Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Co tak naprawdę jest w kebabie. Wyniki kontroli nie napawają optymizmem
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 26.07.2023 15:51

Co tak naprawdę jest w kebabie. Wyniki kontroli nie napawają optymizmem

kebab
Domena publiczna

Po raz pierwszy Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) w I kwartale 2023 r. przeprowadziła kontrole jakości kebabów. Wyniki kontroli nie napawają optymizmem. W 81,7 proc. sprawdzonych miejsc ujawniono nieprawidłowości.

Lokale objęte kontrolą

Jak czytamy na stronie gov.pl, kontrola objęła łącznie 109 podmiotów z branży gastronomicznej działających na terenie całego kraju. Podczas kontroli sprawdzano jakość dań oferowanych w formie kebabu.

W 89 podmiotach stwierdzono nieprawidłowości. Stanowi to 81,7 proc. kontrolowanych lokalów

 

Lody w nadmorskich lodziarniach. Wyniki kontroli Sanepidu są niepokojące

Błędne oznakowanie

Inspekcja przeprowadziła analizę labolatoryjną w 98 partiach dań, z czego w 53 stwierdzono nieprawidłowości. Dotyczyły one głównie mięsa-  stwierdzono choćby obecność innego mięsa niż zostało podane ( np. kurczak w posiłku z wołowiną). 

139 partii dań oferowanych w formie kebabu zostało ocenionych pod względem prawidłowości pod względem oznakowaniu towaru. Nieprawidłowości stwierdzono w 104 partiach. Dotyczyły one m.in. użycia innego składnika niż zadeklarowano konsumentowi, braku wskazania gatunku mięsa w nazwie dania, braku wykazu składników ( np. w daniach typu kebab box) czy umieszczeniu go w miejscu, które nie było bezpośrednio dostępne dla klienta.

W związku ze stwierdzonym nieprawidłowościami i  inspektorzy IJHARS wydali m.in. 48 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 63,2 tys. zł. 

Wysokie kary

W związku ze stwierdzonym nieprawidłowościami i  inspektorzy IJHARS wydali m.in. 48 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 63,2 tys. zł. 

Tego typu kontrolę przeprowadzono po raz pierwszy. W komunikacie czytamy, że “uzasadnione jest prowadzenie dalszych kontroli jakości handlowej w placówkach gastronomicznych”. 

Tagi: gastronomia