W Kodeksie pracy wyróżnia się dwa rodzaje odpowiedzialności materialnej pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy podczas wykonywania obowiązków służbowych. Pierwsza z nich to odpowiedzialność na zasadach ogólnych, która ma charakter powszechny i obejmuje wszystkich zatrudnionych. Druga natomiast dotyczy odpowiedzialności za mienie powierzone, powstającej wówczas, gdy pracownikowi w ramach dodatkowej umowy powierzono mienie pracodawcy podlegające wyliczeniu lub zwrotowi.
Exit Tax to nowy polski podatek obowiązujący od 1 stycznia 2019 roku. Inna nazwa podatku to podatek od niezrealizowanych zysków. Taki podatek funkcjonuje już w pozostałych krajach Unii Europejskiej. W artykule przyjrzymy się bliżej podatkowi Exit Tax i spróbujemy wyjaśnić wątpliwości z nim związane. Funkcjonującymi synonimami podatku od niezrealizowanych zysków są "podatek od wyjścia", "podatek od emigracji", "exit tax". Zgodnie z ustawą o PIT (Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350U)), a ściślej z nowo dodanymi artykułami tej ustawy – opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega: przeniesienie składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w którego wyniku Rzeczpospolita Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, przy czym przenoszony składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu, zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w której wyniku Rzeczpospolita Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa. Interpretując te przepisy widzimy, iż ich wprowadzenie ma na celu zapobieganie unikaniu opodatkowania przez sztuczne przeniesienie majątku, do krajów gdzie sprzedaż składników majątkowych podlega niższym podatkom lub jest z nich zwolniona. Zapis dotyczący przeniesienia składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustawodawca postanowił doprecyzować. W ustawie znajdziemy zapis, iż przeniesienie składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obejmuje w szczególności sytuację, w której: – podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym, przenosi do swojego zagranicznego zakładu składnik majątku dotychczas związany z działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, – podatnik, będący nierezydentem, przenosi do państwa swojej rezydencji podatkowej lub do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym prowadzi działalność gospodarczą poprzez zagraniczny zakład, składnik majątku dotychczas związany z działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczny zakład – podatnik, będący nierezydentem, przenosi do innego państwa całość albo część działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład. Podstawa opodatkowania Exit Tax Podstawą opodatkowania w przypadku Exit Taks jest suma dochodów z niezrealizowanych zysków dla poszczególnych składników majątkowych. A dochodem jest nadwyżka wartości rynkowej składnika majątku ustalanej na dzień jego przeniesienia albo na dzień poprzedzający dzień zmiany rezydencji podatkowej ponad jego wartość podatkową. Ustawa definiuje wartość rynkową. Przepisy mówią, że wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Zdefiniowana jest również wartość podatkowa składnika majątku jako wartość niezaliczona uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty. Nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku w przypadku, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami do celów opodatkowania podatkiem dochodowym nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tego składnika majątku. Zwolnienia z opodatkowania Exit Tax W myśl nowych przepisów opodatkowanie niezrealizowanych zysków, nie następuje, jeżeli wartość rynkowa składników majątku nie przekracza kwoty 4 mln zł. Ponadto przewidziano dwa zwolnienia od podatku. W znowelizowanej ustawie znajdziemy zapis, że opodatkowania podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków nie stosuje się do składnika majątku przeniesionego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na czas określony, nie dłuższy jednak niż 12 miesięcy. Ma to miejsce kiedy przeniesienie tego składnika majątku związane jest bezpośrednio z polityką zarządzania płynnością przedsiębiorstwa podatnika położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium innego państwa lub przeniesienie następuje na podstawie umowy przewłaszczenia w celu zabezpieczenia wierzytelności. Exit Tax termin płatności W przepisach przewidziano bardzo krótki termin na zapłatę podatku od niezrealizowanych zysków. Exit tax podlega wpłacie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód. W tym samym terminie trzeba również złożyć odpowiednią deklarację podatkową. Stawka Exit Tax Opodatkowanie niezrealizowanych zysków obowiązuje według dwóch stawek podatkowych 19% – dla składników o ustalonej wartości podatkowej oraz 3% – dla składników, w stosunku do których wartości podatkowej się nie ustala (dotyczy to zryczałtowanych form opodatkowania, gdzie nie ustala się kosztów podatkowych). Zwrot Exit Tax W pewnych sytuacjach podatnik może starać się o zwrot zapłaconego podatku od niezrealizowanych zysków. Jeśli podatnik w terminie 5 lat ponownie przeniesie na terytorium RP dany składnik majątku lub powróci na stałe do kraju i ustanowi w Polsce swoją rezydencję podatkową, może ubiegać się o zwrot wcześniej zapłaconego podatku od niezrealizowanych zysków.
