BiznesINFO.pl
startup-3267505 1920

https://pixabay.com/pl/photos/starcie-rega%C5%82-pok%C3%B3j-kryty-3267505/

Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie

8 Czerwca 2021

Autor tekstu:

Hylla Jan

Udostępnij:

Wielu początkujących przedsiębiorców tworzy biznesplany swoich firm, zanim przystąpią do realizacji projektu. Część z nich – dla własnego rozeznania, część dlatego, że przy staraniach o dotację/pożyczkę jest to dla nich obligatoryjne. Jakie miejsce w biznesplanie zajmuje charakterystyka przedsiębiorstwa?



Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie – po co?



Biznesplany mogą być tworzone przez przedsiębiorców w różnych celach. Niektóre z nich konstruowane są zanim działalność w ogóle powstanie, niektóre na etapie intensywnego rozwoju, a niektóre przez firmy z teoretycznie ugruntowaną pozycją na rynku. Wiele z tych biznesplanów ma jednak wspólny mianownik – pieniądze z zewnątrz.



Przedsiębiorcy, jeżeli nie muszą, niekoniecznie będą skłonni do inwestowania własnych środków w rozpoczęcie czy rozwój działalności. Jeśli pojawia się możliwość uzyskania dotacji lub korzystnie oprocentowanej pożyczki – wielu z nich chętnie z takiego rozwiązania skorzysta i nie ma w tym nic dziwnego. Możliwość rozwoju lub założenia własnej firmy z minimalnym udziałem ryzyka utracenia oszczędności to kusząca wizja, niezależnie od rozmiaru firmy,
a dla osób tworzących sektor MŚP czasem jedyna opcja.



Wszelkiej maści konkursy czy fundusze zewnętrzne jednak nie są skłonne do rozdawania pieniędzy bez przejścia przez odpowiednią procedurę – co jest naturalnie zrozumiałe, dlatego na etapie konkursu wymagany jest biznesplan. A jednym z podstawowych jego elementów jest charakterystyka przedsiębiorstwa, które o pieniądze się stara.



Co składa się na charakterystykę przedsiębiorstwa? Zazwyczaj są to poniższe czynniki:



·        Misja, wizja, cele,



·        Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna,



·        Forma organizacyjno–prawna,



·        Opis przedsięwzięcia,



·        Struktura własnościowa,



·        Lokalizacja i obszar działania.



Misja, wizja, cele, historia



W charakterystyce przedsiębiorstwa w biznesplanie nie sposób pominąć rozdziału skupiającego się na tym, jakie zadanie stawia sobie to właśnie przedsiębiorstwo. Misja to nic innego jak określenie wpływu, jaki ma wywierać firma na otoczenie. I oczywiście, każda firma powinna przede wszystkim na siebie zarabiać, ale jeśli tworzymy platformę internetową do sprzedaży mieszkań, naszą misją może być między innymi – ułatwienie dostępu do tanich
mieszkań osobom ich szukającym (w skrócie oczywiście). Wizja – obraz rozwoju
firmy w perspektywie X lat. Cele – te mogą być różne, zazwyczaj wymieniane są
ekonomiczne, finansowe, socjale bądź  rynkowe. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje od jakiegoś czasu, warto wspomnieć o jego historii i dotychczasowej działalności.



Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna



Rzeczą, o której nie należy zapominać, a wręcz wypadałoby położyć na to niemały nacisk są wszystkie sprawy związane z nazwą, logiem i identyfikacją wizualną. Czemu jest to istotne? Zarówno nazwa jak i cała wizualna otoczka wokół firm buduje jej tożsamość na rynku. Minęły bezpowrotnie czasy, kiedy wystarczyło dodać do imienia/nazwiska właściciela przedsiębiorstwa końcówkę ‘pol’ lub ‘ex’ i problem atrakcyjnej nazwy był rozwiązany. Obecnie
należy skupić się na tym, aby zarówno nazwa jak i całe emploi działało na klienta i trzeba to jeszcze umieć nazwać i opisać.



