Rząd szykuje zmiany, które mają ograniczyć plagę wyłudzeń kredytów i podpisywania umów na fałszywe dane. Dzięki nowelizacji przepisów banki i inne instytucje prywatne zyskają dostęp do zdjęć z Rejestru Dowodów Osobistych. Cel? Skuteczniejsza weryfikacja klientów i większe bezpieczeństwo obrotu prawnego.
„Prędzej po tym programie ludzie kupią gaśnicę, niż zainteresują się bezpieczeństwem w sieci”. W najnowszym odcinku Timeline Wojtek Kardyś rozmawia z Iwoną Pruszyńską, ekspertką w Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury NASK i Kamilem Porembińskim, ekspertem ds. cyberbezpieczeństwa. Jak się zabezpieczyć w Internecie, by nie stracić danych? Jakie są sposoby oszustów na wyłudzanie pieniędzy? Kto może stać się „ofiarą”? Jakie hasła należy ustawiać?
Cyberprzestępcy wysyłają fałszywe wezwania do zapłaty, podszywając się pod oficjalnego operatora. W e-mailach znajduje się link prowadzący do strony wyłudzającej dane i pieniądze. Jak nie dać się nabrać? Sprawdź, na co uważać!
Niepozorne zaproszenie na "bezpłatne" badanie może stać się pułapką zakupową dla seniorów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy celowo wprowadzają w błąd najstarszych członków społeczeństwa, aby sprzedawać produkty niewarte swojej ceny.
Natrętne telefony ze wschodnim zaśpiewem po drugiej stronie? Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości zdradziło właśnie pierwsze szczegóły nt. rozbicia grupy, funkcjonującej oficjalnie jako “call center”. W rzeczywistości pracownicy dzwonili do Polaków i usiłowali namówić do inwestycji na rynkach finansowych. Co ciekawe, akcje polscy mundurowi przeprowadzili wespół z ukraińskimi.
Dramat dwóch seniorek z Wejherowa. Kobiety zostały zmanipulowane przez szajkę oszustów podających się za policjanta, listonosza i prokuratora. Historia, którą przedstawili im oszuści brzmiała jak scenariusz trzymającego w napięciu filmu. Kobiety uwierzyły w opowieść złodziei i wykonywały ich polecenia, żeby ochronić swoje pieniądze.
65-letni mieszkaniec Konina stracił ponad 50 tysięcy złotych w wyniku oszustwa internetowego. Przestępcy zdobyli jego zaufanie, zwracając mu początkowo przelaną kwotę.
Policja z Olsztyna ogłosiła sukces w walce z cyberprzestępczością, zatrzymując osiemnastu członków zorganizowanej grupy oszustów, którzy wyłudzali pieniądze, podszywając się pod pracowników banku. Ich metody, w tym wyrafinowany spoofing, sprawiły, że ofiary były przekonane o autentyczności połączeń.
Posiadacze karty Moja Biedronka mogą korzystać z wielu różnych promocji. Podczas wizyty w sklepie klienci powinni być ostrożni, bo ich zniżki mogą trafić w niepowołane ręce. Wszystko to dlatego, że oszuści znaleźli sposób na wykradanie rabatów z karty Biedronki. Przedstawiamy szczegóły.
Użytkownicy popularnej platformy muzycznej Spotify zostali ostrzeżeni przed nowym zagrożeniem. Oszuści podszywają się pod serwis, wykorzystując przebiegle spreparowane komunikaty, które mogą prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji. O co dokładnie chodzi?
Zaskakująca oferta o wartości 1500 zł od jednego z popularnych sklepów spożywczych wzbudza zainteresowanie wielu osób. Jednakże, za kuszącym bonem kryje się coś więcej, niż się wydaje. W ostatnich dniach pojawiły się alarmujące informacje dotyczące fałszywych wiadomości e-mail podszywających się pod tę sieć handlową. Co takiego skrywa się za tą tajemniczą propozycją i dlaczego warto zachować ostrożność?
W ostatnich tygodniach Polacy stają się coraz częstszymi celami nowego rodzaju ataku internetowego, który wywołuje panikę i niepokój. Tysiące osób otrzymują podejrzane maile, których treść wzbudza grozę i niepewność. O czym tak naprawdę mówią te tajemnicze wiadomości?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed nową falą oszustw, które podszywają się pod instytucję, aby wyłudzić dane osobowe w związku z popularnym świadczeniem 800 plus. Wraz z automatycznym podwyższeniem kwoty tego świadczenia, coraz więcej osób otrzymuje podejrzane maile z prośbą o aktualizację danych. Jak uniknąć pułapki oszustów i bezpiecznie dokonać zmiany danych? Oto co powinieneś wiedzieć.
Wirtualne pułapki coraz sprawniej udają autentyczne komunikaty, wzbudzając niepokój i zachęcając do podjęcia szybkich działań. Ostatnio popularnym celem stała się platforma streamingowa Netflix. Fałszywe wiadomości, podszywające się pod serwis, alarmują użytkowników o rzekomych problemach z płatnościami, prowokując do kliknięcia linku i podania swoich danych osobowych. Ostrzeżenia przed takimi praktykami nabierają coraz większego znaczenia w erze rosnącej liczby cyberataków.
W Tatrach spadł pierwszy śnieg, zaś do świąt Bożego Narodzenia pozostało nieco ponad miesiąc. Dziesiątki osób już zaczęły planować urlopy w górach i zacierają ręce na myśl o wypoczynku. Niestety, wraz z nimi cieszą się również oszuści.
Do mediów społecznościowych trafił film, na którym widać zniszczony automat InPostu. Widok okradzionego Paczkomatu przypomina komentującym “kalendarz adwentowy”. Do sprawy zdewastowania obiektu odniósł się rzecznik firmy.
Walka z plagą oszustw polegających na zamieszczaniu fałszywych ogłoszeń o wynajęciu noclegu dla turystów przyniosła pierwsze owoce. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości podało w czwartek, że rozbito grupę przestępczą zajmującą się taką działalnością.
Wyłudzacze danych internetowych ponownie zaatakowali. Tym razem na celowniku znaleźli się wszyscy pacjenci - narzędziem oszustów stały się bowiem e-recepty.
Policja aresztowała dwóch mężczyzn, którzy oszukiwali skup owoców na dostarczanych przez nich truskawkach. Poprzez trik ze zbiornikiem wody w trzynastu przypadkach uzyskali ćwierć miliona złotych - za czternastym ujęli ich stróże prawa.
Ostrzeżenia przed oszustami dzwoniącymi do Polaków i wyłudzającymi pieniądze, pomimo bycia już integralną częścią rzeczywistości, nie powinny być ignorowane. 49-letnia kobieta spod Nidzicy padła bowiem ofiarą oszustów - straciła 20 tysięcy złotych.
Mieszkanka Siedlec otrzymała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Kazano jej zrobić przelew, ponieważ środki na jej koncie były zagrożone. Straciła w ten sposób pieniądze swoje oraz rodzinne.
Podczas trwającej fali ataków wyłudzających dane, oszuści wciąż uciekają się do nowych pomysłów. Teraz postanowili odpuścić ataki na banki i spróbować sposobu na e-receptę.
Największy polski bank od czwartku ostrzega swoich klientów przed najnowszym oszustwem, na które są oni narażeni. Podszywając się w mailach pod PKO, dołączają złośliwe oprogramowanie, które powoduje spore straty.Tym razem oszuści spróbowali ponownie zaatakować przez wiadomości elektroniczne. Jednakże styl jest trochę inny niż w innych tego typu przypadkach.
Rząd rozpoczął wypłaty tzw. 14 emerytury. Niestety, oszuści nie próżnują i próbują wykorzystać ten program do zmanipulowania oraz oszukania seniorów, przywłaszczenia sobie ich pieniędzy.
Sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński wraz z prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej Jackiem Oko zaprezentowali w środę projekt rozwiązania, którego celem jest ochrona abonentów polskich sieci komórkowych przed phishingiem. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele największych operatorów telekomunikacyjnych. – Z phishingiem mamy do czynienia od dawna, jednak w ostatnich miesiącach widzimy zdecydowane wzmożenie cyberataków. W grudniu ubiegłego roku, w oparciu o propozycje zespołu reagowania na incydenty NASK, Prezes UKE i przedstawiciele największych operatorów telekomunikacyjnych rozpoczęli prace nad przygotowaniem technicznych i prawnych rozwiązań, które mają lepiej chronić polskich obywateli przed tego rodzaju cyberatakami – powiedział podczas konferencji minister Janusz Cieszyński.Phishing to atak, polegający na podszyciu się pod inną osobę, firmę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak dane logowania, dane kart kredytowych czy płatniczych, zainfekowania sprzętu informatycznego złośliwym oprogramowaniem albo nakłonienia ofiary do podjęcia konkretnych działań. Bardzo powszechnym rodzajem phishingu jest smishing – atak skierowany na telefony komórkowe, poprzez wiadomości tekstowe / SMS.
Przestępcy internetowi nie próżnują i atakują klientów banków. Bank PKO BP ostrzega przed oszustami, którzy w wysyłanych masowo mailach podszywają się pod tę instytucję. Jak czytamy na stronie banku teść maila sugeruje, że zawiera on „Potwierdzenie operacji” i nakłania do otwarcia załącznika „Potwierdzenie transakcji.xls”. Jego uruchomienie powoduje instalację złośliwego oprogramowania. Warto zauważyć, że adres nadawcy został zmieniony na [email protected], żeby uwiarygodnić korespondencję.PKO Bank Polski alarmuje, że jeśli otrzymamy maila, którego treść wzbudza podejrzenia, zachowajmy ostrożność. Nie uruchamiajmy zawartych w wiadomości linków, załączników i nie przesyłajmy podejrzanej wiadomości innym osobom. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości niezwłocznie należy powiadomić bankowy HelpDesk (tel. 022 355 59 99).
CSIRT KNF ostrzega przed nową kampanią phishingową, oszuści podszywają się pod ING Bank Śląski. Rozsyłają przy tym wiadomości e-mail informujące o braku aktywacji usługi bezpieczeństwa. Dołączają w nich link, który prowadzi do fałszywej strony udającej serwis ING. Podanie danych logowania do bankowości może skutkować utratą pieniędzy z konta.
Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami SMS, w których cyberprzestępcy podszywają się pod @BLIKmobile. Link z wiadomości prowadzi do fałszywej strony, która wyłudza hasła do bankowości elektronicznej. Zachowajcie czujność i nie dajcie się nabrać! pic.twitter.com/z4X6xIIQhk— CSIRT KNF (@CSIRT_KNF) February 8, 2022 CSIRT KNF ostrzega, że zamieszczone w nich linki prowadzą do podrobionej strony, która wyłudza hasła do bankowości elektronicznej.Warto unikać klikania w podejrzane linki tych przesłanych zarówno w SMS-ach, jak i wiadomościach e-mail. Nie należy również udostępniać wrażliwych danych.Oszuści stworzyli kampanię, w której podszywają się pod Blik. Wyłają SMS-y z informacją, że ofiara czeka na przelew w wysokości 350 zł. Aby je „otrzymać”, trzeba podać wszystkie dane do bankowości internetowej.W wiadomościach znajduje się link prowadzący do fałszywej witryny internetowej, gdzie znajduje się formularz. Wymusza on podanie wrażliwych danych, niezbędnych do odebrania rzekomego przelewu – loginu i hasła do bankowości internetowej, numeru PESEL czy PIN-u do aplikacji mobilnej. Przekazanie takich danych oszustom może skutkować utratą wszystkich środków zgromadzonych na koncie.