Jedną z form wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn leżących po stronie pracodawcy jest likwidacja stanowiska praca. Kiedy likwidacja stanowiska pracy będzie wiązała się wypłaceniem pracownikowi odprawy i jak poprawnie wyliczyć tę kwotę?
Zgodnie z obowiązującym kodeksem pracy pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. To, na jak długo przysługuje urlop, zależy od stażu pracy. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przygotowało małą rewolucję. Proponują zwiększenie liczny dni urlopu do 35 dni dla wszystkich pracowników bez względu na staż pracy. Zobacz, ile wynosi urlop wypoczynkowy i jakie są szanse jego zwiększenia do wymiaru 35 dni w roku?
Uzyskanie zasiłku dla bezrobotnych jest uzależnione od spełnienia szeregu kryteriów, wśród których znajduje się między innymi sposób rozwiązania umowy o pracę. Informacje o tym, w jakim trybie umowa została rozwiązana, powinny znaleźć się w świadectwie pracy, czyli dokumencie, który pracodawca wystawia na zakończenie łączącego go z pracownikiem stosunku pracy. Sposób rozwiązania umowy o pracę wpływa na uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych, a mówiąc precyzyjnie, na termin przyznania tego prawa po dokonaniu rejestracji okres wypłaty świadczenia. Zatem fakt, czy stosunek pracy został rozwiązany na drodze wypowiedzenia, porozumienia stron czy z winy pracownika, ma istotne znaczenie. W celu przeprowadzenia rejestracji jako osoba bezrobotna w urzędzie pracy należy skompletować i przedstawić wszystkie posiadane świadectwa pracy, łącznie z ostatnim. Na termin przyznania prawa do zasiłku wpływają wszystkie umowy rozwiązane w ciągu 6 miesięcy przed terminem rejestracji. Jeśli choć jedna będzie skutkowała późniejszym przyznaniem świadczenia, tak się stanie.
Umowy cywilnoprawne, czyli umowa zlecenie oraz umowa o dzieło, nie oferują takich samych przywilejów jak klasyczna umowa o pracę. Wynika to z faktu, że umowy cywilnoprawne podlegają prawom Kodeksu cywilnego, natomiast umowy o pracę reguluje Kodeks pracy. Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia nie posiadają wyznaczonego miejsca wykonywania obowiązków, określonego wymiaru czasu pracy ani nie realizują zadań pod bezpośrednim nadzorem przełożonego. Niewątpliwie zleceniobiorcy cieszą się większą swobodą świadczenia usług niż osoby pozostające na etacie, jednak są jednocześnie pozbawione szeregu praw pracowniczych, na przykład prawa do urlopu wypoczynkowego i dodatkowych dni wolnych. Wiele osób zastanawia się, czy w trakcie zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia mogą jednak korzystać z odpłatnych przerw w pracy?
Znane przysłowie mówi „czas to pieniądz”. Trudno się z nim nie zgodzić. Czas jest zasobem ograniczonym, dlatego musimy nim zarządzać z głową. Im bardziej skutecznie potrafimy nim zarządzać, tym więcej rzeczy jesteśmy w stanie wykonać. Z tego artykułu dowiesz się, jak zarządzać czasem i jak robić to skutecznie.
W momencie zakładania własnej firmy musimy podjąć decyzję na jakiej podstawie prawnej i w jakiej formie będzie ona funkcjonować. Przy każdej z możliwych opcji, czy przy założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej czy spółki, obowiązują nas inne zasady, reguły podatkowe czy koszty związane z samym jej założeniem. Formę prawną musimy wybrać zgodnie z naszymi preferencjami, rodzajem wykonywanych usług, a nawet biorą pod uwagę naszą obecną sytuację majątkową.
Niezależnie od wykonywanego rodzaju pracy, zawsze jesteśmy narażeni na wystąpienie nieszczęśliwego wypadku. Natomiast jeśli takie zdarzenie nastąpi w pracy, konieczne jest wdrożenie odpowiednich procedur i podjęcie konkretnych działań. Co musi zrobić pracownik w sytuacji wypadku przy pracy? Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?
