Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Kiedy przestawiamy czas? Unia Europejska podjęła decyzję w związku ze zmianą czasu
Stanisław Węgrowski
Stanisław Węgrowski 21.10.2019 02:00

Kiedy przestawiamy czas? Unia Europejska podjęła decyzję w związku ze zmianą czasu

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Zmiana czasu na zimowy

Zmiana czasu miała być ułatwieniem dla ludzi i pozytywnie wpływać na pracę jesienią i zimą, kiedy jest znacznie mniej światła słonecznego. Nowsze analizy wskazują, że zmiana czasu nie niesie za sobą zbyt wielu korzyści. Unia Europejska zadecydowała, że od marca 2021 roku będzie obowiązywał tylko jeden czas i nie będą dalej stosowane zmiany czasu.

Kiedy przestawiamy czas?

Zegary będzie trzeba wyregulować z 3:00 na 2:00 w nocy z 26 na 27 października. Żeby mieć godzinę snu dłużej w październiku, trzeba rezygnować z dodatkowych 60 minut w marcu przyszłego roku. Wtedy to z godziny 2:00 będzie trzeba przestawić czas na 3:00.

Zmiana czasu w Polsce w zależności od okresu wyglądała różnie. Za czasów PRL parę razy ją zarządzano i odwoływano. Od lat 90. czas letni w naszym kraju rozpoczyna się między 25 a 31 marca i ma koniec między 25, a 31 października.

Kiedy przestawiamy czas po raz ostatni?

Parlament Europejski zadecydował, że zmiana czasu nie będzie już obowiązywać w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Za zniesieniem zmiany czasu zagłosowało ponad 80 proc. obywateli Unii, którzy brali udział w konsultacjach społecznych. Nie jest jeszcze pewne, jaki czas czas będzie obowiązywał w Polsce, jednak najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, UE wprowadzi taki sam czas dla wszystkich państwach członkowskich. 

Kiedyś wydawało się, że zmiana czasu jest korzystna dla ludzi. Teraz jest już oczywiste, że korzyści ze zmiany czasu są bardzo małe. Zmiana czasu miała mieć pozytywny wpływ ekonomiczny, jednak dla wielu ludzi jest to problem. Co jakiś czas trzeba bowiem przyzwyczajać swój zegar biologiczny do zmiany, ale także pokonywać utrudnienia w komunikacji takie jak zmiany w transporcie czy dostępie do różnych usług.