Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Turystyka > Nie wszyscy mogą pobrać bon turystyczny. Napływa coraz więcej skarg
Radosław Święcki
Radosław Święcki 24.08.2020 02:00

Nie wszyscy mogą pobrać bon turystyczny. Napływa coraz więcej skarg

Wiele osób ma problemy z pobraniem bonu turystycznego
Pxhere

Problemy z pobraniem bonu turystycznego

Bon turystyczny o wartości 500 zł to najnowsze rządowe świadczenie, które weszło w życie miesiąc temu. Tymczasem nie brakuje osób, które mają problem z jego pobraniem. Money.pl przypomina, że listę osób pobierających świadczenie udostępniło Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Okazuje się jednak, że jest ona niekompletna i zawiera dużo błędów, wskutek czego część osób, którym bon turystyczny się nie należy, nie może go pobrać.

Co na to ZUS? Rzecznik Zakładu Paweł Żebrowski w rozmowie z Money.pl podkreśla, że bon turystyczny jest udostępniany na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS na podstawie danych pochodzących z jednostek wypłacających środki w ramach programu “Rodzina 500 plus”. 

- Jeżeli zakładka "Polski Bon Turystyczny" nie jest widoczna u osoby, która jest uprawniona do pobierania świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ (tzn. u osoby, która składała wniosek o 500+), może to wynikać z braku odpowiedniej informacji w zbiorze udostępnionym ZUS do przygotowania bonów - tłumaczy rzecznik ZUS. 

Portal przypomina, że bon turystyczny może pobrać wyłącznie rodzic, który złożył wniosek w sprawie przyznania środków w ramach programu “Rodzina 500 plus” i to na jego konto przychodzą pieniądze. Tyle, że problemy z pobraniem bonu zgłaszają właśnie osoby, które są uprawnione do jego otrzymania. 

- Na moim profilu PUE ZUS nie ma zakładki "polski bon turystyczny". Od 14 dni infolinia bonu kieruje do ZUS-u. ZUS zaś twierdzi, że on tylko udostępnia platformę i należy się kierować do Polskiej Organizacji Turystycznej. POT zaś tłumaczy, że nie może przetwarzać danych osobowych. I powstaje błędne koło – skarży się jeden z czytelników portalu.

Co zrobić, gdy nie można pobrać bonu?

Rzecznik ZUS radzi, by w takiej sytuacji złożyć do Polskiej Organizacji Turystycznej wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu.  

- Do wniosku należy dołączyć informację o przyznaniu świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ wydanego przez właściwy organ – wyjaśnia Paweł Żebrowski. 

<