Na czwartkowym posiedzeniu Sejmu minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, odpowiadał na pytania posłów dotyczące podwyżek cen biletów PKP Intercity. Jako przyczynę wymienił “putinflację”. Jednakże stowarzyszenie prywatnych przewoźników kolejowych AllRail ma inne zdanie.Andrzej Adamczyk na czwartkowym posiedzeniu Sejmu zaprzeczył twierdzeniom opozycji, że rząd nie wspiera pasażerów kolejowych. Jak cytuje jego wypowiedź portal money.pl, dotacja dla kolei w tym roku to 1,3 mld zł.
Zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii samorządy podpisały w grudniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na realizację projektów przyjętych do programu Kolej+. Pierwsze przetargi już ruszyły.PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie alternatywnego połączenia kolejowego Tychów z Katowicami Ligotą przez Katowice Murcki, tj. linią kolejową 142. Jest to pierwsze postępowanie dla zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię projektów do programu Kolej+.Łącznie zakwalifikowane projekty przywrócą blisko 100 km torów na Górnym Śląsku. Jak informuje Rynek Kolejowy, w ramach programu Kolej+ pociągi mają też wrócić do Jastrzębia Zdroju, największego miasta w Polsce, do którego pociągi pasażerskie nie dojeżdżają.
Kolej+, poziom bezpieczeństwa, przywracanie linii kolejowych zamkniętych przed laty czy rozwój konkurencji w przewozach pasażerskich - takie perspektywy roztaczane są na 2023 rok. Jednak nie do wszystkiego należy podchodzić z nadmiernym optymizmem.W 2023 roku podpisaniem umów na zaprojektowanie linii ma rozpocząć się program Kolej+. Według deklaracji narodowego zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie to krok umożliwiający do realizacji przedsięwzięć zgłoszonych do programu.Jak mówi BiznesInfo Bartosz Jakubowski, autor podcastu “Węzeł przesiadkowy” oraz książki “Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami”, do rozpoczęcia samych prac droga jest jeszcze długa. - Jest to perspektywa co najmniej półtora roku w przypadku robót modernizacyjnych i minimum trzech lat jeżeli mowa jest o nowych liniach kolejowych - powiedział.
Bardzo często w dyskusjach na temat monopolu PKP Intercity w przewozach dalekobieżnych, czeska kolej stawiana jest za wzór. Tam bowiem, w przeciwieństwie do Polski, linie lokalne przetrwały upadek komunizmu, a konkurencja z narodowym przewoźnikiem kwitnie. Jak się jednak okazuje, nie wszystko złoto co się świeci.České drahy, narodowy przewoźnik w Republice Czeskiej, poinformował dzisiaj o likwidacji od nowego rozkładu pociągu pospiesznego “Hukvaldy” jeżdżącego między Ołomuńcem a Boguminem. Pozwalał on na dotarcie do Ostrawy bez przesiadek przed godziną 8 rano.Jak powiedział rzecznik ČD Petr Šťáhlavský w rozmowie z portalem zdopravy.cz, jest to rezultat adaptacji przewoźnika do warunków przewozowych na linii. Tymi są zmiana popytu oraz ekonomia.
Sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg podczas wtorkowej konferencji prasowej przekazał plany NATO dotyczące zabezpieczenia ważnej infrastruktury, w tym gazociągów.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zmianie przepisów. Od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu. Możliwość zachowania, na wniosek właściciela, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu oraz rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. – Wprowadzamy ułatwienia dla kierowców i właścicieli pojazdów, kończymy z barierami administracyjnymi, które dotąd utrudniały życie wielu Polakom. Dzięki tym zmianom wprowadzamy także realne oszczędności związane z rejestracją pojazdów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić, a od 4 września 2022 r. nie trzeba będzie ponosić także opłaty za nalepkę kontrolną - w sumie, razem z opłatą ewidencyjną, da to 99,50 zł oszczędności. Możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Polski oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL.
W 2022 r. CPK planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność, oraz wyłonić projektanta generalnego, który zrobi projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego.– W 2022 r. w ramach master planu zapadną kolejne decyzje, które będą miały bezpośredni wpływ m.in. na kształt lotniska, jego funkcjonowanie, integrację z koleją – powiedział PAP rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny Konrad Majszyk.Jak przekazał Majszyk, w 2022 r. spółka CPK przewiduje złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność. Zapewnił, że nadrzędnym celem jest rozpoczęcie budowlanych prac przygotowawczych przed końcem 2023 r. – Zmierzamy temu konsekwentnie, krok po kroku, podporządkować nasze działania – podkreślił Majszyk.
Trudno w to uwierzyć, ale ok. 2 mln gospodarstw domowych w Polsce nie ma dostępu do sieci szerokopasmowej. Niepokojące dane ujawnił Polski Instytut Ekonomiczny. Z tego artykułu dowiesz się:Ok 2 mln gospodarstw domowych nie ma dostępu do sieci szerokopasmowejIle gospodarstw ma łącze o przepustowości poniżej 30 MbpsIle osób na świecie nie korzysta z internetu
Tunel nad Świną, czyli budowany tunel drogowy łączący wyspy Uznam i Wolin ma już 305 metrów długości. Według ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przejazd tunelem będzie możliwy już jesienią przyszłego roku. Plany te są nie w smak naszym zachodnim sąsiadom. Z tego artykułu dowiesz się:Tunel nad Świną ma już ponad 300 metrów długościKiedy będą mogli korzystać z niego kierowcyDlaczego szybkie prace nad tunelem nie cieszą Niemców
Z tego artykułu dowiesz się:Jakie romiary będzie miał nowy most w WarszawieJaki ma być efekt końcowy inwestycjiCo o budowie powiedział Rafał Trzaskowski