Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Będą nowe mandaty, niektórzy zapłacą po 500 zł. Rząd już przyjął projekt
Wiktoria Pękalak
Wiktoria Pękalak 27.01.2021 01:00

Będą nowe mandaty, niektórzy zapłacą po 500 zł. Rząd już przyjął projekt

Mandaty za niewłaściwe parkowanie hulajnóg
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak zmienią się przepisy dotyczące poruszania się hulajnogami elektrycznymi

  • Czy hulajnogą będzie można jeździć po ulicy

  • Jak zmieni się prawo dotyczące rolek, wrotek i deskorolek

Mandaty dla piratów na hulajnogach

Hulajnogi elektryczne nie są wynalazkiem nowym, jednak dopiero teraz korzystanie z nich zostanie objęte pewnymi przepisami. W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o wypadkach z udziałem osób jadących hulajnogami, a polskie prawo dotąd nie tłumaczyło, co kierowcom jednośladu wolno, a czego nie.

W związku z powyższym rząd postanowił wziąć się w końcu za elektryczne hulajnogi i wszelkie urządzenia transportu osobistego (UTO), takie jak np. elektryczna deskorolka. Osoby kierujące tymi pojazdami będą zobowiązane od teraz przepisami.

Kierujący takimi pojazdami zostaną prawnie zmuszone do ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu na chodnikach, jednak to nie koniec. Lista przepisów jest długa, a za wiele wykroczeń będzie można otrzymać wysoki mandat.

Hulajnogi dla pełnoletnich

Zgodnie z nowymi przepisami, hulajnogami elektrycznymi bez żadnych dokumentów będą mogły jeździć jedynie osoby pełnoletnie. Młodsi między 10 a 18 rokiem życia będą musieli mieć przy sobie kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci przed 10. rokiem życia będą mogły poruszać się elektrycznymi hulajnogami jedynie w strefie zamieszkania pod nadzorem osób dorosłych.

Maksymalna prędkość, którą można będzie jeździć hulajnogą to 20 km/h, a ponadto kierowcy hulajnóg będą musieli poruszać się ścieżkami rowerowymi. Wjazd na ulicę będzie możliwy tylko wówczas, gdy ograniczenie prędkości na jezdni nie pozwala na rozwijanie prędkości szybszych niż 30 km na godzinę, co oznacza, że nie zobaczymy już więcej osób na hulajnogach w otoczeniu rozpędzonych samochodów na głównych drogach miast.

W sytuacji, w której nie będzie możliwa jazda ulicą, a ścieżki rowerowej nie będzie, kierowcy hulajnóg będą mogli jeździć chodnikiem, jednak będą zobowiązani jeździć z prędkością zbliżoną do szybkości pieszych i ustępować im pierwszeństwa.

Koniec porozrzucanych hulajnóg

Kolejną istotną zmianą ma być zapis dotyczący parkowania hulajnóg elektrycznych. Zgodnie z projektem, hulajnogę będzie można zostawić na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę drogi. Jeśli takiego nie będzie, kierowca będzie musiał ustawić hulajnogę równolegle do krawężnika, w miejscu najbardziej oddalonym od skrajni jezdni.

Oprócz tego kierowca hulajnogi będzie zobowiązany pozostawić minimalną przestrzeń 1,5 szerokości chodnika dla pieszych. W przeciwnym razie hulajnoga będzie mogła zostać usunięta przez straż miejską lub policję na koszt właściciela.

Koniec wątpliwości dotyczących rolek, wrotek i deskorolek

Nowe przepisy nie ominą także osób korzystających z urządzeń napędzanych siłą mięśni. Do tej pory osoby poruszające się na rolkach, wrotkach, czy deskorolkach wjeżdżając, na ścieżkę rowerową musiały się liczyć z mandatem w wysokości 50 zł. Teraz będzie to całkowicie możliwe i pożądane.

Podobnie ma wyglądać sprawa z tzw. UTO - urządzeniami transportu osobistego. Chodzi o wszystkie inne pojazdy (oprócz hulajnóg) wyposażone w napęd elektryczny. Osoby jeżdżące UTO przed 18 rokiem życia będą musiały okazać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.