biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Biznes > Polska firma przejmuje francuski koncern. To przepustka na Zachód
Maciej Jurczyk
Maciej Jurczyk 10.12.2025 06:20

Polska firma przejmuje francuski koncern. To przepustka na Zachód

Polska firma przejmuje francuski koncern. To przepustka na Zachód
Fot. Selena.com

Wrocławska Grupa Selena – producent znany m.in. z pian poliuretanowych i marki Tytan Professional – ogłosiła przejęcie stu procent udziałów francuskiej spółki ACDIS. Choć kwoty nie ujawniono, a finalizacja ma nastąpić na początku 2026 roku, wiadomo już, że to strategiczny krok w kierunku ekspansji na jednym z najtrudniejszych, ale i najbardziej dochodowych rynków budowlanych Europy Zachodniej.

Polska firma przyspiesza zagraniczną ekspansję. Dlaczego Francja i dlaczego teraz?

Selena od dłuższego czasu poszukiwała wejścia na rynek Europy Zachodniej. Rosnąca konkurencja w Polsce i regionie Europy Środkowej ograniczała marże, tymczasem we Francji roczna wartość rynku remontowo-budowlanego przekracza 200 mld euro. Przejęcie ACDIS daje polskiej firmie dostęp do stabilnej bazy klientów z segmentów stolarki i chłodnictwa – tam, gdzie rośnie zapotrzebowanie na specjalistyczne kleje i uszczelniacze.

ACDIS to firma z 60-letnią historią, co minimalizuje ryzyka operacyjne i kulturowe. Transakcja wpisuje się w szerszą strategię Seleny „kupuj i integruj”, którą wcześniej realizowano m.in. poprzez przejęcia Izolacji-Jarocin i spółki TES.

Czym jest ACDIS i co przewiduje umowa?

ACDIS France to dystrybutor specjalistycznych materiałów budowlanych, znany z marki ACO. Działa głównie w południowej Francji, a jego siłą jest regionalna sieć sprzedażowa i bezpośredni dostęp do rzemieślników i wykonawców.

Selena kupi całość udziałów, ale transakcja zostanie sfinalizowana dopiero po zatwierdzeniu przez francuski urząd ds. konkurencji – planowany termin to styczeń 2026 roku.

Dotychczasowy dyrektor generalny ACDIS, Pierre Pigaglio, pozostanie w firmie jako doradca ds. integracji. Spółki planują wprowadzenie francuskich klientów do wybranych produktów marki Tytan oraz rozwój e-commerce B2B, którego ACDIS dotąd nie rozwijał. Dla Seleny to także dostęp do około 1,5 tys. punktów odbioru w całej Francji i możliwość wykorzystania własnego zaplecza R&D.

Jakie znaczenie ma to przejęcie dla Seleny?

Po trzech kwartałach 2025 roku Grupa Selena osiągnęła 27,4 mln euro zysku brutto – o 33% więcej niż rok wcześniej, z rentownością na poziomie blisko 35%. Włączenie ACDIS ma przynieść co najmniej 8-procentowy wzrost sprzedaży w Europie Zachodniej już w pierwszym pełnym roku po integracji. Docelowo Selena chce podwoić udział przychodów zagranicznych w strukturze całej grupy.

Analitycy wskazują, że firmie brakowało dotąd silnej logistyki „ostatniej mili” we Francji. ACDIS uzupełnia ten brak, zapewniając także know-how w zakresie lokalnych norm technicznych NF i preferencji francuskich wykonawców. Może to znacząco skrócić proces komercjalizacji nowych produktów.

Selena zyskuje gotowy zespół sprzedażowy, lojalnych klientów i kanał dystrybucji dopasowany do rynku francuskiego. ACDIS otrzyma wsparcie kapitałowe, dostęp do europejskich projektów badawczo-rozwojowych oraz możliwość poszerzenia oferty i digitalizacji kanałów sprzedaży.

Wyzwaniem będzie dostosowanie produktów do rygorystycznych francuskich norm VOC oraz wdrożenie wspólnego systemu ERP. Selena planuje rok 2026 poświęcić na harmonizację portfela produktowego, a efekty synergii mają być widoczne dopiero od 2027 roku.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: