biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Import usług – co warto wiedzieć?
Magdalena Chajzler
Magdalena Chajzler 22.03.2022 08:35

Import usług – co warto wiedzieć?

Import usług – co warto wiedzieć?
pixabay.com

Kiedy zachodzi import usługi?

Z importem usług mamy do czynienia, gdy podmiot świadczący usługi ma siedzibę poza Polską, a odbiorca usług ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Polski. Ponieważ przepisy dotyczące VAT-u w przypadku importu usług utożsamiają miejsce świadczenia usług z miejscem siedziby firmy lub zamieszkania nabywcy, a nie sprzedawcy, obowiązek rozliczenia VAT-u spoczywają na nabywcy usług.

Istnieją wyjątki od tej reguły, które dotyczą m.in. usług:

  • związanych z nieruchomościami i zakwaterowaniem w hotelach,

  • transportu towarów,

  • transportu pasażerów,

  • związanych ze wstępem na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe itp.,

  • restauracyjnych i cateringowych.

Jak wygląda proces importu usług i rozliczenia?

Nabycie usługi od kontrahenta z zagranicy wiąże się z wystawieniem dwóch dokumentów – faktury sprzedaży i faktury wewnętrznej.

Fakturę sprzedaży na kwotę netto wystawia kontrahent zagraniczny, zgodnie z przepisami kraju, w którym ma siedzibę, a także w obcym języku i walucie. Przedsiębiorcy z terenu Unii Europejskiej są dodatkowo zobowiązani do zaznaczenia na fakturze, że VAT rozlicza nabywca. Ponadto nie ma obowiązku tłumaczenia faktury na język polski, chyba że zażąda tego urzędnik skarbowy podczas kontroli podatkowej.

Natomiast polski przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej na potrzeby dokumentacji firmowej. Faktury takiej nie przekazuje się kontrahentowi.

Faktura wewnętrzna służy do rozliczenia podatku należnego oraz naliczonego, w związku z tym należy ją ująć w rejestrze VAT zarówno sprzedaży, jak i zakupów.

Jak rozliczyć import usług, będąc zwolnionym z VAT-u?

Przedsiębiorca zwolniony z VAT lub niezarejestrowany jako podatnik VAT ma obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług związanych z importem usług. Nie ma natomiast możliwości obniżenia należnego podatku, a więc musi wpłacić do urzędu skarbowego całą kwotę. Co więcej, przedsiębiorca musi wystawić fakturę wewnętrzną z dodanym do kwoty netto podatkiem VAT i rozliczyć się z naliczonego podatku poprzez złożenie deklaracji VAT-9M, którą należy złożyć w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Magdalena Chajzler
O autorze
Magdalena Chajzler
Redaktor BiznesINFO
Magdalena Chajzler
Zobacz wszystkie artykuły autora >
Tagi:
Wybór Redakcji
Skarbówka podatek
Fiskus rusza na łowy. Majątki tych Polaków weźmie pod lupę
kontenery
Służby zatrzymały transport z Argentyny. Takie wino miało trafić do Polski
Pieniądze
Będzie trzeba podawać PESEL przy zakupach. UE wskazała kwotę
e-doręczenia, e-Doręczenia, zmiany dla przedsiębiorców,
Od 1 października ważne zmiany dla przedsiębiorców. Sprawdziliśmy jak będą działać e-Doręczenia
Transport
Służby zatrzymały transport 1920 l z Azji. Kontrolerzy ujawnili, co znajduje się w środku
telefon z PRL
Arcytrudny quiz o PRL. To nie tylko długie kolejki i kartki na mięso. Sprawdź się
Wybór Redakcji
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: