Masa Polaków kupiła to na prezent pod choinkę. Aldi ostrzega: wyrzuć albo oddaj do sklepu
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia sieć Aldi wydała pilny komunikat dotyczący produktu, który w ostatnich tygodniach był prawdziwym hitem sprzedażowym. Jeśli robiłeś zakupy w Aldi z myślą o najmłodszych członkach rodziny, koniecznie sprawdź, czy w kolorowym papierze nie kryje się niebezpieczeństwo. Sieć apeluje, by pod żadnym pozorem nie używać tego artykułu.
- Bezpieczeństwo produktów w 2025 roku. Jak sieci handlowe dbają o jakość?
- Procedura zwrotu w Aldi. Czy potrzebujesz paragonu, by odzyskać pieniądze?
- Niebezpieczna zabawka marki Toylino. Sprawdź kod EAN
Bezpieczeństwo produktów w 2025 roku. Jak sieci handlowe dbają o jakość?
Rok 2025 był dla branży handlowej czasem wzmożonej dbałości o standardy bezpieczeństwa. Klienci są coraz bardziej świadomi, a systemy kontroli jakości – coraz bardziej szczelne. Aldi, podobnie jak inne duże sieci handlowe, niejednokrotnie w mijającym roku musiało podejmować trudne decyzje o wycofaniu partii towaru. Choć dla sklepu wiąże się to z kosztami i wyzwaniem logistycznym, priorytetem zawsze pozostaje zdrowie konsumenta.
Czytaj więcej: Bony i premie na Święta w dyskontach. Tyle w tym roku sypnęli pracownikom w Biedronce, Lidlu i Aldi
Czego dotyczyły wycofania w 2025 roku? Przekrój był szeroki. W minionych miesiącach z półek polskich dyskontów znikały partie produktów spożywczych, w których wykryto nieprawidłowości mikrobiologiczne, np. śladowe obecności bakterii w nabiale czy wędlinach, lub błędy w oznakowaniu alergenów. Zdarzały się również interwencje dotyczące artykułów przemysłowych – od drobnej elektroniki, która nie spełniała norm napięcia, po akcesoria kuchenne, które mogły wchodzić w reakcję z żywnością.
Każde takie wycofanie jest dowodem na to, że system monitorowania rynku działa. Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ściśle współpracują z sieciami handlowymi. Jednak sytuacja, w której komunikat pojawia się na dosłownie kilka dni przed Bożym Narodzeniem i dotyczy produktu przeznaczonego dla dzieci, jest zawsze sytuacją wyjątkową i wymagającą natychmiastowej reakcji – zarówno ze strony sklepu, jak i nas, klientów.

Procedura zwrotu w Aldi. Czy potrzebujesz paragonu, by odzyskać pieniądze?
Gdy dowiadujemy się, że zakupiony przez nas towar jest wadliwy, pierwszą reakcją jest często stres i gorączkowe poszukiwanie dowodu zakupu. W przedświątecznym chaosie paragony często lądują w koszu lub gubią się w portfelach. Aldi w swoim najnowszym komunikacie uspokaja klientów: w przypadku towarów wycofanych ze względów bezpieczeństwa, procedury są maksymalnie uproszczone.
Co zrobić, jeśli posiadasz trefny produkt? Przede wszystkim – natychmiast przestań go używać i usuń go z zasięgu dzieci. To najważniejszy krok. Następnie należy udać się do najbliższego sklepu sieci Aldi.
Zasady zwrotu są jasne:
- Brak konieczności posiadania paragonu: Sieć rozumie, że produkt mógł być prezentem lub paragon został wyrzucony. W przypadku ogłoszonego wycofania (recall), dowód zakupu zazwyczaj nie jest wymagany do przyjęcia zwrotu.
- Zwrot pieniędzy: Klienci otrzymają pełny zwrot kwoty zapłaconej za produkt.
- Dowolna placówka: Towar można oddać w każdym sklepie Aldi na terenie Polski, niekoniecznie w tym, w którym dokonano zakupu.
W najnowszym komunikacie Aldi dot. wycofanego produktu dowiadujemy się, że artykuły z działu dziecięcego można zwrócić do 9 lub 20 stycznia przyszłego roku, w zależności od konkretnego przedmiotu.
Należność za zakupiony towar zostanie Państwu zwrócona, również w przypadku braku paragonu będącego dowodem dokonania zakupu - czytamy w komunikacie.
Niebezpieczne zabawki marki Toylino. Sprawdź kod EAN
Przejdźmy do najważniejszego: o jaki produkt chodzi? Wycofanie dotyczy kategorii zabawek, które w ostatnich latach przeżywają renesans – zabawek drewnianych. Są one postrzegane jako ekologiczne, trwałe i bezpieczne, dlatego rodzice i dziadkowie tak chętnie wybierają je na prezenty. Aldi poinformowało o wycofaniu ze sprzedaży produktów marki własnej, które trafiły do koszyków wielu Polaków w bieżącym sezonie przedświątecznym.
Nazwa produktu: DREWNIANE ZESTAWY ZABAWKOWE marki Toylino, będące w sprzedaży od 19.11.2025, dostarczone przez PRODUCT CIA S.L. Produkt można zwracać do 9 stycznia 2026 r. (włącznie) do sklepów ALDI.
Kod EAN: Wycofaniu podlegają poniższe rodzaje produktów oznaczone kodem przedmiotu:
- Drewniane składniki do pieczenia, KOD: 4068706137921
- Drewniane lody z akcesoriami, KOD: 4068706137938
- Drewniany zestaw sałatkowy, KOD: 4068706137952
- Drewniany zestaw warsztatowy, KOD: 4068706137976

Klienci proszeni są również o zwrot Drewnianej zabawki edukacyjnej, równiez marki Toylino, o kodzie 4068706690716, która pozostawała w sprzedaży do 5 listopada 2025 roku. Tutaj termin zwrotu produktu jest dłuższy - klient powinien zgłosić się do sklepu ALDI do 20 stycznia 2026 r. włącznie.

Dlaczego zabawka jest niebezpieczna? Powodem wycofania jest wada konstrukcyjna, która może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia małych dzieci. W toku kontroli jakości stwierdzono, że m.in. z części zabawki tj. żółtej grzechotki może odpaść pokrywka. Dla małego dziecka, które poznaje świat biorąc przedmioty do buzi, stwarza to ryzyko zadławienia lub uduszenia. W przypadku zabawek kierowanych do najmłodszych, normy są niezwykle restrykcyjne i nawet najmniejsze ryzyko obluzowania się elementu dyskwalifikuje produkt z obrotu. Ponadto istnieje ryzyko skaleczenia wynikające z nierównej powierzchni drewnianej zabawek.