Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Jak założyć biuro rachunkowe?
Hylla Jan
Hylla Jan 11.06.2021 02:00

Jak założyć biuro rachunkowe?

pixabay, Fz
https://pixabay.com/pl/photos/ksi%C4%99gowy-rachunkowo%C5%9Bci-doradca-1238598/

Prawie każdy przedsiębiorca do prowadzenia swojej działalności potrzebuje pomocy specjalistów. Jedną z najbardziej popularnych grup specjalistów są księgowi. Z ich usług korzystają nawet przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze. Co zatem trzeba zrobić, aby otworzyć swoje biuro rachunkowe?

Kto może założyć biuro księgowe?

Pytanie jest nieco podchwytliwe, ponieważ biuro rachunkowe może otworzyć praktycznie każdy. Istotne jest jednak to, kto ma prawo prowadzić czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a to już jest ściśle określone. Osoba taka musi:

Co jest pewnego rodzaju zmianą, ponieważ do 9 maja 2014 r. minister finansów wydawał certyfikaty księgowe. Od tego terminu certyfikatów nie wydaje się, a do wykonywania czynności księgowego nie trzeba mieć żadnych pozwoleń ani uprawnień. Co prawda, posiadanie stosownego certyfikatu nadal może być dobrze odbierane wśród klientów – jest to niejako potwierdzenie posiadania kompetencji właściwych do wykonywania zawodu.

Zakres działalności biura księgowego

Zanim zaczniemy działalność w charakterze księgowych, warto wiedzieć, z jakimi rodzaju zleceniami w pracy możemy się spotkać oraz wykonywanie, jakich usług może należeć do naszych potencjalnych obowiązków.

Co istotne, biuro rachunkowe, które prowadzi jedynie księgi przychodów i rozchodów albo pomaga w wypełnianiu zeznań i deklaracji, nie musi mieć ubezpieczenia OC. Co jest dużym udogodnieniem dla małych przedsiębiorców nastawionych na prowadzenie księgowości małym podmiotom.

Jak założyć biuro rachunkowe?

Aby założyć biuro rachunkowe, należy przede wszystkim wybrać formę działalności gospodarczej, zarejestrować je i wybrać odpowiednie PKD dla działalności. PKD właściwe dla biura rachunkowego to 69.20.Z, które obejmuje takie formy prowadzenia działalności jak:

  • księgowanie wszelkiego rodzaju transakcji gospodarczych wykonywane na zlecenie,

  • sporządzanie sprawozdań i bilansów finansowych,

  • kontrolę i potwierdzanie poprawności sprawozdań i bilansów finansowych (działalność biegłych księgowych/ biegłych rewidentów),

  • przygotowywanie dokumentów o dochodach osób i firm w celach podatkowych,

  • doradztwo podatkowe i reprezentowanie klientów przed organami podatkowymi, jako że podatnik ma prawo wpisać więcej niż jedno PKD, warto zastanowić się, czy nie byłoby dobrze uwzględnić wpisów o numerach,

  • 63.11.Z - przetwarzania danych;

  • 70.22.Z - konsultacji w zakresie zarządzania.

Forma działalności gospodarczej a biuro rachunkowe – w zasadzie, poza spółką partnerska, biuro rachunkowe może być prowadzone pod każdą formą działalności. Zazwyczaj są to jednoosobowe działalności gospodarcze lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Opcja wyboru spółki z o.o. ma tę przewagę, że posiada ona osobowość prawną i może zostać pozwana – w praktycznym wymiarze ma to taki skutek, że w przypadku sprawy w sądzie, spółka odpowiada swoim majątkiem, bez ryzyka uszczuplenia majątku osobistego członków spółki.

Kolejną istotną rzeczą jest wybór programu księgowego, formy opodatkowania, konta firmowego, form marketingu i wielu innych czynników. Skupmy się jednak, na rzeczach naprawdę istotnych. O ile możemy założyć, że przyszły księgowy sam będzie świadom, jak opodatkować swoją działalność, warto przypomnieć, jakie cechy powinien zawierać program księgowy, z którego będzie korzystać. Dobre programy księgowe zawierają takie moduły i usprawnienia jak:

  • dostępność w chmurze

  • moduł integracji z ZUS, Ministerstwem Finansów, zapewnianie wysyłki JPK czy e-Deklaracji

  • moduł CRM, magazyn online, elektroniczne akta osobowe

  • spełnia kryteria bezpieczeństwa

Marketing biura rachunkowego

Nie istnieje złota zasada marketingu, jednak nie należy pomijać tego aspektu w rozwoju biznesu. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak zareklamować swoje usługi, można skorzystać z pomocy specjalistów lub zainwestować w odpowiednie szkolenia z zakresu prowadzenia marketingu on-line. Rok 2020 był rokiem e-commercu, wiele wskazuje na to, że kolejne lata będą szły w tym samym kierunku, więc zaznaczenie swojej obecności w sieci, nawet w skali lokalnej, powinno stanowić priorytet dla nowo powstałego biura rachunkowego.