Wraca temat podwyżki akcyzy na używane auta
pixabay/Fz
Autor Radosław Święcki - 21 Października 2020

Rząd planuje znowu podwyższyć akcyzę na wybrane produkty. Eksperci wieszczą katastrofę

Wraca temat podniesienia akcyzy na używane samochody. Plany rządu w tym zakresie budzą sprzeciw wielu ekspertów. Część z nich mówi o katastrofie i prognozuje likwidację tysięcy miejsc pracy.

Konsekwencje podniesienia akcyzy

O planach rządu odnośnie podniesienia akcyzy na używane samochody pisze “Puls Biznesu”. Gazeta przywołuje wypowiedź Jadwigi Emilewicz sprzed miesiąca, kiedy to podczas konferencji dotyczącej elektromobilności ówczesna wicepremier i minister rozwoju poinformowała, że rząd rozważa powrót do projektu podniesienia akcyzy na używane auta. Powrót, ponieważ takie plany pojawiły się już cztery lata temu, jednak nic z nich nie wyszło.

Szykują surowe mandaty na wszystkich świętych. Z cmentarza możesz wrócić z ogromną karą, wiemy za coSzykują surowe mandaty na wszystkich świętych. Z cmentarza możesz wrócić z ogromną karą, wiemy za coCzytaj dalej

Zapowiedź Emilewicz z marszu wywołała sprzeciw przedstawicieli branży motoryzacyjnej spośród których część wieszczy nawet katastrofę. W ocenie prezesa Stowarzyszenia Komisów Macieja Szymajdy podwyżka akcyzy uderzyłaby w importerów używanych samochodów.

- Import pojazdów używanych mógłby zostać zahamowany, co odbiłoby się w pierwszej kolejności na osobach zajmujących się nim zawodowo. Koniec końców mimo podwyżki budżet państwa zanotowałby straty, a sprzedaż nowych aut, w tym elektrycznych, pozostałaby na tym samym poziomie — mówi cytowany przez gazetę Szymajda.

Pojedziesz do lasu na grzyby, możesz wrócić z grzywną 500 zł. Na grzybiarzy czekają niemałe karyPojedziesz do lasu na grzyby, możesz wrócić z grzywną 500 zł. Na grzybiarzy czekają niemałe karyCzytaj dalej

Podobnego zdania jest prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Alfred Franke, który zwraca uwagę, iż import pojazdów używanych to miejsca pracy dla całego sektora usług związanych z eksploatacją aut, czyli blisko 150 tys. mechaników i wielu innych specjalistów.

- Niemal 90 proc. kierowców korzysta z usług niezależnych warsztatów motoryzacyjnych, do których trafia blisko 18 mln aut jeżdżących po naszych drogach. Dobra kondycja warsztatów gwarantuje ciągłość funkcjonowania całego łańcucha produkcji i dystrybucji części motoryzacyjnych, zatrudniającego łącznie prawie 190 tys. osób. Ewentualne ograniczenie importu samochodów używanych mocno uderzy w cały ten segment — tłumaczy Franke.

100 do 300 zł i nie trzeba nosić maseczki. Sąd jednak nie będzie pobłażliwy, grozi nawet więzienie100 do 300 zł i nie trzeba nosić maseczki. Sąd jednak nie będzie pobłażliwy, grozi nawet więzienieCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:

1. Kultowa dziennikarka przed śmiercią ujawniła kulisy pracy Elżbiety Jaworowicz. Jak znalazła się w TVP?
2. Jurek Owsiak zakażony, najgorszy scenariusz się spełnia. Jaki jest jego stan zdrowia?
3. Poczta Polska zaskoczyła wszystkich, nowa usługa wielkim udogodnieniem. Klienci mają powody do radości

— Oczywiście zatruwające środowisko najstarsze pojazdy sprowadzane z zagranicy powinny być eliminowane z rynku europejskiego, jednak zatrzymanie importu aut do Polski przyczyni się do likwidacji tysięcy stanowisk pracy — to z kolei opinia Andrzeja Ducha z Ogólnopolskiej Komisji Rzemiosł Motoryzacyjnych, Związku Rzemiosła Polskiego (OKRM ZRP).

Kary łączyć z zachętami

Nieco inne zdanie w tej kwestii ma szef Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur, który w rozmowie z “Pulsem Biznesu” podkreśla, że sam pomysł podniesienia akcyzy na używane auta sprowadzane od naszych zachodnich sąsiadów nie jest zły. Zaznacza jednak, że “kij nie sprawdzi się bez marchewki”.

Deszcz pieniędzy dla Polaków, dadzą nawet 37 tys. zł. Rusza nabór, procedura składania wniosków jest banalnaDeszcz pieniędzy dla Polaków, dadzą nawet 37 tys. zł. Rusza nabór, procedura składania wniosków jest banalnaCzytaj dalej

— Neutralności klimatycznej, która jest celem nadrzędnym, nie da się osiągnąć wyłącznie przez karanie osób, które zatruwają środowisko. Konieczne jest stworzenie systemu łączącego narzędzia penalizacyjne z zachętami do zakupu samochodów zero i niskoemisyjnych — tłumaczy prezes PSPA.

Mazur proponuje m.in. dopracowanie i zwiększenie dopłat do samochodów zeroemisyjnych, a także wprowadzenie zachęt podatkowych. W ocenie eksperta konieczne jest również określenie celu końcowego, czyli zakazu rejestracji samochodów z silnikami konwencjonalnymi w pewnej perspektywie czasowej, tak jak to ma miejsce w innych krajach Unii Europejskiej.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Tłok w miejskich autobusach. Ludzie za nic mają obostrzenia, przepychają się w komunikacji
  2. Wielka gwiazda "Tańca z gwiazdami" zarażona koronawirusem. Możemy zapomnieć o występie w najbliższym czasie
  3. Co z wyjazdem poza granice Polski? Najnowsze wytyczne MSZ
  4. Monety mogą być świetnym zabezpieczeniem na trudne czasy. Za niektóre kolekcjonerzy zapłacą fortunę
  5. Nadchodzi koniec uwielbianej sieciówki w Polsce. Jeszcze za nią zatęsknimy
  6. Justyna Żyła pokazała roznegliżowane zdjęcie. Po chwili je usunęła, ale w internecie nic nie ginie (FOTO)
  7. Nie idź do piekarni, niech piekarnia pojawi się w twoim domu. Nieziemski, cudownie prosty chleb na śniadanie zrobisz błyskawicznie
Będziesz miał pieniądze, a z nich nie skorzystasz. Czekają Cię spore problemy z nowymi monetamiBędziesz miał pieniądze, a z nich nie skorzystasz. Czekają Cię spore problemy z nowymi monetamiCzytaj dalej

Koniecznie obejrzyj:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News