BiznesINFO.pl
biznes-info-640x433

Biznesinfo.pl

Nadchodzi koniec abonamentu? PiS zapowiada rezygnację z pobierania opłat za radio i telewizję

17 Lipca 2019

Autor tekstu:

Paulina Musianek

Udostępnij:

Wiceminister kultury podczas konwencji programowej PiS w Katowicach zapowiedział, że media publiczne mają być finansowane z budżetu państwa. Co to oznacza?

Jeśli Prawo i Sprawiedliwość wygra jesienne wybory parlamentarne, można spodziewać się pewnej zmiany dotyczącej mediów publicznych. TVP i Polskie Radio mają być finansowane z budżetu państwa. Oznacza to równocześnie likwidację abonamentu, informuje portal Wirtualnemedia.pl.

Nowy sposób na finansowanie mediów publicznych 

Mam nadzieję, że uda nam się w przyszłej kadencji stworzyć system finansowania mediów publicznych, który nie byłby dolegliwy dla Polaków, a najlepiej w ogóle nieangażujący obywatela - zapowiadał wiceminister kultury Paweł Lewandowski. O takiej zmianie mówi się już od 2016 roku. Dotychczas obowiązywał ustawowy obowiązek płacenia abonamentu w związku z posiadaniem odbiornika telewizyjnego i radiowego. Oczywiście, jeśli się go posiada i zgłosił. Jednak jak zbadała KRRiT, odbiorniki telewizyjne posiada 96,4% gospodarstw domowych, jednak tylko połowa z nich jest zarejestrowana. Wielu abonentów zostało też zwolnionych z opłat. Przez to w 2018 roku opłaty uregulowało jedynie ponad 31% uprawnionych.

Uniezależnić media

Wśród naszych rozmówców taka opcja przeważa - chodzi przede wszystkim o uniezależnienie wspierania mediów publicznych od jednorazowych decyzji politycznych. Wiele osób podkreśla, że najlepiej, gdyby ustalono procentowy udział w PKB, tak jak ma to miejsce w przypadku armii, z tym że współczynnik procentowy miałby wynieść pewnie poniżej 0,5 proc. KRRiT szacowała koszty realizacji misji dla wszystkich spółek mediów publicznych wynoszą ok. 3 - 3,5 mld złotych rocznie - mówi rozmówca portalu Wirtualne Media.

Jak donosi portal, w 2018 roku Telewizja Polska osiągnęła przychody większe o 24% - 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły wpływy abonamentu RTV (o 359 mln zł) nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zaś Polskie Radio w ubiegłym roku odnotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96% do 336,53 mln zł. 69% przychodów pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty

Jak donosi portal, w 2018 roku Telewizja Polska osiągnęła przychody większe o 24% - 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły wpływy abonamentu RTV (o 359 mln zł) nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zaś Polskie Radio w ubiegłym roku odnotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96% do 336,53 mln zł. 69% przychodów pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty

Podobne artykuły

BiznesInfo

Polska i świat

Katastrofa samolotu w Lubuskim. Nieoficjalnie: nie żyje jeden z najbogatszych Polaków

Czytaj więcej >
pixabay, kasjanf

Polska i świat

Czy Centralny Port Komunikacyjny nie zostanie wybudowany? Horała: Tylko w trzech przypadkach

Czytaj więcej >
Arkadiusz Ziolek/EAST NEWS

Polska i świat

Za wykroczenie skarbowe kara nawet 14 tys. zł. Nowe prawo już obowiązuje

Czytaj więcej >
Arkadiusz Ziolek/EAST NEWS

Polska i świat

Jak przekonać seniorów do późniejszego przejścia na emeryturę? Rząd ma plan i nie zawaha się go użyć

Czytaj więcej >
Jochen Tack/EAST NEWS

Polska i świat

Koronawirus na polu szparagów w Niemczech. Polacy pilnowani przez ochronę

Czytaj więcej >
MAREK KUDELSKI/AGENCJA SE/East News

Polska i świat

Obsesja bursztynu. Polacy tłumnie szukają go przy przekopie Mierzei Wiślanej

Czytaj więcej >