Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny i do czego służy?
Dominik Moliński
Dominik Moliński 22.03.2022 08:35

Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny i do czego służy?

Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny i do czego służy?
Pixabay.com

Kwalifikowany podpis elektroniczny – co to jest?

Kwalifikowany podpis elektroniczny to podpis elektroniczny, który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego. Pozwala on na weryfikację osoby składającej podpis. Kwalifikowany podpis elektroniczny posiada taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny, a to oznacza, że z jego pomocą można podpisywać dowolne dokumenty na odległość, w tym między innymi dokumenty urzędowe i umowy cywilnoprawne.

Kwalifikowany podpis elektroniczny może uzyskać każdy, lecz jest on płatny i posiada okres ważności. Można go nabyć tylko u certyfikowanych dostawców – pełną listę dostawców znajdziemy na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji. Opłaty dokonuje się z góry za okres ważności, który może wynosić od jednego roku do trzech lat. Po tym okresie konieczne jest odnowienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, które polega na aktywacji specjalnego kodu. Oczywiście, jego odnowienie również jest płatne.

Kwalifikowany podpis elektroniczny – do czego służy?

Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwala na podpisanie dowolnych dokumentów. Korzystanie z podpisu elektronicznego jest szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem w biznesie. Przede wszystkim umożliwia podpisanie ważnych umów na odległość, a co za tym idzie – pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i natychmiast rozpocząć współpracę z osobą oddaloną o setki kilometrów. Niektóre firmy wręcz nie wyobrażają sobie normalnego funkcjonowania bez korzystania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Z jego pomocą możemy np. wziąć udział w aukcjach i przetargach elektronicznych, a także załatwić mnóstwo spraw – bez wychodzenia z domu. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym podpiszemy między innymi:

  • deklaracje podatkowe, składane do Urzędu Skarbowego w formie elektronicznej,

  • dokumenty urzędowe i sądowe,

  • umowy cywilnoprawne,

  • oferty handlowe,

  • faktury elektroniczne.

Kwalifikowany podpis elektroniczny zdecydowanie ułatwi nam załatwianie spraw urzędowych i pozwoli zaoszczędzić czas. Warto jednak dodać, że jeśli zależy nam tylko na sprawach urzędowych, to powinniśmy zastanowić się nad profilem zaufanym.

Kwalifikowany podpis elektroniczny a profil zaufany

Czym jest profil zaufany? Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w elektronicznych systemach administracji i stanowi alternatywę dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Profil zaufany również jest podpisem elektronicznym, lecz jest całkowicie darmowy. Z jego pomocą załatwimy głównie sprawy urzędowe za pośrednictwem platform urzędowych, a jego zastosowanie nie jest tak szerokie jak w przypadku kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Tymczasowy profil zaufany posiada ważność 3 miesięcy, natomiast standardowy – 3 lata. Na szczęście, profil zaufany można przedłużyć w każdej chwili, a, w przeciwieństwie do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, możemy tego dokonać bezpłatnie.

Profil zaufany, mimo swojego ograniczonego charakteru, również posiada swoje zalety. Umożliwia on załatwianie spraw urzędowych o dowolnej godzinie, nawet w środku nocy. Co więcej, nie musimy wychodzić z domu, dzięki czemu zaoszczędzimy swój czas.

Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak z niego korzystać?

Przy zakupie kwalifikowanego podpisu elektronicznego od certyfikowanego dostawcy, zwykle otrzymuje się zestaw zawierający kartę kryptograficzną, czytnik kart oraz oprogramowanie. W pierwszej kolejności należy zainstalować program komputerowy, a następnie włożyć kartę do czytnika kart. Po wybraniu dokumentów, które chcemy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, wpisujemy PIN.

Tagi: