Copywriter – kim jest i jak wygląda jego praca?
Pixabay.com
Autor Tomasz Majta - 31 Stycznia 2021

Copywriter – kim jest i jak wygląda jego praca?

Copywriter to osoba zawodowo zajmująca się copywritingiem. Chociaż terminy te są w Polsce popularne, nie zawsze poprawnie je rozumiemy. Z czego to wynika? Prawdopodobnie z szerokiego pola znaczeniowego tego określenia, które, najogólniej mówiąc, oznacza kreatywną pracę ze słowem. W praktyce zawód copywritera wymaga różnych umiejętności i oznacza różne obowiązki: od napisania krótkiego tekstu aż po wymyślenie całej kampanii reklamowej. W poniższym artykule wyjaśnimy, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem copywriter.

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriting, jak zostało już wspomniane, oznaczać może różne czynności zawodowe. Poniżej wymienione zostały trzy główne zajęcia, kryjące się pod tym terminem. Pierwsze dotyczy pisania tekstów reklamowych i sprzedażowych o mniej i bardziej jawnym charakterze perswazyjnym. Drugie tworzenie tekstów SEO, których zadaniem jest odpowiednie pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google. Trzecie natomiast oznacza osobę kreatywną w agencji reklamowej lub interaktywnej, której głównym zadaniem jest tworzenie konceptów kampanii reklamowych.

Teksty reklamowe i sprzedażowe

Rozważania nad copywritingiem warto rozpocząć od tego, że brakuje polskiego odpowiednika tego słowa. W podstawowym znaczeniu copywriter zajmuje się zawodowo pisaniem tekstów marketingowych i reklamowych. Teksty te cechuje charakterystyczny, perswazyjny styl. Copywriter zazwyczaj zwraca się bezpośrednio do odbiorcy – klienta i zachęca go do nabycia produktu lub skorzystania z danej usługi. Zawsze musi wybrać odpowiednią strategię komunikacji, w zależności od tego, do kogo trafić ma tekst i jaki produkt lub jaką usługę promuje. Teksty skierowane do młodzieży, np. reklamujące nową sieć komórkową nastawioną na młodego klienta, będą bardziej emocjonalne, a ich język może imitować młodzieżowy slang. Copywriter może przyjąć również inną strategię i np. w treściach dla młodzieży używać języka osób w podeszłym wieku, po to, by wprowadzić element humorystyczny i przykuć uwagę potencjalnych klientów. Praca copywritera jest w obecnych czasach bardzo potrzebna. Copywriter nie tylko przygotowuje teksty przeznaczone do druku, takie jak ulotki, foldery, katalogi itd. Pisze również teksty przeznaczone na strony internetowe swoich klientów oraz przygotowuje treści do mediów społecznościowych.

Ważne! Sprzedażowy charakter tekstów copywriterskich nie musi być jawny. Teksty te mogą przypominać również artykuły o charakterze informacyjnym. Np. w przypadku strony gabinetu dentystycznego copywriter może przygotować serię artykułów na temat wykonywanych zabiegów bez korzystania ze środków bezpośredniej perswazji.

SEO copywriting

SEO copywriting to tworzenie zoptymalizowanych treści na strony internetowe. Zadaniem powstających materiałów jest jak najlepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych, np. w wyszukiwarce Google. W tym przypadku najistotniejsze jest dbanie o największą ilość słów kluczowych – to od nich zależy, czy tekst zostanie zauważony przez użytkowników wyszukiwarki. Istotne jest także kompleksowe podejście do opisywanego zagadnienia. Im szerzej omówi się temat, tym większa szansa na dobre wypozycjonowanie. SEO copywriter nie może jednak skupiać się wyłącznie na sprawach związanych z SEO. Ważne, by tworzone przez niego treści były również wysokiej jakości. Równie istotne jak otworzenie przez użytkownika strony jest to, by odpowiadały mu znalezione teksty. SEO copywriting generuje na stronie ruch – ten z kolei jest niezwykle istotny dla firmy. Jak przygotowane przez SEO copywritera treści przekładają się na „klikalność” strony, można sprawdzić za pomocą narzędzi analitycznych. Najpopularniejszym z nich jest Google Analytics.

Copywriting, czyli praca z konceptami

W agencjach reklamowych i interaktywnych zakres obowiązków copywritera jest znacznie szerszy niż w omówionych powyżej przypadkach. W zależności od doświadczenia i sukcesów można funkcjonować w agencji jako: junior copywriter, copywriter i senior copywriter. Senior copywriter w agencji zajmuje często stanowisko dyrektora kreatywnego. Co to oznacza? Do jego obowiązków należy kierowanie tzw. zespołem kreatywnym, w którego skład wchodzą inni copywriterzy, osoby zajmujące się kontaktem z klientem, a także graficy komputerowi. Zadaniami copywritera w agencjach jest zarówno przygotowywanie tekstów o charakterze reklamowym i marketingowym, jak i tworzenie treści pod SEO. Można powiedzieć, że copywriter odpowiada za wszystkie powstające treści, w których zawarte jest słowo pisane i mówione. Jednak głównym i najważniejszym obowiązkiem copywritera w agencji jest tworzenie koncepcji reklamowych, czyli oryginalnych pomysłów na reklamowanie marki. W praktyce oznacza to tworzenie całych, spójnych pod względem pomysłu kampanii reklamowych, w skład których wchodzą między innymi reklamy telewizyjne.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News