Pieczątka firmowa – czy każdy przedsiębiorca powinien mieć swoją?
pixabay.com
Autor Agata Andrzejczak - 6 Stycznia 2021

Pieczątka firmowa – czy każdy przedsiębiorca powinien mieć swoją?

Przyjęło się, że każdy przedsiębiorca prowadzący działalność musi posiadać pieczątkę firmową. Jak jest w praktyce – czy pieczątka naprawdę jest konieczna przy prowadzeniu firmy, czy to jedynie powszechna dezinformacja?

Pieczątka firmowa – regulacje prawne

Nie istnieją żadne regulacje prawne dotyczące posiadania pieczątki firmowej przez przedsiębiorcę lub firmę. To ciekawe, zważywszy na powszechnie panującą opinię. Tak więc właściciel firmy lub osoba prowadzącą działalność gospodarczą sama może zdecydować, czy planuje mieć pieczątkę firmową, czy nie będzie potrzebna. Tak samo urzędnicy nie mają prawa wymagać od przedsiębiorców posiadania czegoś, czego nie wymaga bezpośrednio prawo. Mimo wszystko, procedury związane z urzędem skarbowym czy oddziałami banków i tak wymuszają zainwestowanie w wyrobienie pieczątki firmowej.

Placówki prywatne, takie jak banki, mogą wymagać posiadania pieczęci firmowej podczas zakładania konta firmowego – instytucje finansowe mogą bowiem posiadać własne wymogi i regulacje. Dlatego, mimo wszystko, warto posiadać pieczątkę.

Co powinna zawierać pieczątka firmowa?

Jeżeli już przedsiębiorca zdecyduje się na posiadanie pieczątki firmowej, warto zadbać o to, aby zawierała wszystkie niezbędne informacje. Ustawa o statystyce publicznej mówi, że podmioty podlegające wpisowi do rejestru podmiotów gospodarki narodowej są zobowiązane do podawania numeru REGON w pieczęciach firmowych. Oprócz tego pieczątka firmowa powinna zawierać dane takie, jak:

  • pełna nazwa firmy (taka, jaka widnieje w KRS),
  • adres siedziby firmy,
  • numer NIP.

Warto, aby pieczęć zawierała takie informacje, takie jak:

  • dane kontaktowe: numer telefonu, adres mailowy, strona internetowa,
  • logotyp firmy,
  • numer rachunku bankowego.

Co powinna zawierać pieczątka firmowa dla działalności jednoosobowej?

Pieczęć samodzielnego przedsiębiorcy powinna zawierać dokładnie takie same dane, jak pieczątka firmowa wieloosobowego przedsiębiorstwa, czyli:

  • pełna nazwa firmy (taka, jaka widnieje w KRS, czyli najczęściej imię i nazwisko przedsiębiorcy),
  • adres siedziby firmy,
  • numer NIP.

Co powinna zawierać pieczątka firmowa dla spółek?

Przedsiębiorcy prowadzący spółkę komandytową oraz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością muszą w dokumentach umieszczać odpowiednie dane, dlatego warto, aby pieczątka firmowa posiadała informacje takie, jak:

  • pełna nazwa firmy (taka, jaka widnieje w KRS),
  • adres siedziby firmy,
  • numer NIP,
  • oznaczenie formy prawnej działalności,
  • oznaczenie sądu rejestrowego i numer KRS.

Ile kosztuje wyrobienie pieczątki firmowej?

Cena pieczątki firmowej jest uzależniona od:

  • rodzaju stempla (np. automat samotuszujący, metalowa pieczątka ze wzmocnieniem, plastikowy lub drewniany stempel manualny z zewnętrzną poduszką stemplującą),
  • powierzchni gumki stemplującej,
  • materiałów, z których zostanie wykonana,
  • techniki produkcji gumki czy obudowy rączki.

Najtańsze są stemple plastikowe kosztujące około 35–50 zł oraz pieczątki imienne w metalowych opakowaniach, których koszt waha się między 45–60 zł. Standardowe pieczątki firmowe kosztują jednak od 70 do 160 zł. Najdroższe są duże pieczątki tabelaryczne, które mogą kosztować nawet 200–300 zł.

Dlaczego warto posiadać pieczątkę firmową?

Pieczątka firmowa to duże ułatwienie w prowadzeniu własnej firmy. Przede wszystkim w dużo krótszym czasie można umieścić na dokumentach niezbędne informacje, które w przypadku braku pieczęci trzeba umieszczać ręcznie długopisem, a to znacząco wydłuża czas załatwiania formalności. Ponadto pieczątka firmowa zwiększa wiarygodność przedsiębiorcy oraz może pełnić funkcję reklamową. Warto pomyśleć o zainwestowaniu w pieczęć, zwłaszcza że koszt jej wyrobienia jest nieporównywalny w stosunku do wygody, którą zapewnia.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News