmioty dla statusu, kupują "przeżycia" i symbole, którymi mogą wyrazić siebie. Labubu przypięte do torebki stało się nie tylko zabawką, ale "fashion statement" – sposobem na zakomunikowanie światu swoich zainteresowań i emocji.
Rynek napędzany FOMO: jak Rihanna i scalperzy stworzyli szaleństwo
Gdy do gry weszli influencerzy, fenomen eksplodował. Zdjęcie jednej z największych gwiazd K-Popu (Lisy z Blackpink) z lalką Labubu wywołało pierwszą falę zainteresowania. Chwilę później piosenkarka Rihanna napisała, że bardzo chciałaby kupić figurkę, ale nie jest w stanie jej nigdzie znaleźć. To uruchomiło lawinę FOMO (Fear Of Missing Out – strach przed tym, że coś nas omija). Skoro nawet globalna gwiazda nie może zdobyć Labubu, musi to być coś niezwykle pożądanego. Rynek natychmiast przejęli scalperzy – osoby wykupujące towar po cenie detalicznej, by sprzedać go z ogromnym zyskiem. Skutki były ekstremalne. W Anglii Pop Mart musiał zawiesić sprzedaż, ponieważ pod sklepami dochodziło do bójek. W Chinach szał był tak wielki, że nawet banki wykorzystywały lalki w swoich kampaniach, co przyniosło nieoczekiwane rezultaty.
To była tak efektywna promocja, że w tym roku zakazano jej. Po prostu ludzie zakładali masowo konta tylko po to, żeby dostać lalkę Labubu.
Dziś zdobycie Labubu w cenie detalicznej graniczy z cudem. Zwykły konsument konkuruje z botami i zorganizowanymi grupami, a szansa na trafienie najrzadszej, "sekretnej" figurki, jest minimalna. Jak pokazał unboxing w studiu, nawet otwieranie zwykłych figurek dostarcza ogromnych emocji, które napędzają cały ten niezwykły, konsumpcyjny cykl.



































