Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Nawet 258 zł dożywotniego dodatku do emerytury. Mało kto o nim wie
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 20.04.2024 10:02

Nawet 258 zł dożywotniego dodatku do emerytury. Mało kto o nim wie

emeryci, seniorzy
Fot. Pixabay/kliempictures

Wraz z podstawową emeryturą, po marcowej waloryzacji wzrosło również wiele dodatków dla seniorów. Wśród nich: świadczenie ratownicze. Komu przysługuje i ile dokładnie wynosi? To ponad 3 tysiące w skali roku!

Nawet 258 zł co miesiąc do emerytury

Już od 2021 roku część emerytów może liczyć na tzw. świadczenie ratownicze. Dodatek ten został wprowadzony przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, a pierwsze wypłaty trafiły do beneficjentów w marcu 2022 roku.

Obecnie świadczenie to nadal jest uznawane, wiele osób jednak nie ma o nim pojęcia. Po ostatniej waloryzacji, która wyniosła 12,12%, seniorzy mogą otrzymać 258 zł dodatku do emerytury miesięcznie. Wcześniej było to 230 zł. Emeryci muszą jednak spełnić kilka warunków, aby otrzymać pieniądze.
 

Kupował cukierki w kasie samoobsługowej. Grozi mu 8 lat więzienia

Komu przysługuje świadczenie ratownicze?

Dodatek finansowy do emerytury przyznawany jest osobom, które pełniły służbę w Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) i mogą pochwalić się odpowiednim stażem.

Świadczenie to wypłacane jest bowiem do końca życia, jednak dopiero od osiągnięcia wieku emerytalnego (60. roku życia w przypadku kobiet i 65. w przypadku mężczyzn) i uczestniczyły w akcjach ratowniczo-gaśniczych przez kolejno 20  i 25 lat.
 

Będziesz potrzebować tych dokumentów

Aby otrzymać dodatek do emerytury, jakim jest świadczenie ratownicze, konieczne jest udokumentowane potwierdzenie bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych. 

Do tego celu może nam posłużyć dokumentacja prowadzona przez Państwową Straż Pożarną (od 1 stycznia 2022 r.), dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie trzech świadków (od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2021 r.). 

Do 31 grudnia 2011 r. obowiązywało również pisemne oświadczenie trzech świadków, z których co najmniej jeden musi być osobą pełniącą funkcje publiczne lub zatrudnioną w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w danym okresie. 

Dokumenty powinny zostać złożone do miejskiego lub powiatowego komendanta straży pożarnej.

źródło: wp.finanse