Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Pieczątka firmowa – jakie informacje powinna zawierać?
Dominik Moliński
Dominik Moliński 22.03.2022 08:31

Pieczątka firmowa – jakie informacje powinna zawierać?

Pieczątka firmowa – jakie informacje powinna zawierać?
Pixabay.com

Czym jest pieczątka firmowa?

Nieważne, czy mamy do czynienia z wnioskami urzędowymi, czy też załatwiamy swoje sprawy w banku – na wielu dokumentach należy złożyć podpis i przybić pieczątkę firmową. Co zrobić, gdy jej nie posiadamy? Możemy zwyczajnie napisać w wyznaczonym miejscu, że „Nie posiadam pieczątki firmowej”. W końcu jej posiadanie nie jest prawnie wymagane. Jednak z całą pewnością warto posiadać pieczątkę firmową – chociażby dlatego, że pisanie powyższego zdania na każdym dokumencie może być na dłuższą metę męczące i nieprzyjemne.

Pieczątki firmowe posiadają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu przy podpisywaniu różnych dokumentów. Zamiast spisywać ręcznie wszystkie dane firmy, wystarczy, że po prostu odbijemy pieczątkę firmową. Poza tym pieczątki firmowe możemy dostosować do naszych indywidualnych potrzeb. Przepisy prawa nie określają, jak powinna wyglądać pieczątka firmowa, a więc mamy tutaj wiele możliwości do wyboru. Możemy samodzielnie zaprojektować jej wzór i wybrać dowolny kolor.

Pieczątka firmowa nie tylko pozwala zamieścić dane firmy na dokumencie jednym ruchem ręki, ale też stanowi formę wizytówki. Możemy ją zaprojektować w taki sposób, aby wizualnie kojarzyła się z naszą firmą. W ten sposób będziemy lepiej rozpoznawalni. Jeśli już zdecydujemy się na zaprojektowanie pieczątki firmowej, powinniśmy pamiętać, że musi ona zawierać określone informacje.

Jakie informacje powinna zawierać pieczątka firmowa?

Pieczątki firmowe można zaprojektować dowolnie, ale obowiązkowo powinny zawierać podstawowe dane. O tym powinni pamiętać wszyscy – zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy:

  • nazwa firmy wraz ze wskazaniem formy prawnej,

  • adres siedziby przedsiębiorstwa,

  • Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),

  • oznaczenie sądu rejestrowanego i numer KRS,

  • wysokość kapitału zakładowego.

Należy pamiętać, że obowiązek umieszczenia konkretnych informacji na pieczątce firmowej jest zależny od formy prawnej działalności gospodarczej. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wystarczy nazwa firmy, adres siedziby i NIP. Jeśli mowa o spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy również dodać kapitał zakładowy, numer KRS i oznaczyć sąd rejestrowany.

Co jeszcze może zawierać pieczątka firmowa?

Obok obowiązkowych danych pieczątki firmowe mogą również zawierać dodatkowe informacje. To od nas zależy, czy chcemy je zamieścić. Do dodatkowych i nieobowiązkowych elementów pieczątki firmowej możemy zaliczyć:

  • adres e-mail,

  • adres strony internetowej,

  • nr rachunku bankowego,

  • logo firmy,

  • numer REGON.

Warto zwrócić uwagę, że choć na wielu pieczątkach firmowych jest zamieszczany numer REGON, to od kilku lat nie jest już on obowiązkowy.

Ile kosztuje wyrobienie pieczątki firmowej?

Pieczątki firmowe stanowią niewielki wydatek. Możemy je wyrobić w cenie od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. W przypadku większych pieczątek firmowych należy liczyć się z wydatkiem powyżej 100 zł.

Tagi: