Na czym polega crowdfunding?
Pixabay.com
Autor Dominik Moliński - 8 Grudnia 2020

Na czym polega crowdfunding?

Crowdfunding zyskuje coraz większą popularność na świecie. Anonimowi internauci wspierają zbiórki organizowane za pośrednictwem platform crowdfundingowych. Niektóre zbiórki cieszą się tak wielkim sukcesem, że ich organizatorzy mogą zebrać nawet miliony złotych! Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding – definicja

Crowdfunding należy rozumieć jako finansowanie społecznościowe. Crowdfunding jest oparty o powszechny dostęp do Internetu. To za jego pośrednictwem organizatorzy zbiórki potrafią dotrzeć do ludzi z całego świata, a anonimowi internauci przelewają dowolne ilości pieniędzy na dany cel. Osoby uczestniczące w tej zbiórce najczęściej otrzymują coś w zamian, np. dostęp do produktu, który powstanie po zakończeniu zbiórki.

Crowdfunding stał się bardzo popularną metodą finansowania różnych projektów w Stanach Zjednoczonych. Jest to zresztą jedno z nielicznych państw na świecie, które prawnie uregulowało crowdfunding. Cel zbiórki może być dowolny, jednak powinien być wystarczająco interesujący i oferować korzyści w zamian za wpłaty, aby stał się popularny. Jeśli łączna suma wpłacona przez internautów za pośrednictwem platformy crowdfundingowej nie osiągnie wyznaczonego celu w określonym czasie, zbiórka dobiegnie końca – organizator nie zdobędzie finansowania, a pieniądze powrócą do internautów.

Jak działa crowdfunding?

Crowdfunding działa na prostych zasadach. Organizator jasno przedstawia swój cel – może to być nagranie własnej płyty, nakręcenie filmu, stworzenie gry komputerowej, opracowanie jakiegoś urządzenia lub ciekawego gadżetu, a nawet zorganizowanie koncertu. Jego obowiązkiem jest również określić na stronie platformy crowdfundingowej, jaką kwotę pieniędzy potrzebuje na zrealizowanie swojego projektu, a także korzyści wynikające z uczestnictwa w zbiórce. Organizator najczęściej wyjaśnia, co można otrzymać w zamian za wpłacenie określonej ilości gotówki.

Zbiórki crowdfundingowe najczęściej trwają 30 dni. Jeśli kończą się sukcesem, organizatorzy informują wszystkich uczestników o postępach w pracach nad projektem oraz o przewidywanych dostawach, jeśli celem zbiórki było wykonanie jakiegoś urządzenia lub nagranie płyty. Jak wspominaliśmy wcześniej, zbiórka crowdfundingowa może dotyczyć praktycznie wszystkiego, ale to internauci decydują o wsparciu finansowym i realizacji projektu.

Crowdfunding a darowizna

Crowdfunding może przybrać różne formy. Bardzo często mamy do czynienia ze zbiórką, która będzie oferowała jakiś produkt w zamian za wpłaty. Jeśli internauci przekazują pieniądze i otrzymują w zamian produkt, to dochodzi do sprzedaży. W tym przypadku mamy do czynienia z crowdfundingiem sprzedażowym.

Jednak wysoką popularnością cieszy się również crowdfunding charytatywny. Ta forma zbiórki zwykle dotyczy udzielenia pomocy innym osobom. Może to być wsparcie finansowe dla osób chorych na zakup niezbędnego sprzętu rehabilitacyjnego bądź pomoc dla schronisk, które zajmują się opieką bezdomnych zwierząt. Crowdfunding charytatywny polega na tym, że uzbierana suma pieniędzy jest przekazywana konkretnej osobie, grupie osób lub instytucji i nie oferuje niczego w zamian.

W tej sytuacji, anonimowi internauci stają się darczyńcami, a osoba przyjmująca te pieniądze będzie w świetle polskiego prawa traktowana jako obdarowana. Obowiązkiem osoby obdarowanej, która przyjmie pieniądze w ramach crowdfundingu charytatywnego, jest zgłoszenie tego faktu do urzędu skarbowego i rozliczenie się według obowiązujących przepisów.

Crowdfunding w Polsce

Crowdfunding staje się coraz popularniejszy w Polsce. W naszym kraju powstały liczne platformy crowdfundingowe, które pozwalają organizować zbiórki na dowolne cele w formie crowdfundingu sprzedażowego bądź crowdfundingu charytatywnego. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy:

  • Polakpotrafi.pl,
  • Wspieram.to,
  • Zrzutka.pl,
  • Odpalprojekt.pl,
  • Beesfund,
  • Wspólnyprojekt.pl.

Crowdfunding a crowdsourcing – różnice

Nieco mniej popularnym sposobem pozyskiwania wsparcia jest crowdsourcing, który bardzo przypomina crowdfunding. Istotna różnica polega na tym, że crowdfunding skupia się na zdobywaniu pieniędzy, aby zrealizować określony projekt. Tymczasem crowdsourcing to zdobywanie pomysłów od anonimowych internautów.

Crowdsourcing, w przeciwieństwie do crowdfundingu, nie zawsze musi wynagradzać pomysłodawców. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które chcą poznać opinie społeczności i swoich klientów. Dzięki temu rozwiązaniu mogą stworzyć reklamy, materiały lub produkty, które trafią w gust społeczności. Co więcej, crowdsourcing obejmuje dosłownie wszystkich ludzi – pomysły mogą pochodzić nie tylko od specjalistów w danej dziedzinie, ale też od „zwykłych ludzi”.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News