Forma organizacyjno–prawna



W Polsce działalność gospodarcza może być prowadzona na wiele sposobów jako jednoosobowa działalność gospodarcza lub w formie spółki (a rodzajów spółek jest kilka). Kwestia wyboru formy prowadzonej działalności, ze względu na różne wymogi formalne i skutki prawne jest niezwykle istotna na początku, a w zasadzie przy samym zakładaniu firmy.



Czasem w tym rozdziale charakterystyki przedsiębiorstwa opisywana jest również struktura własnościowa firmy. Czyli wymieniani są właściciele ich wzajemne powiązania a także – przynajmniej zazwyczaj – charakterystyka poszczególnych kluczowych dla firmy osób.



Opis przedsięwzięcia



W tym rozdziale charakterystyki przedsiębiorstwa szczególnie istotne jest skupienie się na tym, co oferuje firma, dlaczego jest to konkurencyjne lub dlaczego ten produkt stanowi przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami z branży. To również rozdział, w którym, poza dokładnym opisem produktu lub usługi, nakreślany jest plan realizacji
założonych celów biznesowych.



Lokalizacja i obszar działania



W biznesplanie, poza górnolotnymi i innowacyjnymi ideami, nie może zabraknąć miejsca na najbardziej przyziemne sprawy związane z prowadzeniem działalności. Dane adresowe firmy, opis siedziby i infrastruktury przedsiębiorstwa a także obszar, na którym działalność firmy będzie się koncentrować. Czy ma zamiar działać ona na rynku lokalnym, czy globalnie. Wszystko to, musi zostać zawarte w rozdziale traktującym o obszarze działania przedsiębiorstwa.



 



Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie jest bardzo istotnym elementem tegoż. Często, przy staraniu się o jakiekolwiek zewnętrzne formy finansowania, okazuje się kluczowa. Warto również, przy rozdziale dotyczącym charakterystyki firmy dokonać – choćby uproszczonej – analizy SWOT, która określi położenie firmy względem największej konkurencji na rynku a także pomoże ją na nim spozycjonować.



 



https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-napisac-profesjonalny-biznesplan-cz-5-czesc-informacyjna-i-charakterystyka-przedsiewziecia



https://msp.money.pl/wiadomosci/prawop/artykul/jak-napisac-biznesplan-ogolna,25,0,2058265.html



https://www.findict.pl/academy/firma/biznesplan/charakterystyka_przedsiebiorstwa.php



https://mambiznes.pl/poradniki/zarzadzanie/charakterystyka-firmy-3615



https://www.slideshare.net/LozaBiznesu/biznesplan-krok-po-kroku-poradnik-dla-uczniow-i-uczennic



 







Podobne artykuły

W te wakacje wielu pracowników będzie miało krótszy urlop

Praca

Obniżony etat, to nie jedyny problem kryzysu. Zaważy to także na twoim urlopie

Czytaj więcej >
Biedronka proponuje 2 w 1. Będzie szukać pracowników do pracy w kurortach.

Praca

Biedronka rekrutuje do pracy w nadmorskich kurortach. Sieciówka kusi wakacjami połączonymi z pracą

Czytaj więcej >
Będzie wolne w dniu szczepienia?

Praca

Czy jest szansa na wolne w dniu szczepienia? Pytamy resort pracy

Czytaj więcej >
PHOTO: CEZARY PECOLD/SE/EAST NEWS LODZ POWIATOWY URZAD PRAWY NR 2 W LODZI. N/Z KOLEJKA W URZEDZIE PRACY WSZYSTKIE ZDJECIA NA: http://agencja.se.com.pl 19/01/2009 .

Praca

Redukcja miejsc pracy, obniżki pensji. Rzeczywistość w Polsce dużo gorsza niż na suchych liczbach

Czytaj więcej >
Emerytura stażowa wróciła podczas kampanii wyborczej

Praca

Kolejna obietnica polityków. Dzięki niej, aż 400 tys. Polaków mogłoby przejść na emeryturę znacznie wcześniej

Czytaj więcej >
Urlop wyznaczy pracodawca

Praca

Pracowniku, weszły ważne zmiany w urlopach. Nie będziesz miał teraz wiele do powiedzenia

Czytaj więcej >