Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > PKO BP apeluje do klientów. Atak oszustów przybiera na sile
Radosław Święcki
Radosław Święcki 03.05.2021 02:00

PKO BP apeluje do klientów. Atak oszustów przybiera na sile

BiznesInfo
Biznes Info

PKO BP ostrzega klientów przed oszustami podszywającymi się pod największy polski bank. To kolejne w ostatnim czasie tego rodzaju ostrzeżenie wydane przez instytucję.

  • PKO BP ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod bank

  • Jaką tym razem metodę działania przyjęli przestępcy

  • Jak zorientować się, że mamy do czynienia nie z bankiem a z oszustami

PKO BP ostrzega przed oszustami

Tuż przed weekendem majowym PKO BP wydał ostrzeżenie, w którym przestrzega klientów przed oszustami podszywającymi się pod największy polski bank. Przestępcy wysyłają wiadomości e-mail o tytule „Nieprawidłowy IBAN”.

Wiadomość może wydawać się wiarygodna, gdyż wygląda jak typowy e-mail wysyłany z banku. W tej konkretnej wiadomości oszuści podszywający się pod bank proszą o sprawdzenie załączonego numeru IBAN (International Bank Account Number, co z angielskiego oznacza międzynarodowy numer rachunku bankowego). Umieszczony w e-mailu załącznik zawiera szkodliwe oprogramowanie.

Poniżej publikujemy treść wiadomości wysyłanej przez oszustów.

- Z pozdrowieniami od naszego klienta próbowaliśmy wysłać przelew, ale wraca, potwierdź, że załączony IBAN jest prawidłowy lub możesz wysłać prawidłowy numer konta, abyśmy mogli przetworzyć płatność – czytamy w treści e-maila pod którym podpisała się Jolanta Liptak, rzekomo starszy administrator w PKO BP.

Bank apeluje do osób, które otrzymały tego rodzaju e-mail, by pod żadnym pozorem nie otwierali załącznika bądź nie klikali w umieszczone w treści wiadomości linki. Wówczas można stracić kontrolę nad swoim kontem, a tym samym nad pieniędzmi.

PKO BP ostrzega przed fałszywymi e-mailami wysyłanymi przez przestępców, tymczasem zaledwie kilka dni wcześniej instytucja wydała ostrzeżenie przed oszustami, którzy telefonują do klientów banku i podszywają się pod jego pracowników.

- Ostrzegamy przed telefonami od osób, które podają się za pracowników banku, powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają Cię do podania poufnych danych do bankowości oraz zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji – informował bank w komunikacie.

PKO BP apelował również o ostrożność w kwestii różnego rodzaju wiadomości (SMS czy Messenger) wysyłanych od nieznanych osób, w których oszuści podają się np. za kupujących na portalu aukcyjnym i proszą o kliknięcie w przesłany link i podanie danych. W ten sposób przestępcy chcą uzyskać dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane do karty płatniczej swojej ofiary. Wyłudzone w ten sposób dane mogą wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z konta.

Po czym można zorientować się, że to nie bank a oszuści?

Jak zorientować się, że mamy do czynienie z oszustami? PKO BP podkreśla w komunikacie, że nigdy nie wymaga instalacji na urządzeniach (z których klient loguje się do bankowości elektronicznej) dodatkowego oprogramowania, mającego rzekomo podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu. Największy polski bank zaznacza również, że pracownicy w trakcie rozmowy telefonicznej nigdy nie proszą klientów o podanie haseł dostępu do żadnego z serwisów - internetowego, mobilnego, czy telefonicznego.

PKO BP apeluje do klientów, by nie wyrażali zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, nie wyłączali producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na swoim urządzeniu, a także nie wykonywali działań o które prosi nieznany nadawca w wiadomości e-mail czy SMS.

W przypadku podejrzanych sytuacji PKO BP apeluje do klientów o kontakt z bankiem.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]

Tagi: PKO BP