Wyszukaj w serwisie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Rusza budowa bardzo ważnej obwodnicy. Pomoże rozładować korki na południu Polski
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 22.03.2022 08:56

Rusza budowa bardzo ważnej obwodnicy. Pomoże rozładować korki na południu Polski

Obwodnica Krakowa w budowie
Wikimedia Commons/RoboD7/CC3.0

Obwodnica Krakowa weszła w etap realizacji. Wyczekiwana od wielu lat droga odciąży ruch w stolicy Małopolski. 9 lipca Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID. Zanim na terenie budowy pojawi się sprzęt, obszar zostanie on dokładnie sprawdzony przez archeologów. W tym czasie wykonawca będzie karczował tereny pod inwestycje. Powstaną także drogi techniczne.

Obwodnica Krakowa z dokumentami

Pozwolenie zostało wydane na budowę 7-kilometrowego odcinka drogi. Trasa ma przebiegać od wylotu tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który powstanie w ramach realizacji drogi ekspresowej S7. Obecnie trwają prace dotyczące zdobycia pozwoleń na 300-metrowy odcinek włączający drogę S52 z POK do węzła Mistrzejowice. Jak podaje Wprost, wciąż brakuje jeszcze dokumentacji dla liczącego 5 kilometrów odcinka S52 od POK przy węźle Modlnica do Zielonek. Portal podaje, że braki dokumentacyjne nie będą miały wpływu na prace przy budowie dróg technologicznych. 

Inwestycja została zaprojektowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa, otrzyma ona numer 52. Łączna długość trasy S52 to 12,5 kilometra - od węzła Modlnica, który będzie rozbudowany do węzła Kraków Mistrzejowice, który jednak jest wyłączony z tej inwestycji. Jak podaje projekt, zaplanowano tunele pod rzeką Prądnik oraz pod Zielonkami, a także pod wzgórzami w Batowicach i Syberia. W Krakowie również zaplanowano wprowadzenie na krótkim odcinku ruchu pod ziemię.

Jak podają eksperci, w ramach budowy S52 powstanie łącznie 27 obiektów inżynierskich - takich jak estakady, tunele i mosty. Projekt zakłada wybudowanie murów oporowych o długości 4 km, a także 25 km lokalnych dróg dojazdowych do okolicznych terenów. Wprost podaje, że powstaną następujące węzły: Modlnica – do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice, Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską, Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr 7 i Al. 29 listopada, Batowice - w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K. Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu - czytamy w portalu Wprost.

Kraków dopnie swój "ring" szybciej niż Warszawa. Inwestycja będzie połączona z trasą S7, dzięki czemu IV obwodnica Krakowa zostanie zamknięta. Drogi połączą wszystkie wylotówki z miasta o statusie drogi krajowej po północnej stronie miasta - chodzi o trasy DK79, DK94, S7 oraz autostradę A4. Ruch pojazdów w stronę Kielc i Warszawy, Katowic i Wrocławia,a także Rzeszowa zostanie upłynniony. Samochody tranzytowe nie będę musiały wjeżdżać w miasto. Jak prognozują specjaliści już w 2025 ruch na nowej trasie ma osiągnąć aż 30 tysięcy pojazdów na dobę. Do tej pory wszystkie te samochody musiały korzystać z śródmiejskiej DK79.

Mapa obwodnic Krakowa, stan na sierpień 2019 roku. Tekst traktuje o zaznaczonym na czerwono odcinku z cyfrą 4.Grafika pochodzi z Wikimedia Commons, dostępna jest na wolnej licencji GNU. Autor grafiki nie został podpisany.