biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Polacy częściej pytają o zdrowie internet niż farmaceutę. Dlaczego wciąż wstydzimy się pytać specjalistów?
Redakcja BiznesInfo
Redakcja BiznesInfo 14.08.2025 14:32

Polacy częściej pytają o zdrowie internet niż farmaceutę. Dlaczego wciąż wstydzimy się pytać specjalistów?

None
Fot. materiały partnera

Choć większość z nas wie, że farmaceuta to nie tylko osoba wydająca leki, ale także specjalista od zdrowia, w praktyce wielu Polaków – zwłaszcza młodszych – woli poszukać odpowiedzi w sieci. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Haleon, właściciela marki Corega, wynika, że aż 43 proc. osób w wieku 25–44 lata przed wizytą w aptece sprawdza informacje w internecie lub korzysta z pomocy asystenta AI.
Tymczasem farmaceuci są dostępni bez umawiania wizyty, a ich rola w systemie opieki zdrowotnej jest większa, niż się powszechnie wydaje. Mogą nie tylko pomóc dobrać odpowiedni lek lub suplement, ale także wykonać szczepienie, doradzić w kwestii profilaktyki czy zwrócić uwagę na objawy wymagające dalszej diagnostyki.
 

Seniorzy ufają bardziej

Badanie pokazuje też wyraźną różnicę pokoleniową. O ile 67 proc. wszystkich respondentów zgadza się, że warto pytać farmaceutę o radę, to w grupie wiekowej 65–74 lata ten odsetek rośnie aż do 77 proc. – Seniorzy częściej postrzegają farmaceutę jako pierwsze, pewne źródło wiedzy o zdrowiu. Młodsze pokolenia natomiast częściej czują skrępowanie – komentują autorzy badania.

Tematy tabu w aptece

Powodem unikania rozmów bywają też wstydliwe dolegliwości. Co piąty Polak przyznaje, że są w aptece produkty, które kupuje z zażenowaniem. W grupie wiekowej 18–24 lata tak deklaruje aż połowa badanych. W efekcie wiele osób rezygnuje z zadania pytania, nawet jeśli rozmowa z farmaceutą mogłaby rozwiać wątpliwości czy pomóc w wyborze najlepszego rozwiązania.
– W aptece można porozmawiać z farmaceutą od razu – jest obecny na miejscu i gotowy, by pomóc szybciej, niż się spodziewamy. Spójrzmy na niego nie tylko jak na osobę wydającą leki, ale jak na przedstawiciela zawodu medycznego, który realnie troszczy się o nasze zdrowie – podkreśla Artur Schab, ekspert rynku farmaceutycznego.

Nie tylko internet

Eksperci przypominają, że choć wyszukiwarka czy chatbot mogą być pomocne w przygotowaniu pytań, to nie zastąpią wiedzy i doświadczenia specjalisty. Szczególnie w tematach, o których mówi się rzadko – jak zdrowie jamy ustnej czy korzystanie z protez zębowych – bezpośrednia rozmowa w aptece może być kluczowa.

Rozmowy bez recepty

Firma Haleon, właściciel marki Corega w ramach kampanii społecznej Rozmowy bez recepty, przypomina: wciąż istnieją tematy, o których mówi się zbyt rzadko – nie dlatego, że są mniej ważne, ale dlatego, że bywają krępujące. Do takich należy m.in. korzystanie z protez zębowych. A przecież zdrowie jamy ustnej i codzienny komfort osób noszących protezy to kwestie, które zasługują na więcej uwagi i zdecydowanie mniej wstydu.


*Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 27 do 30 czerwca 2025 r. na próbie 1005 pełnoletnich Polaków. Dobór próby miał charakter losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć oraz wiek respondentów.

Materiał partnera

 

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: