Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Zwrot‌ ‌towaru‌ ‌– ‌kto‌ ‌ponosi‌ ‌koszty?‌ ‌
Małgorzata Młynarczyk
Małgorzata Młynarczyk 03.06.2021 02:00

Zwrot‌ ‌towaru‌ ‌– ‌kto‌ ‌ponosi‌ ‌koszty?‌ ‌

packet-5503969 1920
https://pixabay.com/photos/packet-delivery-post-courier-5503969/

Prawo konsumenta gwarantuje osobie kupującej towar na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa możliwość odstąpienia od umowy i rezygnacji z zakupu w ciągu 14 dni. Sprzedawca musi przyjąć zwracany towar oraz opłacić koszt wysyłki, jednak nie w każdej sytuacji. Jakie są wyjątki od reguły i jak należy postępować w przypadku chęci zwrotu zakupionego towaru? Kto ponosi koszty zwrotu oraz wysyłki?

Rezygnacja z zakupu i odstąpienie od umowy

Ustawa o prawach konsumenta określa, że każda osoba, która dokonała zakupu i zawarła umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo do odstąpienia od niej w ciągu dwóch tygodni bez podawania przyczyny i ponoszenia dodatkowych kosztów. Dotyczy to zakupu między innymi w sklepie internetowym, a także przez sprzedaż mailową czy telefoniczną. Osoba odstępująca od umowy nie ponosi także kosztów przesyłki towaru, o ile wybrała najtańszą opcję dostarczenia oferowaną przez sprzedawcę. Jeżeli kupujący wybrał opcję droższą, sam musi opłacić koszt przesyłki towaru. Tak samo wygląda sytuacja, gdy dostawa była darmowa – jest ona najtańsza, więc mimo wyboru jakiegokolwiek płatnego sposobu wysyłki, sprzedawca nie musi zwracać jej kosztów.

Reasumując – w przypadku rezygnacji przez konsumenta z zakupu w ciągu 14 dni od jego dokonania, sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia kosztów towaru oraz jego przesyłki do konsumenta, o ile wybrał najtańszą z możliwych proponowanych opcji.

Kto opłaca przesyłkę zwrotną?

Jeżeli w regulaminie sklepu, w którym nabywaliśmy towar, z którego chcemy teraz zrezygnować, zawarta jest informacja, że koszt zwrotu towaru do sprzedawcy ponosi konsument – musimy się do tej zasady zastosować. W takim przypadku kupujący musi uiścić opłatę za wysłanie niechcianego towaru z powrotem. Podebnie, jeśli sprzedawca zawarł taką informację i przekazał ją konsumentowi przed zakupem, w jakikolwiek widoczny dla kupującego sposób. 

Sprzedawca ponosi koszty przesyłki zwrotnej w przypadku, gdy informacja o ponoszeniu tych kosztów przez konsumenta, nie była nigdzie dostępna. W momencie braku umieszczenia tej dodatkowej informacji przy procesie zakupu, konsument nie musi ponosić żadnych dodatkowych kosztów związanych ze zwrotem. 

Odstąpienie od umowy przed otrzymaniem zakupu

Konsument ma prawo do odstąpienia umowy zakupu jeszcze przed dostarczeniem do niego towaru. Musi o tym poinformować sprzedawcę, a ten ma prawo do obciążenia kupującego kosztami, którymi byłby obciążony po otrzymaniu zamówionej rzeczy, np. kwotą zwrotu towaru. Mowa tu między innymi o sytuacji, gdy odstąpiliśmy od zakupu, ale towar został już wysłany i zostaje doręczony zgodnie z ustaleniami, mimo naszej rezygnacji. Wtedy tak samo, jak w przypadku, gdy do odstąpienia dochodzi już po otrzymaniu towaru, musimy pokryć koszt zwrotu towaru do sprzedawcy, o ile przekazał nam tę informację podczas sprzedaży.

Wyjątki dotyczące odstąpienia od umowy

Ustawa o prawach konsumenta podaje także sytuacje, w których odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie jest możliwe nawet przed upływem 14 dni od zakupu. Są to wyjątki, gdy:

  • towar jest dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu i po otwarciu nie można go zwrócić ze względu na aspekty higieniczne czy zdrowotne,

  • zakupione rzeczy po dostarczeniu zostają nierozłącznie połączone z innymi przedmiotami,

  • przedmiotem umowy jest usługa, która została wykonana w całości,

  • zakupiony towar lub usługa ma zmienne ceny, zależne od wahań na rynku finansowym (a zmiana zachodzi w krótkim czasie oraz w ciągu 14 dni od zawarcia umowy),

  • towar jest wykonany na indywidualne zamówienie, zgodnie ze specyfikacją klienta, jest nieprefabrykowany (np. materiały docięte na wymiar, towar z personalizowanym grawerem czy nadrukiem),

  • zakupione towary mają krótki termin przydatności do użycia (towar, który nie mógłby zostać ponownie sprzedany przez przedsiębiorcę)

  • zakupione zostały napoje alkoholowe ze specyficznej grupy, których cena została uzgodniona przy sprzedaży, a dostarczenie jest możliwe dopiero po 30 dniach od zakupu (np. zakup wina jeszcze przed zakończeniem procesu jego produkcji),

  • przedmiotem umowy jest nagła naprawa lub konserwacja na wyraźne żądanie klienta,

  • towarem są nagrania dźwiękowe lub wizualne, a także programy komputerowe w zapieczętowanym opakowaniu (jeżeli opakowanie zostało otwarte),

  • zakupimy dzienniki, czasopisma lub periodyki (nie dotyczy prenumeraty),

  • sprzedaż dotyczy dostarczenia treści cyfrowych, niezapisanych na trwałym, materialnym nośniku,

  • zawrzemy umowę poprzez udział w aukcji publicznej,

  • przedmiotem umowy jest usługa świadczona w zakresie zakwaterowania (oprócz celów mieszkalnych), przewozu, najmu pojazdów, gastronomii, wydarzeń rozrywkowych, sportowych lub kulturalnych, jeśli w umowie zawarto termin świadczenia usługi.