biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Zalajkował wiadomość na Facebooku. Sąd uznał, że zawarł umowę. Musi zapłacić 250 tys. zł
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 12.07.2023 19:27

Zalajkował wiadomość na Facebooku. Sąd uznał, że zawarł umowę. Musi zapłacić 250 tys. zł

Zalajkował wiadomość na Facebooku. Sąd uznał, że zawarł umowę. Musi zapłacić 250 tys. zł
Domena publiczna

Zawieranie umowy za pomocą reakcji brzmi jak absurd. Jeden z sądów w Kanadzie stwierdził jednak, że jest to wystarczający czyn stwierdzający ważność umowy. W tym przypadku jest on warty około 250 tysięcy złotych.

Nietypowe potwierdzenie umowy

Typowymi sposobami uznawanymi za oświadczenie woli są metody pisemne, cywilne, czy np. zawierane u notariusza. Umowy zawierane za pośrednictwem internetu uznawane są jako nadające się do pierwszej kategorii.

Jak informuje portal Instalki.pl, najwyraźniej jednak na równi z typowym podpisem znajduje się… reakcja “lubię to”, czyli tzw. “okejka” lub “lajk”. Wynika tak z orzeczenia sądu w kanadyjskim Saskatchewan.

Lajk na równi z podpisem

Cała historia zaczęła się w marcu 2021 roku. Jeden z nabywców zboża z South West Terminal, Kent Mickleborough, za pomocą Messengera powiadomił swoich klientów o chęci zakupienia 86 ton lnu po 17 dol. kan. za buszel.

Z informacji portalu instalki.pl wynika, że udało mu się dogadać z jednym z rolników, Chrisem Achterem. Brakowało jedynie podpisów na umowie, zatem w listopadzie Mickleborough wysłał przez Messengera zdjęcie umowy z prośbą o potwierdzenie. Jedyną reakcją Achtera było “polubienie” wiadomości.

Machina ruszyła

Ponieważ jednak od tamtej pory ceny lnu wzrosły a Achter nie dostarczył produktu, Mickleborough postanowił skierować sprawę do sądu. Uznał bowiem, że “lajk” oznaczał potwierdzenie umowy.

Jak wynika z informacji podawanych przez instalki.pl, pomimo oświadczeń Achtera (składanych pod przysięgą) że “lajk” oznaczał otrzymanie wiadomości z umową, sąd uznał inaczej. Według orzeczenia, w takich okolicznościach polubienie wiadomości jest ważnym sposobem zawarcia umowy. W efekcie rolnik musi zapłacić 82 tys. dol. kan. (ok. 250 tys. zł w przeliczeniu) za niewypełnienie zobowiązania.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi: Facebook umowa
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: