Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Etyka w Biznesie
Maciej Blacha
Maciej Blacha 05.06.2021 02:00

Etyka w Biznesie

Etyka w biznesie
https://pixabay.com/pl/photos/remis-krawat-dopasowa%C4%87-regulacja-690084/

Ciągła rywalizacja i pogoń za zyskiem to obraz biznesu, jaki mamy na co dzień. Zasady kapitalistycznej gospodarki raczej nie kojarzą nam się z zachowaniem etycznym. Nic bardziej mylnego. To, jakimi zasadami kieruje się przedsiębiorca w relacjach ze swoimi klientami, pracownikami i kontrahentami, ma ogromny wpływ na jego reputację. Zła — może zaszkodzić firmie, dobra — pomóc znaleźć nowych klientów. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest etyka w biznesie i dlaczego jest taka ważna w relacjach biznesowych.

Czym jest etyka?

Etyka jest to pojęcie pochodzące z języka greckiego, odwołujące się do działu filozofii zajmującego się moralnością. W sensie potocznym etyka to ogół norm moralnych uznawanych w danym czasie przez społeczeństwo za pożądane w relacjach międzyludzkich. O zachowaniach etycznych mówimy, gdy odpowiadają one zachowaniu, jakie ogół społeczeństwa określa jako dobre i moralne. W sensie naukowym etyka jest nauką o moralności. Rozpatruje, co jest moralnie dobre, a co złe. Stara się również odpowiedzieć na pytanie, czym jest dobro, czym zło i kiedy możemy danemu zachowaniu przypisać te przymioty.

Czym jest etyka w biznesie?

Etyka w biznesie to wszystkie relacje, jakie zachodzą pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego klientami, pracownikami, kontrahentami oraz konkurencją. Wzajemne stosunki, aby być etyczne, muszą być w zgodzie z obowiązującym prawem, a także z przyjętymi standardami postępowania. Przez standardy postępowania rozumiemy przyjęty w danej społeczności sposób prawidłowego postępowania. Oznacza to, że nie wszystko, co jest zgodne z prawem, będzie można nazwać postępowaniem etycznym. Jednym z najważniejszych założeń etyki w biznesie jest odpowiedzialność przedsiębiorstwa za swoje działania. Oznacza to zarówno zdolność do przyznania się do błędu, ale także w przypadku, gdy w wyniku działalności firmy doszło do szkody – wzięcie za nią odpowiedzialności i jej naprawienie lub zadośćuczynienie osobom poszkodowanym. Etyka w biznesie w oczywisty sposób nie dotyczy tylko przełożonych. Pracownicy również powinni pamiętać o tym, że ich zachowanie ma wpływ na to, jak firma działa w środku, a także jak jej działania wyglądają na zewnątrz. Pracownik przede wszystkim powinien pamiętać o rzetelnym wypełnianiu obowiązków, dochowaniu tajemnicy i zgodnej współpracy z innymi pracownikami.

Wartości etyki biznesu, jakimi powinien kierować się przedsiębiorca:

  • firmę należy prowadzić w sposób przejrzysty, informacje o decyzjach i działach firmy, które mogą mieć wpływ na społeczeństwo i środowisko, powinny być udostępniane opinii publicznej z wyprzedzeniem pozwalającym na przeprowadzenie ewentualnych konsultacji;

  • działalność firmy nie musi ograniczać się wyłącznie do zarabiania pieniędzy, ale może mieć również wpływ na otoczenie, w którym działa. Działania związane z dbaniem o środowisko, a także wspieranie lokalnych projektów jest świetnym przykładem etyki w biznesie;

  • uczciwe traktowanie klientów, kontrahentów i pracowników, jest to zachowanie wymagane nie tylko przez prawo, ale również jest bardzo ważne dla reputacji firmy;

  • odpowiedzialność za działalność firmy, naprawienie szkody powstałej w wyniku działalności lub gotowość do zmiany decyzji, gdy ta może mieć szkodliwy wpływ.

Wiele firm decyduje się na wprowadzenie tzw. kodeksu etycznego. Jest to ogólnodostępny zbiór norm i zasad panujących w firmie. Określa on standardy zachowania w określonych sytuacjach, do których dochodzi pomiędzy pracownikami i kadrą zarządzającą. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że firma to ludzie w niej pracujący. Jeśli pracodawca będzie w stanie zapewnić im dobre warunki pracy i płacy, a także będzie zachowywał się wobec nich z zachowaniem norm etycznych, może liczyć na to, że odwdzięczą się większą produktywnością. Nie od dziś wiadomo, że z niewolnika nie ma pracownika. Dodatkowo pracownik, który czuje się w firmie dobrze, będzie jej wizytówką także w czasie wolnym.