Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Co robić, gdy bank zablokuje Twoje środki na koncie? Wyjaśniamy
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 02.08.2023 12:41

Co robić, gdy bank zablokuje Twoje środki na koncie? Wyjaśniamy

karta kredytowa–pieniadze-bank
Biznesinfo

Blokada konta bankowego sprawia, że jego posiadacz w dalszym ciągu ma dostęp do swojego konta, ale nie może dokonać przelewu, płatności ani wypłaty gotówki z bankomatu. Taka sytuacja wydaje się zatem bardzo stresująca. Kiedy może się zdarzyć, jak długo trwa i co wówczas zrobić? Wyjaśniamy poniżej!

Kto i kiedy może zablokować Twoje środki na koncie bankowym?

Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz KPC wskazuje, iż blokady środków na rachunku bankowym może dokonać:

  • sąd,
  • komornik,
  • szef Krajowej Administracji Skarbowej.
  • urząd skarbowy,
  • izba celna,
  • prokurator.  

Jeśli któraś z wyżej wymienionych instytucji wyda polecenie zablokowania środków na koncie danej osoby, bank ma obowiązek to zrobić. Najczęściej taka sytuacja jest wynikiem jakiegoś zadłużenia: niezapłaconych mandatów czy kar finansowych, nieuregulowanego kredytu, egzekucji komorniczej czy też zaległości pieniężnych wobec organów państwa.

Zdarza się jednak, że bank i bez polecenia którejś ze wskazanych instytucji, zdecyduje się zablokować konto swojego klienta. Dzieje się tak wtedy, gdy podejrzewa, iż środki finansowe pochodzą z działalności przestępczej bądź transakcje na koncie mogą mieć związek z jakimś przestępstwem. W takiej sytuacji blokada konta przez bank to jedno, drugie natomiast to zgłoszenie sprawy odpowiednim organom. Podobnie jest w przypadku, gdy bank ma uzasadnione obawy dotyczące prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (definiuje to ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu). Wtedy również instytucja ma prawo zablokować konto bankowe i poinformować o swoich podejrzeniach Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Wreszcie blokada konta przez bank może też nastąpić wskutek podejrzanej działalności wskazującej np. na kradzież karty. Przykład? Wszystkie transakcje dokonywane na terenie jednego kraju i nagle jedna wykonana za granicą. Jak podaje Interia Biznes, w takiej sytuacji bank blokuje daną transakcję oraz dostęp do konta. Środki zostają odblokowane po wyjaśnieniu sytuacji z właścicielem rachunku.

Miliony emerytów otrzymają dodatkowe pieniądze. Nie trzeba nawet składać wniosku

Środki wolne od zajęć

Blokada rachunku bankowego nie może obejmować świadczeń rodzinnych oraz pomocy społecznej, świadczenia 500+, alimentów, dodatku pielęgnacyjnego i poporodowego, a także innych świadczeń ustawowo zwolnionych z egzekucji. Bank nie może też zablokować tzw. kwoty wolnej od zajęć – wynosi ona maksymalnie 75 proc. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku, a więc od początku lipca jest to 2784 zł netto. Należy jednak podkreślić, iż nie obejmuje to dłużników alimentacyjnych – w ich przypadku komornik może zająć środki w wys. aż 60 proc. wynagrodzenia.

Jak długo trwa blokada konta?

Czas trwania blokady zależy od tego, co ją spowodowało. Jeśli chodziło o względy bezpieczeństwa, nie powinna ona trwać dłużej niż 24 godziny. Ogólnie natomiast przyjmuje się, iż środki finansowe są zablokowane tak długo, jak długo trwa wyjaśnianie sprawy, spłacanie zobowiązania bądź ustalenie planu spłaty (po dostarczeniu do banku pisma zezwalającego na odblokowanie środków).

Jeśli natomiast wystąpiło podejrzenie związku transakcji z jakimś przestępstwem, dostęp do konta może być zablokowany do 72 godzin. W wyniku decyzji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej blokada może zostać przedłużona o kolejne 24 godziny. W obu tych sytuacjach sprawa powinna zostać zgłoszona do prokuratora – może on podjąć decyzję o wydłużeniu blokady konta bankowego do nawet 6 miesięcy.

Co w takiej sytuacji należy zrobić?

Jeśli bank zablokował konto ze względów bezpieczeństwa, trzeba po prostu skontaktować się z bankiem, potwierdzić swoją tożsamość oraz dokonywaną transakcję. Natomiast, jeśli polecenie blokady wydały wcześniej wymienione instytucje, należy z nimi wyjaśnić sprawę, najczęściej poprzez wysłanie pisemnego wniosku.