Ostre przepychanki ws. sprzedaży TVN. Kolejny gigant podbija stawkę i chce wygryźć konkurencję
Wojna gigantów mediowych o europejskie aktywa nabiera tempa, a w centrum uwagi ponownie znalazła się spółka TVN. Amerykański koncern Warner Bros. Discovery, dotychczasowy właściciel polskiej stacji telewizyjnej, mierzy się z gorącymi spekulacjami dotyczącymi sprzedaży części swojego europejskiego imperium. Doniesienia o zaktualizowanych ofertach ze strony trzech poważnych graczy elektryzują rynek. Kolejny gigant jest gotowy, aby wygrać tę batalię i zapłacić najwyższą cenę za dostęp do milionów widzów.
Kto zgarnie TVN? Warner Bros. Discovery myśli o sprzedaży polskiej stacji
Warner Bros. Discovery, będąc jednym z największych konglomeratów medialnych na świecie, stanął przed wyzwaniem redukcji ogromnego zadłużenia, które jest bezpośrednią konsekwencją fuzji Warner Media z Discovery. Nowy podmiot na rynku mediów odziedziczył zobowiązania, które wymagają strategicznych decyzji. Sprzedaż części europejskich aktywów, w tym operacji w krajach, w których WBD ma mniejszościowy udział lub napotyka na przeszkody regulacyjne, jawi się jako jeden z najbardziej efektywnych sposobów na szybkie zasilenie budżetu i poprawę wskaźników finansowych.
Zgodnie z przyjętym planem restrukturyzacji, Warner Bros skupi się na produkcji filmów oraz tworzeniu treści streamingowych, w tym zarządzaniu platformą HBO Max i studiami filmowymi. Z kolei Discovery Global przejmie nadzór nad kanałami telewizyjnymi, w tym nad takimi markami jak CNN i TNT, a także nad zagranicznymi oddziałami koncernu, w tym polską grupą TVN, która nadaje w Polsce o 1997 roku. Wedle zapowiedzi proces koncernu na dwa niezależne podmioty dobiegnie końca w kwietniu 2026 roku.

Chociaż zarząd WBD oficjalnie zaprzecza zamiarom sprzedaży części lub całości aktywów, fakt prowadzenia rozmów z potencjalnymi nabywcami budzi uzasadnione podejrzenia. Rynek odczytuje to jako próbę zbadania gruntu i wyceny poszczególnych elementów swojego portfolio. Kluczowe jest to, że wśród podmiotów zainteresowanych przejęciem pojawiają się globalni giganci, co tylko podnosi stawkę i potencjalną wartość transakcji. Według źródeł Reutersa do zażartej rywalizacji właśnie przystąpił kolejny gracz.
Czytaj więcej: Nagły zwrot ws. sprzedaży TVN. W transakcję wmieszał się wielki gracz. Mówią już o cenie
Netflix podbija stawkę w walce o TVN
Z najnowszych doniesień mediów wynika, że w gronie trzech podmiotów, które przedstawiły zaktualizowane oferty za część europejskich aktywów Warner Bros. Discovery, najwyższą kwotę zaproponował właśnie Netflix. Amerykański gigant wyraził zainteresowanie przejęciem sektora studyjnego i streamingowego firmy za gotówkę. To posunięcie, jeśli faktycznie się ziści, może stanowić punkt zwrotny w globalnej rywalizacji o dominację w streamingu. Co istotne, o zakup zabiega nadal Paramount Skydance, który chce przejąć cały WBD, natomiast Comcast, właściciel operatora Xfinity, platform Sky i NBCUniversal, a także współwłaściciel SkyShowtime, ostrzy sobie zęby na część aktywów należących do przedsiębiorstwa.
Według doniesień agencji Reuters, bankierzy reprezentujący Paramount, Skydance, Netflix i Comcast spędzili ostatni weekend na intensywnym dopracowywaniu swoich ofert. Wcześniej Paramount przedstawił propozycję zakupu Warner Bros. Discovery za 60 mld dolarów, która jednak nie została zaakceptowana przez zarząd kierowany przez Davida Zaslawa. Amerykańskie media sugerują, że aby transakcja mogła dojść do skutku, potencjalny nabywca musiałby zaoferować około 70 mld dolarów.
Z kolei Netflix, będący pionierem i dotychczasowym liderem rynku, w ostatnich latach musiał zmierzyć się z rosnącą konkurencją ze strony WBD (serwis HBO Max) oraz Disneya (serwis Disney+). Przejęcie europejskich aktywów WBD, które obejmują studia i część streamingowego koncernu mediowego, byłoby dla Netfliksa szansą na drastyczne zwiększenie bazy abonentów i zdobycie gotowych struktur produkcyjnych w Europie. Jeśli zaś chodzi o części telewizyjne, takie jak TVN czy Discovery Channel, nie są w kręgu jego zainteresowań.
Potencjalna transakcja może wstrząsnąć rynkiem mediów
Ewentualna sprzedaż europejskiego ramienia Warner Bros. Discovery ma liczne implikacje dla globalnego rynku mediów i konsumentów. Źródła bliskie negocjacjom wskazują, że Netflix podnosi argument, iż integracja jego usług z HBO Max mogłaby znacząco zmniejszyć koszty operacyjne obu platform. W efekcie mogłoby to skutkować redukcją kosztów operacyjnych i konsolidacją oferty, a w następstwie stworzeniem bardziej przystępnego cenowo, wspólnego pakietu dla użytkowników. Z drugiej strony, pojawia się ryzyko monopolizacji rynku. Jeśli jeden podmiot kontroluje największe platformy streamingowe, może to prowadzić do ograniczenia konkurencji w zakresie pozyskiwania praw do treści.

Obecnie Netflix, oferując najwyższą stawkę, wydaje się być najbardziej zdeterminowany, aby wyjść zwycięsko z tej transakcji. Jeśli spekulowana transakcja dojdzie do skutku, mogłaby drastycznie zmienić układ sił na rynku medialnym nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Jednocześnie amerykańskie media donoszą, że jedynym zainteresowanym przejęciem całego WBD pozostaje Paramount Skydance. Rodzina Ellisonów, kontrolująca potencjalnego nabywcę, ma bliskie powiązania z prezydentem Donaldem Trumpem, co mogłoby ułatwić szybkie uzyskanie zgody regulatorów na transakcję.
Zainteresowane firmy miały czas na złożenie wiążących ofert do 1 grudnia, przy czym, jak podaje Deadline.com, nie muszą one być ostateczne. Właściciel m.in. TVN może wybrać jedną z propozycji lub rozpocząć indywidualne negocjacje z jednym z potencjalnych nabywców. Zarząd koncernu liczy na finalizację porozumienia jeszcze w tym roku.