Każdy przedsiębiorca może dowolnie zarządzać swoją działalnością gospodarczą. Zdarzają się sytuacje, gdy korzystniejsze lub konieczne jest zawieszenie działalności. Nie może ono trwać krócej niż 30 dni i w tym czasie nie możemy wykonywać czynności stanowiących główną działalność firmy. Co zrobić, gdy zdecydujemy się na jej wznowienie? Kiedy możemy to zrobić i jakie są nasze obowiązki?
Nadgodziny, czy też godziny nadliczbowe, to czas spędzony w pracy powyżej obowiązującego osobę zatrudnioną wymiaru, czyli w standardowym systemie powyżej 8 godzin dziennie i 40 tygodniowo. W Kodeksie pracy znajduje się informacja, że nadgodziny powinny być zjawiskiem wyjątkowym, wynikającym ze szczególnych, niecodziennych okoliczności, nie zaś ogólnie przyjętą normą. Niestety, w wielu zakładach pracy zostawanie po godzinach, żeby dokończyć projekt albo nadgonić terminy jest na porządku dziennym. Co dzieje się w sytuacji, kiedy pracownik niechętnie odnosi się do ponadmiarowego siedzenia w pracy lub wręcz odmawia wzięcia nadgodzin? Czy pracodawca może zmusić pracownika do nadgodzin? Jak w wielu innych przypadkach, tak i tutaj odpowiedź brzmi: to zależy.
Polska nie należy do grona krajów uznawanych za przesadnie opiekuńcze. Jednak osoby sprawujące dozór nad chorym dzieckiem mogą liczyć na pomoc z budżetu Państwa w postaci zasiłku opiekuńczego. Musza jednak zadbać o zgromadzenie pełnej dokumentacji.Jak wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1594) zasiłek opiekuńczy przysługuje pracownikowi zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki między innymi nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat ośmiu, lub w przypadku pobytu małżonka, stale opiekującego się takim potomkiem w tzw. stacjonarnym zakładzie opieki zdrowotnej (na przykład w szpitalu).
Podpisując umowę o pracę, poza kwestiami związanymi z wymiarem etatu i wynagrodzeniem, istotnym elementem jest również stanowisko, jakie zajmie pracownik. Czy pracodawca może je zmienić bez zgody pracownika? Jak wyglądają kwestie formalne związane ze zmianą stanowiska pracy?
Refundacja wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy to pomoc finansowa, której udziela PUP, czyli Powiatowy Urząd Pracy. Pomoc dotyczy zwrotu kosztów, które poniesie przedsiębiorca na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy.
W zależności od stażu pracy okresy wypowiedzenia różnią się od siebie. Pomimo ustalonego czasu poprzedzającego zakończenie pracy, może on ulec zmianie pod wpływem kilku czynników lub w niektórych sytuacjach. Okres wypowiedzenia jest pewnego rodzaju zabezpieczeniem zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. W jakim przypadku może on ulec zmianie i w jakich sytuacjach dochodzi do jego skrócenia?
Liczba godzin do przepracowania w miesiącu w ramach umowy o pracę jest regulowana przez przepisy Kodeksu pracy. Oczywiście zależy również od wymiaru etatu – całego lub jego części. Standardowy czas pracy wynosi 8 godzin na dobę, pięć dni w tygodniu i nie przekracza 40 godzin tygodniowo, a z nadgodzinami 48 godzin tygodniowo. Wiadomo, że poszczególne miesiące mają różną liczbę dni – od 28 do 31. Jak zatem prawidłowo obliczyć liczbę godzin pracy w danym miesiącu?
Wielu przedsiębiorców, szczególnie w sektorze MŚP, zastanawia się, jak formalnie powinna wyglądać współpraca z rodziną. Czy, i jeśli tak, to jakie przepisy regulują kwestie zawierania umów o pracę pomiędzy współmałżonkami?
Wygaśnięcie stosunku pracy może nastąpić w wielu sytuacjach i zachodzi ono także w przypadku śmierci pracownika. Co w takiej sytuacji musi zrobić pracodawca - jakich formalności dopełnić? Komu muszą zostać wypłacone należne świadczenia?
Podpisując z pracodawcą umowę o nawiązaniu stosunku pracy, pracownik zobowiązuje się do świadczenia określonego w umowie rodzaju pracy na rzecz pracodawcy. W pewnych przypadkach kodeks pracy pozwala na powierzenie pracownikowi innej pracy niż ta zapisana w umowie o prace. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy i w jakich sytuacjach pracodawca ma prawo do oddelegowania pracownika do innej pracy.
Dlaczego warto zadbać o potwierdzenie odbioru wynagrodzenia o pracę? Odpowiadamy na to pytanie w poniższym poradniku. Sprawdzamy przepisy Kodeksu pracy i wskazujemy, na co trzeba szczególnie zwrócić uwagę.
