Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Oszczędzanie po polsku. Aż 47 proc. badanych nie ma poduszki finansowej
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 26.01.2023 11:43

Oszczędzanie po polsku. Aż 47 proc. badanych nie ma poduszki finansowej

Cena wywozu śmieci znowu w górę, pieniądze wyparują z portfeli Polaków
East News

Polacy chcą oszczędzać, ale często jest to bardzo trudne. W badaniu przeprowadzonym przez Payback Polska respondenci jako przyczynę trudnej sytuacji finansowej inflację oraz zbyt duży stosunek obciążeń finansowych do zarobków. 

Ograniczanie wydatków

Inflacja w grudniu 2022 roku wyniosła 16,6 proc. Według Danych GUS ceny żywności i napojów alkoholowych wzrosły o 21,5 p.p., odzież i obuwie to zmiana o 7,7 p.p., użytkowanie mieszkania i nośniki energii 22,6 p.p., transport 13,3 p.p., restauracje i hotele 18,7 p.p.. 

Jak wynika z badania Krajowego Rejestru Długów, w ciągu ostatniego pół roku 66 proc. Polaków ograniczyło koszty życia, a 60 proc. będzie ograniczać wydatki także w kolejnym kwartale.

Polacy chcą oszczędzać, ale nie zawsze mogą

Z badania przeprowadzonego przez Payback, wynika, że aż 47 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ciągu ostatniego pół roku. 44 proc. wskazuje na brak zmian, a 9 proc. na polepszenie sytuacji. 

Polacy starają się oszczędzać, jednak dla 41 proc. badanych oszczędzane sumy są niesatysfakcjonujące.

47 proc. badanych wskazuje, że nie ma żadnej poduszki finansowej.

– Wyniki tegorocznego badania wskazują wyraźnie, że jedynie połowa Polaków może pozwolić sobie na oszczędzanie. Dwie główne przyczyny to inflacja, która bezpośrednio wpływa na pogarszanie się sytuacji finansowej, oraz zbyt duży stosunek obciążeń finansowych do zarobków – i to mimo ograniczenia wydatków oraz zmniejszenia zużycia prądu, gazu czy wody, co deklaruje odpowiednio 60% i 26% ankietowanych. Podobnie jak w zeszłym roku, Polacy patrzą w przyszłość dość pesymistycznie – blisko 60% ankietowanych uważa, że w najbliższych miesiącach inflacja wciąż będzie rosnąć. Pocieszająca jest jednak nasza wrodzona polska gospodarność – aż 45% respondentów wskazuje, że będzie podejmowało działania w celu zwiększenia dochodów w 2023 roku – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

Badanie zostało przeprowadzone przez Payback Polska  w dniach 9-12 stycznia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 953 osób w przedziale 18-65 lat, grupa badawcza została dobrana tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju. 

Tagi: