Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Tunel pod Świną ma już 305 metrów długości. Pierwszy przejazd jesienią 2022 roku
Radosław Święcki
Radosław Święcki 29.04.2021 02:00

Tunel pod Świną ma już 305 metrów długości. Pierwszy przejazd jesienią 2022 roku

Tunel pod Świną ma już ponad 300 metrów długości
Flickr

Tunel nad Świną, czyli budowany tunel drogowy łączący wyspy Uznam i Wolin ma już 305 metrów długości. Według ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przejazd tunelem będzie możliwy już jesienią przyszłego roku. Plany te są nie w smak naszym zachodnim sąsiadom.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Tunel nad Świną ma już ponad 300 metrów długości

  • Kiedy będą mogli korzystać z niego kierowcy

  • Dlaczego szybkie prace nad tunelem nie cieszą Niemców

Tunel pod Świną ma już ponad 300 m długości

Tunel pod Świną to budowany tunel drogowy pod dnem Świny w Świnoujściu, łączący wyspy Uznam i Wolin. Prace przy drążeniu tunelu zainaugurowano na początku marca tego roku.

Pytany w dzisiejszym wywiadzie dla „Sygnałów dnia” Programu Pierwszego Polskiego Radia o postępy w pracach przy budowie tunelu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zdradził, że tunel ma już 305 metrów długości.

- Dzisiaj już osiągnięto ponad 300 metrów, 305 na dzień dzisiejszy. Zakładam, że to będzie taka wielkość, w drążeniu tunelu, jednocześnie w obudowie tunelu elementami prefabrykowanymi – mówił w Polskim Radiu Adamczyk.

Minister infrastruktury przyznał,  że kilka dni temu obserwował pracę inżynierów i operatorów przy budowie tunelu i jak podkreślił „nie powinniśmy mieć i nie mamy żadnych kompleksów”.

Szef resortu infrastruktury zapowiedział również, kierowcy będą mogli przejechać tunelem pod Świną już jesienią 2022 roku. Adamczyk zaznaczył, że termin ten jest niezagrożony.

Tunel nad Świną jak zauważa  Polska Agencja Prasowa ma być najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Cały tunel ma mieć długość 1780 metrów, a drąży go sprowadzona z Chin maszyna TBM (Tunnel Boring Machine).

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, zaś inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni  natomiast SWECO/Lafrenz, a wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu wynosi ok. 912 mln zł. Znaczną część tej sumy, bo 775 mln zł ma pokryć Unia Europejska. Pozostałą część ma wyłożyć miasto Świnoujście.

Niemcy mają powody do niepokoju

Jak wspomniano, kierowcy będą mieli możliwość przejechania tunelem już jesienią przyszłego roku. Szybkie tempo prac nad tunelem jak zauważa PAP niepokoi naszych zachodnich sąsiadów.

Niemcy mają obawiać się, że łatwiejszy dojazd do kurortów Pomorza Zachodniego spowoduje, że niemieccy turyści mogą chcieć spędzać wakacje w Polsce, z uwagi chociażby na bardziej atrakcyjne ceny. Powody do niepokoju mają również właściciele obiektów noclegowych w okolicach polskiej granicy.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]