Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Start nowej edycji ‘’Lidl Fair Pay’’. Lidl skupia swoją uwagę na równe wynagrodzenia
Rafał Szpręgiel
Rafał Szpręgiel 17.05.2024 09:56

Start nowej edycji ‘’Lidl Fair Pay’’. Lidl skupia swoją uwagę na równe wynagrodzenia

Lidl
fot. materiały prasowe

Z badań wynika, że mężczyźni średnio zarabiają o 20 procent więcej niż kobiety. W Polsce różnica ta jest wyższa, bo wynosi 26 procent. Jedną ze spółek, która zwraca szczególną uwagę na ideę wyrównanego wynagrodzenia, jest Lidl Polska. Wraz z partnerem merytorycznym – firmą doradczą Korn Ferry – postanowiła ponownie, już po raz szósty, zaprosić przedsiębiorstwa prowadzące zoptymalizowaną politykę równych szans, do udziału w konkursie ‘’Lidl Fair Pay’’. 

Nie milknie temat równości w płacach mężczyzn i kobiet. Co jest do wygranie w "Lidl Fair Pay''?

Z polskich badań firmy Korn Ferry wynika, że kobiety zatrudnione w zeszłym roku już na samym początku zarabiały mniej na tych samych stanowiskach, co mężczyźni. To pokazuje, że temat sprawiedliwego poszanowania pracowników nadal wymaga konkretnych działań firm w celu usunięcia pojawiających się różnic. Lidl Polska zwraca  uwagę na politykę wynagrodzeniową, która ma w swoim założeniu promować firmy, które posiadają podobne podejście, aby móc je dalej rozpowszechniać na polskim rynku. Z tego powodu spółka wraz z firmą doradczą Korn Ferry organizuje konkurs ‘’Lidl Fair Pay’’, do którego zgłosić się mogą firmy zatrudniające do 1,5 tysiąca osób, zwracające szczególną uwagę na zapewnienie równości w płacach kobiet i mężczyzn. Zgłoszenia będą przyjmowane do czerwca 2024 roku przez formularz zgłoszeniowy. 

Co do samego konkursu, prócz możliwości wygrania głównej nagrody oraz zajęcia 2. i 3. miejsca, w tegorocznej edycji pojawiły się nowe kategorie: Nagroda specjalna Lidl Fair Pay New Comers oraz Wyróżnienia – ZNAK JAKOŚCI Lidl Fair Pay, które otrzymują firmy poprzez swoje działania podejmowane na rzecz sprawiedliwego traktowania w zakresie wynagrodzeń i zatrudniania. Honorowi zwycięzcy zostaną ogłoszeni na początku października 2024 podczas Dorocznej Konferencji Korn Ferry. Partnerami konkursu są UN Global Compact Network Poland oraz Fundacja Sukces Pisany Szminką, natomiast patronat medialny został objęty przez Forbes Women.

Biedronka wprowadza rewolucję. Zmiany dotkną miliony klientów w Polsce

Powód różnic w wynagrodzeniach na tych samych stanowiskach

Lidl stworzył swój konkurs w 2019 roku, aby zdecydowanie mocniej poruszyć kwestie dotyczące inkluzywności oraz promować dobre praktyki poza swoimi strukturami. Zespół Lidl Polska liczy na ten moment blisko 27 tysięcy, natomiast udział kobiet na stanowiskach kierowniczych wynosi 55,3 procent i przede wszystkim wszyscy pracownicy, znajdujący się na tych samych stanowiskach, dostają identyczne wynagrodzenie. 

Jedną z rzeczy, która najbardziej wpływa na różnice w gażach pracowników, jest brak równowagi płci na różnych poziomach organizacyjnych, a także niedostateczna ilość kobiet w lepiej płatnych stanowiskach, branżach i w rolach przywódczych. Jest to zatem przejaw zdecydowanie głębszych problemów, które dotyczący pozyskiwania odpowiednich talentów i zarządzaniami nimi. Według badania Korn Ferry, prawie 80 procent pracowników wyższej kadry na dyrektorskich stanowiskach stanowili mężczyźni.

- W Lidl Polska podejmujemy wiele działań w celu promowania równości płci. Stawiamy na człowieka i jego kompetencje zarówno w pracy, jak i w procesie rekrutacji. Chcemy promować sprawiedliwe traktowanie pracowników poza naszymi strukturami, dlatego w 2019 roku stworzyliśmy nagrodę honorową „Lidl Fair Pay”. Jest ona przyznawana przedsiębiorstwom, które – podobnie jak my – wspierają stosowanie jednakowej polityki płacowej oraz szanują swoich pracowników. - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

Założenia firmy Lidl Polska oraz idea konkursu ''Lidl Fair Pay''

Firma tworzy otoczenie w taki sposób, aby pracownicy nie doświadczali żadnych form dyskryminacji oraz tak, by nie dochodziło do żądnych objawów kultury korporacyjnej, o czym mówiła Marta Florczak, Członkini Zarządu ds. Personalnych Lidl Polska: - Jesteśmy firmą z misją, która wspiera ideę fair pay, Tworzymy środowisko pracy wolne od dyskryminacji oraz włączającą kulturę korporacyjną, w której każdy jest traktowany z szacunkiem oraz ma takie same możliwości rozwoju. Wierzymy, że dzięki takim działaniom jak Lidl Fair Pay wspieramy rozwój rynku i możemy przyczyniać się zwiększania świadomości w zakresie równego traktowania i stosowania jednakowej polityki płacowej przez firmy wszystkich branż. - podkreśla Florczak.

O idei konkursu ‘’Lidl Fair Pay’’ wypowiedział się Dyrektor Zarządzający w firmie Wedel, Maciej Herman, która była laureatem ubiegłych edycji konkursu organizowane przez Lidl Polska: - Właściwie zaprojektowana polityka wynagrodzeniowo-benefitowa gwarantuje każdemu pracownikowi równy dostęp do adekwatnego wynagrodzenia. Nasze pensje powinny być uwarunkowane poziomem płac rynkowych dla danego stanowiska oraz wynikami pracy wynikającymi z indywidualnych kompetencji. Niestety, w polskiej i światowej rzeczywistości nie jest to wcale tak oczywiste i powszechne, co wyraźnie widać w badaniach – na przykład Polki zarabiają średnio 2,5 proc. mniej od mężczyzn pracujących na tych samych stanowiskach, w tej samej firmie. Idea konkursu ‘’Lidl Fair Pay'', w której Wedel uczestniczy już od kilku lat, promująca równość wynagrodzeń jest wciąż żywa i bardzo potrzebna, aby zmieniać zasady panujące nadal w wielu polskich przedsiębiorstwach i doceniać dobre praktyki. - podkreśla Herman.