Spotify podnosi ceny. Zaskakująca decyzja w sprawie Polski

Spotify, lider streamingu w modelu freemium, zapowiedział podniesienie stawek subskrypcji na przynajmniej czterech kontynentach. Komunikat spółki wymienia Europę, choć nie precyzuje konkretnych krajów. Z polskiej placówki międzynarodowego giganta cyfrowego płyną już pierwsze nieoficjalne stanowiska.
Spotify podnosi ceny subskrypcji
Spotify, szwedzka spółka giełdowa, poinformowała w poniedziałek 4 sierpnia o zmianie w cenniku usług. Firma miałaby podnieść stawki usługi premium w wybranych krajach czterech kontynentów: Europy, Południowej Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej i regionu Indo-Pacyfiku (Azja Wschodnia, Australia, Nowa Zelandia). Geograficzny obszar podwyżek został uogólniony na poziomie kontynentów – nazwy konkretnych państw nie padły.
Subskrybenci Spotify dostaną maile ws. podwyżek
W komunikacie spółki czytamy jedynie, że abonenci objęci podwyżką otrzymają maila ws. nowych stawek. “W ciągu miesiąca abonenci premium z wielu rynków w Azji Południowej, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Europie, Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku otrzymają maila z wyjaśnieniem, co ta aktualizacja oznacza dla ich subskrypcji” – podają.
W przykładowym komunikacie, który przed wrześniem dotrze do wybranych użytkowników, czytamy o podwyżce 1€ – z 10,99 na 11,99.

Powodem podwyżek ma być “stałe wprowadzanie innowacji w ofercie produktów i funkcji, oraz zapewnianie użytkownikom jak najlepszych doświadczeń”. Dla krajów ze strefy euro Spotify zasugerował podwyżkę w wysokości ok. 4 zł. O jakich kwotach możemy mówić w przypadku polskiego rynku?
Ceny Spotify w Polsce. Jest nieoficjalne stanowisko ws. podwyżek
Obecnie ceny subskrypcji Spotify w Polsce zaczynają się od 12,99 zł w przypadku studentów. Regularne konto indywidualne kosztuje 23,99 zł, DUO (2 konta premium) – 30,99 zł, a Family (6 kont) – 37,99 zł. Zachowanie tożsamej podwyżki w Polsce oznaczałoby, że cena najbardziej popularnego, indywidualnego pakietu, sięgnęłaby 27,99 zł. Tymczasem jednak z nieoficjalnego stanowiska reprezentacji Spotify w Polsce, które przywołuje Spider's Web, wynika, że podwyżki miałyby polski rynek ominąć. Nie jest jasne, jakim kluczem dobrano kraje, w których ceny pakietów wzrosną.
Wiadomo natomiast, że wyniki finansowe szwedzkiego giganta spadają, mimo rosnącej liczby subskrybentów. Z końcem 2024 r. Spotify zgromadził 675 mln aktywnych kont, z tej liczby jednak “tylko” ok. co trzeci płacił subskrypcję; 263 mln. Miniony rok firma zamknęła zyskiem netto w wys. ok. 1,14 mld euro. Za drugi kwartał br. (do czerwca) sytuacja nieco się odmieniła, bowiem wynik,, choć na plusie, odjechał od przewidywanego; 4,19 mld euro (+10 proc.), wobec estymowanych 4,30 mld.


































