
Podanie o podwyżkę wynagrodzenia – wzór z omówieniem
Niestety nie każda firma umożliwia bezpośrednią możliwość rozmowy z osobą odpowiedzialną za nasze wynagrodzenie. Czasem też mimo ustnej zgody przełożonego, należy dopełnić wszelkich formalności i złożyć pisemne podanie o podwyżkę. Tak często dzieje się w przypadku sformalizowanych stosunków w międzynarodowych dużych korporacjach. Jednak jeżeli pracownik jest pewien swoich umiejętności i kwalifikacji, warto zagryźć zęby i wypełnić stos wszystkich niezbędnych papierków.
W jakich sytuacjach warto złożyć podanie o podwyżkę?
Istnieją trzy najczęstsze powody, dla których pracownicy decydują się na złożenie podania o podwyżkę:
- zwiększenie zakresu obowiązków,
- zmiana formalnego stanowiska,
- wynagrodzenie, które pozostaje takie samo od wielu lat.
Celem każdego pracownika jest pięcie się po szczeblach kariery i zarabianie coraz większych pieniędzy, w końcu praca ma cel zarobkowy i rozwojowy, nie charytatywny. Pracodawcy jednak często o tym zapominają i nie wychodzą sami z propozycją awansu lub zwiększenia dotychczasowej pensji. Wtedy warto przypomnieć przełożonemu o swoich zasługach i złożyć na biurko podanie o podwyżkę.
Kiedy najlepiej złożyć podanie o podwyżkę?
Nie każdy czas jest odpowiedni na upominanie się o należną podwyżkę. Stresujące tygodnie raportowania wyników sprzedaży z ostatnich miesięcy to nie jest dobra chwila na rozmowę z przełożonym. Dlatego najlepszy moment, aby złożyć podanie o podwyżkę to:
- zakończenie dużego projektu z udziałem i zasługami pracownika składającego wniosek,
- koniec roku finansowego w przedsiębiorstwie,
- planowanie budżetu na następny rok,
- czas dobrych wyników finansowych firmy,
- moment przejęcia nowego zakresu obowiązków.
Jak napisać podanie o podwyżkę?
Poprawnie napisane podanie o podwyżkę powinno zawierać:
- datę i miejscowość, w której sporządzono dokument,
- imię, nazwisko oraz stanowisko obejmowane przez pracownika,
- imię i nazwisko przełożonego oraz dane adresowe firmy,
- tytuł np. „Podanie/Wniosek o podwyżkę wynagrodzenia”,
- argumenty uzasadniające podanie o podwyżkę,
- własnoręczny podpis.
Przy pisaniu podania o podwyżkę należy pamiętać o zwrotach grzecznościowych oraz formalnym stylu wypowiedzi. Przedstawione argumenty powinny być konkretne i rzeczowe, nawiązujące jedynie do pracy zawodowej.
Argumenty, które warto użyć w podaniu o podwyżkę
W podaniu o podwyżkę kluczowe są użyte argumenty oraz ich skuteczność. Warto zastosować retorykę, która jest uprzejma, ale stanowcza oraz potwierdza nasze kwalifikacje.
Argumenty, które warto użyć w podaniu o podwyżkę to:
- nowy, znacznie większy zakres obowiązków, który obarcza pracownika większą odpowiedzialnością,
- znaczące osiągnięcia na koncie pracownika, które zadziałały na korzyść pracodawcy,
- podniesienie umiejętności pracownika w konkretnym obszarze,
- oddanie i lojalność pracodawcy od wielu lat,
- niezmieniające się wynagrodzenie od wielu lat.
Argumenty, których lepiej nie używać w podaniu o podwyżkę
Nie każdy argument warto umieścić w oficjalnym piśmie, nawet jeżeli jest zgodny z prawdą. Podczas pisania podania o podwyżkę należy zachować profesjonalizm i skupić się na kwestiach związanych z pracą zawodową.
Argumenty, których lepiej nie używać w podaniu o podwyżkę to:
- nawiązanie do pensji kolegów z pracy – zarobki to często nie tylko temat tabu, ale także zabroniony temat rozmów – umowa o pracę często wspomina o klauzuli poufności,
- odwołanie się do życia prywatnego i czasie nadprogramowych wydatków – prywatne potrzeby finansowe pracownika nie są argumentem interesującym pracodawcę,
- szantaż np. „jak nie otrzymam podwyżki to się zwolnię” – to nieetyczne zachowanie ze strony pracownika, które wpływa na jego wizerunek w oczach pracodawcy, ponadto nie ma specjalisty, którego nie da się zastąpić, dlatego nie jest to argument warty użycia w podaniu, może to wpłynąć na pozycję pracownika w firmie,
- emocjonalne argumenty, prośby bez uzasadnienia – wyznania pracownika nie są wystarczającym argumentem do otrzymania podwyżki, ponadto mogą pogorszyć wizerunek pracownika w oczach pracodawcy.
