Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Dlaczego zdolności interpersonalne są ważne?
Marta Dobrzycka
Marta Dobrzycka 27.05.2021 02:00

Dlaczego zdolności interpersonalne są ważne?

stickies-2852375 1920
https://pixabay.com/pl/photos/stickies-post-it-lista-biznes-2852375/

Umiejętności interpersonalne, nazywane też umiejętnościami społecznymi lub umiejętnościami miękkimi, to niezwykle ważne w pracy kompetencje. Pracodawcy coraz bardziej stawiają na osoby kreatywne, otwarte na pracę w grupie, elastyczne czy komunikatywne. Czym zatem są zdolności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w życiu codziennym i w pracy?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym są zdolności interpersonalne?

  • Czy można rozwijać u pracowników zdolności interpersonalne?

  • Dlaczego zdolności interpersonalne są ważne w pracy i jak je wykorzystać?

Zdolności interpersonalne - czym są?

Zdolności interpersonalne to pewnego rodzaju umiejętności społeczne, służące budowaniu relacji między ludźmi. Są to kompetencje miękkie, które mają znaczący związek z charakterem i osobowością konkretnej osoby. Dzięki tym umiejętnościom część pracowników staje się doskonałymi sprzedawcami lub potrafi zmotywować grupę do działania i nieszablonowego podejścia do nowych problemów. 

Zdolności interpersonalne są bardzo zróżnicowane, możemy do nich zaliczyć na przykład umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich, umiejętność słuchania oraz wygłaszania publicznych przemów czy też zdolności do zarządzanie przekazem werbalnym oraz niewerbalnym. Zdolności interpersonalne to także umiejętność pracy zespołowej, rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie ludźmi i delegowanie zadań. Wśród kompetencji miękkich znajdziemy też umiejętność adaptacji społecznej, wywierania wpływu na innych ludzi czy też asertywność i zdolność do kompromisów. 

Zdolności interpersonalne w miejscu pracy

Zdolności interpersonalne stają się coraz bardziej pożądane u pracowników. Dzięki nim pracownikom łatwiej zdobywać nowych klientów lub utrzymywać zainteresowanie stałych klientów na wysokim poziomie. Pracownicy o dobrze rozwiniętych kompetencjach miękkich potrafią tworzyć interesujące prezentacje i jasno i wyraźnie przekazywać informacje innym. Można nich też liczyć przy zarządzaniu grupami ludzi i projektami, bo dzięki nim współpraca przebiega sprawnie i bezkonfliktowo. Ponadto za sprawą osób o rozwiniętych zdolnościach interpersonalnych, atmosfera w miejscu pracy jest przyjazna i kreatywna. Osoby takie potrafią budować motywację u innych, przez co wpływają na wyniki osiągane przez całą firmę bardzo pozytywnie. 

Dlaczego zdolności interpersonalne są tak ważne?

Choć kompetencji miękkich nie da się w żaden sposób zmierzyć tak jak innych umiejętności pracowników, jak znajomość języka obcego czy też umiejętność posługiwania się programem graficznym, to są coraz bardziej poszukiwane na rynku pracy. Szacuje się, że w przyszłości o sukcesie firmy w dużej mierze decydować będzie właśnie kreatywność pracowników, wykorzystywana przy tworzeniu nowych usług i towarów. Ponadto bardzo duże znaczenie kompetencje miękkie odgrywają tam, gdzie trzeba dbać o nawiązywanie i utrzymywania dobrych i długotrwałych kontaktów z klientami. Oczywiście również w pracy zespołowej zdolności interpersonalne są niezbędne, wpływają bowiem na wzajemną motywację i umiejętność współpracy. 

Które zdolności interpersonalne warto rozwijać?

Wśród najważniejszych i najbardziej pożądanych na rynku pracy zdolności interpersonalnych warto wyróżnić umiejętność sprawnej komunikacji, umiejętność jasnego komunikowania się z otoczeniem, asertywność, umiejętności pracy zespołowej oraz kompetencje adaptacji społecznej. 

Sprawna komunikacja jest kluczem do nawiązywania i utrzymywania długotrwałych relacji zawodowych i biznesowych, a dzięki umiejętności komunikowania się z innymi pracownicy mogą z łatwością docierać ze swoim przekazem do innych, co pozwala na przekonanie ich do różnorodnych racji. Ważna jest też asertywność, zwłaszcza w kontekście budowania trwałych i pozytywnych relacji ze współpracownikami. Pożądaną umiejętnością jest też coraz częściej umiejętność pracy zespołowej, gdyż problemy, z którymi mierzą się pracownicy są coraz bardziej rozbudowane i wymagają współdziałania wielu różnych specjalistów. Dzięki zaś zdolności do adaptacji społecznej pracownicy nie będą bali się zmian, które nieuniknione są w firmach, które dążą do wzrostu i rozwoju.