Istnieją różne tytuły do ubezpieczeń - wykonywanie umowy o pracę, umowy-zlecenia, prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, pobieranie zasiłku macierzyńskiego czy przebywanie na urlopie wychowawczym. Zdarzają się sytuacje, kiedy jedna osoba wykazuje kilka takich tytułów, mówimy wtedy o zbiegu tytułów ubezpieczeń. Czy składki są wówczas pobierane wielokrotnie? Okazuje się, że to zależy między innymi od rodzaju konkretnego tytułu, wysokości zarobków i od rodzaju ubezpieczenia: emerytalnego, rentowego, chorobowego czy wypadkowego.
Firmy z każdej niemal już branży coraz częściej wymagają od swoich pracowników, aby założyli własną działalność gospodarczą i kontynuowali współpracę w formule samozatrudnienia. Dla pracownika takie rozwiązanie również może być korzystne. Samozatrudnienie to praca wykonywana przez osobę fizyczną we własnym imieniu i na własny rachunek, ale na rzecz jednego lub kilku zleceniodawców. Najczęściej przybiera formę tzw. jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), która wymaga wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Coraz częściej zdarza się, że takiej formy wymagają od swoich pracowników pracodawcy. Pozwala im ona na ograniczenie kosztów związanych z obsługą kadrowo-płacową, zlecanie samozatrudnionemu dowolnej liczby czynności bez dodatkowych kosztów (jeżeli pracodawca chce zawrzeć ze swoim pracownikiem umowę zlecenie lub o dzieło, musi zapłacić od nich dodatkowe składki ZUS), nie musi dbać o obowiązki wobec pracownika wynikające z Kodeksu Pracy (o ile, rzecz jasna, w umowie nie zostały one zapisane). Jeżeli firma zlecająca usługę jest płatnikiem podatku VAT, od faktury uzyskiwanej od samozatrudnionego tego podatku nie płaci (jej kosztem jest zatem kwota netto).
Wdrożenie zwolnień lekarskich wystawianych elektroniczne było zapowiadane już od dawna. System, dzięki któremu możliwe jest wystawienie L4 w formie elektronicznej wdrażano przez wiele lat, jednak z sukcesem wprowadzono go dopiero w styczniu 2015 roku. Od tego czasu niektórzy lekarze uzyskali uprawnienia do wystawiania zwolnień w formie elektronicznej. Głównym celem wprowadzenia tych rozwiązań było ograniczenie formalności, a także zwprowazdenie znaczących ułatwień dla osób chorych. Jak wystawiane jest L4 w formie elektronicznej? Czy jego funkcje są identyczne jak w przypadku „tradycyjnego”, papierowego L4?
Ile powinien wynosić okres rozliczeniowy czasu pracy? Co to właściwie jest okres rozliczeniowy i w jaki sposób jest regulowany? Jak obliczyć wymiar czasu pracy pracownika? Na wszystkie pytania odpowiadamy w poniższym praktycznym poradniku.
Pracownik objęty ubezpieczeniem chorobowym może pobierać zasiłek chorobowy za okres niezdolności do pracy. Jednak czy świadczenie przysługuje również wtedy, gdy niezdolność do pracy powstanie po ustaniu zatrudnienia?
Świadectwo jest dokumentem potwierdzającym nie tylko odbytą naukę w szkole. Także okres zatrudnienia powinien być przypieczętowany uzyskaniem przez pracownika świadectwa, tym razem jednak nie nauki, lecz pracy. Obowiązek wystawienia świadectwa pracy ma każdy pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie wszelkiego rodzaju umów o pracę (na czas określony, nieokreślony, jak również umowy cywilnoprawnej) wraz z zakończeniem współpracy.
Przed gastronomią pojawił się kolejny problem. Choć lokale gastronomiczne mogą znów funkcjonować, to nie ma komu w nich pracować. Eksperci i pracownicy winą obarczają zatrudnianie na umowach śmieciowych.Z tego artykułu dowiesz się:Skąd bierze się brak chętnych do pracy w gastronomiiDlaczego to umowy śmieciowe są winne Jakie są inne powody braku chętnych do pracy
Dodatek za rozłąkę – co to jest, ile wynosi i kto może go otrzymać? W jakiej sytuacji jest wypłacane tego typu dodatkowe świadczenie? Poznaj sytuacje i zasady, według których wypłacane jest tak zwane rozłąkowe. Sprawdź, jak należy je rozliczać.