Kto będzie nowym prezesem Baltony?

W miniony wtorek zamknięto przyjmowanie zgłoszeń w postępowaniu na prezesa i członka zarządu Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego "Baltona" S.A. Nieoficjalnie – wpłynęło kilka zgłoszeń, w tym obecnego, powołanego przez ekipę Prawa i Sprawiedliwości prezesa. Baltona, jak komentują złośliwi, jest przykładem, że "POPiS" może funkcjonować. Pytanie, czy będzie funkcjonował w kolejnej kadencji?
Z prywatnego rynku do państwowej firmy
Wojciech Czernek – obecny prezes Baltony, który stara się o kolejną kadencję – ukończył studia Executive MBA w jednej z warszawskich uczelni. Pracował w kilku dużych podmiotach z branży retail, w Polsce i na Ukrainie. Zanim przeszedł do Baltony, był dyrektorem zarządzającym i prezesem w spółce Toys"R"Us Poland, którą wprowadzał na nasz rynek. W 2022 roku sieć – oferująca m.in. zabawki, multimedia i elektronikę – zaczęła zamykać sklepy stacjonarne w Polsce – rok obrotowy 2020/21 zamknęła stratą w wysokości 2,47 mln zł.
Właściciel Baltony – polityka i kontrowersje
Czernek objął stanowisko prezesa zarządu Baltony w lutym 2021 roku. Sama spółka w roku 2020, na fali "polonizacji" (a właściwie nacjonalizacji), prowadzonej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, przeszła pod kontrolę Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", które nabyło 93,71% akcji spółki. Prezesem Portów Lotniczych był wówczas niegdysiejszy radny Prawa i Sprawiedliwości (a wcześniej m.in. prezes Unii Polityki Realnej) Stanisław Wojtera, odwołany ze stanowiska pod koniec lutego 2024 r. Co ciekawe, wiceprezesem Portów Lotniczych był Paweł Siennicki, wcześniej dziennikarz, który odszedł ze stanowiska po publikacji Onetu. Portal zarzucił mu m.in. groźby karalne i próbę szantażowania partnerki.
Wojciech Czernek to sprawny menadżer, z dużym doświadczeniem, a PiS-owi zależało z jednej strony, by pokazać, że zatrudniają nie tylko partyjnych nominatów, a z drugiej – że ich spółki przynoszą zysk. Z jednej strony Porty Lotnicze, które ze względów czysto politycznych muszą brnąć w budowę lotniska w Radomiu, z drugiej, na osłodę – Baltona, zarządzana przez osobę bez pisowskiej historii – mówi osoba znająca spółkę.
Osiemdziesiąt lat historii
Baltona to marka, która jest dzisiaj znana szerzej zwłaszcza wśród starszych Polaków i pasażerów lotnisk. Przedsiębiorstwo powstało w 1946 roku, początkowo w celu zaopatrywania statków. Od 1955 zaopatrywało także polskie placówki dyplomatyczne za granicą. Podobnie jak w przypadku Pewexu, sklepy Baltony umożliwiały legalne zakupy towarów za dewizy, w szczególności marynarzy, rybaków i personelu latającego LOT-u. W 2010 roku inwestorem strategicznym spółki została Ashdod Holdings Ltd., od której nabyły akcje Porty Lotnicze.
Czy Czernek sięgnie po drugą kadencję? Przykład prezesa LOT, Michała Fijoła pokazuje, że zdarza się kontynuacja. Tym niemniej na stanowiska we władzach Baltony jest więcej chętnych.
[Materiał prasowy]



































