Za opóźniony czas podróży można otrzymać odszkodowanie
Autor Stanisław Węgrowski - 26 Października 2019

Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Kiedy można się go domagać

Odszkodowanie za opóźniony pociąg? Tak, to możliwe. Przy wyborze środku komunikacji dla pasażerów bardzo ważny nie tylko koszt wyprawy, ale też czas podróży. Dlatego jednym z popularniejszych środków transportu jest pociąg. Jednak nawet koleje mogą nas negatywnie zaskoczyć. Pasażer, którego pociąg miał opóźnienie może wystąpić o odszkodowanie.

Odszkodowanie za opóźniony pociąg

Sprawę reguluje Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Wynika z niego, że poszkodowany ma do wyboru trzy możliwości: zwrot kosztu biletu, kontynuację bądź zmianę trasy podróży w najbliższym możliwym terminie (w porównywalnych warunkach przewozowych) lub kontynuację bądź zmianę trasy podróży, ale w terminie późniejszym, także dogodnym dla pasażera.

- Pasażer może domagać się zwrotu pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. Ponadto, w odpowiednich przypadkach, pasażer może domagać się połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie - wyjaśnia mecenas Daniel Reck z kancelarii Duraj Reck i Partnerzy.

Jeżeli pasażerowi zależy na dalszej podróży zaplanowaną trasą do miejsca przeznaczenia, wówczas - nie tracąc prawa do przewozu - może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie.

Kartki z PRL. Poszukajcie ich w szufladach, niektóre mogą być warte krocieKartki z PRL. Poszukajcie ich w szufladach, niektóre mogą być warte krocieCzytaj dalej

Wysokość odszkodowania

Odszkodowanie należy się pokrzywdzonemu pasażerowi w przypadku spełnienia podstawowej przesłanki, jaką jest minimalny czas opóźnienia pociągu w dojeździe do stacji przeznaczenia (60 minut) oraz pisemnego wystąpienia do przewoźnika w drodze reklamacji. Reklamację dotyczącą niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu należy złożyć nie później niż przed upływem 1. roku od daty podróży.

- Odszkodowanie minimalne może wynieść 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia pociągu wynoszącego od 60 do 119 minut oraz 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut i więcej. Zgodnie z rozporządzeniem, wypłata odszkodowania możliwa jest wyłącznie w sytuacji, gdy wielkość danej rekompensaty przekracza minimalny próg. W Polsce wynosi on 4 euro - informuje mecenas.

Ponadto, jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, odszkodowanie przysługuje wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Tego podatku nie ominiesz. Nie pomoże nawet bycie w związku małżeńskimTego podatku nie ominiesz. Nie pomoże nawet bycie w związku małżeńskimCzytaj dalej

Zasady wypłaty odszkodowania

Wypłata odszkodowania następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie, które może zostać wypłacone w postaci kuponów lub innych usług, jeżeli ich warunki są elastyczne (szczególnie w odniesieniu do okresu ważności oraz miejsca docelowego). Jeżeli jednak pasażer chce otrzymać odszkodowanie w formie pieniężnej, wówczas koniecznie musi zaznaczyć we wniosku żądanie zwrotu pieniędzy za przejazd.

- Pasażerowie mają prawo do częściowego zwrotu ceny biletu niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu, a zatem nawet w przypadku, gdy opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej. Po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej u przewoźnika, skargę na przewoźnika można wnieść do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego - tłumaczy Daniel Reck.

Policja nie ma pieniędzy na wypłaty. Funkcjonariusze przestaną pracowaćPolicja nie ma pieniędzy na wypłaty. Funkcjonariusze przestaną pracowaćCzytaj dalej

Zwolnienie z odpowiedzialności

Istnieją jednak pewne sytuacje, kiedy pomimo opóźnienia pasażer nie otrzyma odszkodowania. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy pasażer został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy, jest krótsze niż 60 minut. Dodatkowo należy pamiętać, że przedstawionych powyżej regulacji prawnych nie stosuje się do miejskich, podmiejskich i regionalnych kolejowych przewozów osób.

Zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego wyłączenie to dotyczy zatem pociągów osobowych wszystkich przewoźników samorządowych, z wyjątkiem pociągów dalekobieżnych spółki Koleje Mazowieckie - "Słoneczny" (Warszawa - Gdynia - Warszawa) i "Dragon" (Warszawa - Kraków - Warszawa), pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących na trasie Łódź - Warszawa oraz pociągów dalekobieżnych Arrivy RP.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Spiesz się ze spłacaniem długów. Nowe prawo doprowadzi cię do ruiny
  2. Wiemy skąd wzięły się pieniądze na trzynastą emeryturę. Wielu Polakom się to nie spodoba
  3. Nawet 200 tys. Polaków trafi na bruk. Ty także możesz zostać bez pracy
  4. Kupujący w lumpeksach mogą się niedługo mocno zdziwić. Sklepy pojawią się w nietypowych lokalizacjach
  5. Mężczyzna kupił piękny dom. Poczuł niepokój i zaczął kopać w ogrodzie, odkrył prawdę
  6. Największe banki ostrzegają Polaków. Nie dostaniesz się do swoich pieniędzy

Następny artykuł Kliknij ten przycisk Google News Trafisz na stronę Wiadomości Google, gdzie w prawym górnym rogu znajdziesz przycisk "Obserwuj". Kliknij go.