Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Znak towarowy – co to jest?
Iga Marciniszyn
Iga Marciniszyn 22.03.2022 08:35

Znak towarowy – co to jest?

Znak towarowy – co to jest?
pixabay.com

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy to każde oznaczenie, które umożliwia konsumentowi odróżnienie produktu jednej marki od drugiej. Znakiem towarowym może być symbol graficzny, tzw. logo marki, ale może to być również konkretny wyraz, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, np. konkretny kształt opakowania, a także melodia lub sygnał dźwiękowy. Znak towarowy musi być też możliwy do przedstawienia w rejestrze znaków towarów w sposób, który umożliwia jednoznaczne i dokładne ustalenie przedmiotu ochrony udzielonej na znaku.

Jakie zasady muszą spełniać znaki towarowe, by można było je zgłosić?

Pierwszą z zasad jest konieczność odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług drugiego przedsiębiorstwa. Drugą zasadą jest możliwość przedstawienia ich w rejestrze znaków. Przedsiębiorca nie może złożyć wniosku o ochronę znaku, jeśli nie wskazuje on na indywidualne cechy, jest powszechnie używanym wyrazem lub mógłby wprowadzić w błąd konsumentów co do charakteru produktu lub źródła jego pochodzenia.

Zgłoszenie jakich znaków towarowych nie zostanie przyjęte?

Nie ma możliwości zgłoszenia znaku, który m.in.:

  • jest sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami,

  • zawiera element o wysokiej wartości symbolicznej, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, którego używanie obrażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową,

  • zawiera symbol Rzeczypospolitej Polskiej (godło, barwy lub hymn),

  • zawiera symbol (herb, flagę, godło) obcego państwa,

  • zawiera urzędowo uznane oznaczenie przyjęte do stosowania w obrocie, w szczególności znak bezpieczeństwa, znak jakości lub cechę legalizacji.

Jak zarejestrować znak towarowy?

Konieczne jest wykonanie kilku czynności:

  • sprawdzenie dostępności znaku w internetowych bazach danych wskazanych przez urząd patentowy,

  • złożenie wniosku do urzędu patentowego,

  • uregulowanie opłaty do wniosku,

  • publikacja zgłoszenia w bazie Register Plus,

  • publikacja zgłoszenia w biuletynie urzędu patentowego,

  • wydanie przez urząd patentowy decyzji odnośnie do udzielenia lub odmówienia prawa ochronnego dla znaku towarowego,

  • uregulowanie opłaty za ochronę i publikację znaku.

W chwili, gdy znak towarowy opublikowany zostanie w biuletynie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, inne podmioty mają możliwość zgłaszania sprzeciwu. Jeśli sprzeciw okaże się zasadny, rejestracja może zostać zablokowana. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. gdy znak ten jest bliźniaczo podobny do już zarejestrowanego znaku lub gdy jest taki sam jak inny znak.

Tagi: