Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Czy strategia firmy jest potrzebna przedsiębiorcy?
Maciej Pawłowski
Maciej Pawłowski 25.05.2021 02:00

Czy strategia firmy jest potrzebna przedsiębiorcy?

target-3535310 1920
https://pixabay.com/pl/photos/cel-biznes-pomys%C5%82-wzrostu-3535310/

Strategia firmy to podstawa działalności gospodarczej, która może uchronić przed bankructwem. Według analizy przeprowadzonej przez Euler Hermes aż 33 proc. przedsiębiorstw upada w ciągu pierwszego roku.

Początkujący przedsiębiorca przeważnie ma pewną wizję, ale nie zawsze wie, jak dojść do celu. Zdarza się, że jest on słabo skonkretyzowany i mglisty, a przecież to podstawa strategii firmy.

Strategia firmy – must have rekina biznesu

Każde przedsięwzięcie wymaga planu, improwizacja sprawdza się rzadko, nie jest zalecana, a jeżeli już, to jedynie w sytuacjach nieprzewidzianych, wymagających szybkiego podjęcia decyzji. Określenie jasnego, konkretnego i określonego w czasie celu jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Widoczny na horyzoncie punkt, do którego zmierzamy, daje motywację, ale również pewność, że zmierzamy w dobrym kierunku. Nie da się skorygować kursu, jeśli nie zna się celu podróży. Krótko mówiąc: jeżeli wiesz, czego chcesz, łatwiej ci to osiągnąć. Właśnie dlatego strategia jest pierwszą czynnością, którą powinien przemyśleć początkujący przedsiębiorca.

Czy strategia firmy jest potrzebna?

Strategia składa się z kilku elementów. To przede wszystkim długoterminowe cele przedsiębiorstwa, które pozwalają określić kierunki działania niezbędne do jej realizacji. Żeby osiągnąć sukces, należy mieć wyznaczone jasne założenia i określić konkretne działania zmierzające do ich osiągnięcia.

Cel – podstawowy element strategii firmy

Przede wszystkim należy określić strategiczne cele. Nie powinno ich być zbyt wiele, zaleca się zidentyfikowanie maksymalnie dwóch. Tu przyda się metoda SMART, najpopularniejszy i chyba najskuteczniejszy sposób określenia celu. SMART to akronim od słów: Specific (konkretny), Measurable (mierzalny),  Achievable (osiągalny), Relevant (istotny), Time-bound (określony w czasie).

Oznacza to, że określany przez nas cel powinien być skonkretyzowany, jasny, łatwy do zdefiniowania. Może nim być zdobycie określonej liczby klientów, otworzenie filii, zdobycie określonego udziału w rynku.

Cel, jako element strategii firmy, musi być mierzalny

Określenie celu w liczbach jest niezbędne do stwierdzenia postępu czy osiągnięcia powziętych wcześniej założeń. Oczywiste jest, że cel powinien być również osiągalny, choć nie należy hamować swoich ambicji. Przedsiębiorca powinien stawiać sobie poprzeczkę wysoko, ale tak, żeby dało się ją przeskoczyć. Droga do celu, którego nie da się osiągnąć, jest demotywująca i sprawia, że łatwo się zniechęcić.