BiznesINFO.pl
Sklepy będą musiały wydłużyć godziny otwarcia?

Wikimedia/MOs810

Godziny otwarcia wszędzie będą dłuższe? Nowe restrykcje zmuszają do podejmowania konkretnych kroków

18 Października 2020

Autor tekstu:

Radosław Święcki

Przywrócenie po kilku miesiącach przerwy godziny dla seniorów w sklepach zdaniem ekspertów może spowodować, że zostaną wydłużone ich godziny otwarcia. Na takie rozwiązanie zdecydowały się już Biedronka a ostatnio Lidl.

Sklepy wydłużą godziny otwarcia?

Od czwartku 15 października rząd przywrócił godziny dla seniorów. Rozwiązanie to zakłada, że od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-12.00 w sklepach, aptekach czy drogeriach obsługiwane są wyłącznie osoby w wieku 60 plus. Wcześniej podobne godziny otwarcia obowiązywały od 31 marca do 4 maja, tyle, że wówczas dotyczyły osób po 65 roku życia i przez pierwsze trzy tygodnie osoby te mogły robić zakupy w wyznaczonych godzinach każdego dnia (później już tylko od poniedziałku do piątku). 

Jak przypomina w rozmowie z TVN24.pl dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego efektywność godzin dla seniorów nie została dobrze oceniona przez branżę detaliczną. - Efektywność tego rozwiązania na wiosnę nie została dobrze oceniona przez branżę detaliczną, nie tylko pod kątem obrotów, organizacji pracy, ale i wpływu na zdrowie - mówi dr Tkaczyk.

Ekspertka nie wyklucza, że powrót godziny dla seniorów może spowodować, że sklepy wydłużą swoje godziny otwarcia. - W mojej ocenie, jeśli nie przynosi bezpośrednich efektów, to daje nam pośredni wpływ. Efekty pośrednie mogą być takie, że sklepy, obawiając się mniejszego ruchu i spadku obrotów, będą wydłużały godziny otwarcia - mówi dr Tkaczyk. 

Przypomnijmy, że przedłużenie godzin otwarcia swoich placówek ogłosiła (jeszcze przed powrotem godzina dla seniorów) Biedronka. Ok. 50 sklepów należących do sieci pracuje całodobowo. Na podobne rozwiązanie zdecydował się w ostatnim czasie Lidl. 

Nowe godziny otwarcia nie zachęcą do zakupów stacjonarnych? Chętniej kupujemy online

Dr Tkaczyk zauważa w rozmowie z portalem, że w okresie pandemii nastąpił dynamiczny wzrost zakupów online, co dotyczy przede wszystkim kategoriie-FCMG, czyli sprzedaży szybko zbywalnych dóbr pierwszej potrzeby. - Nadal nie jest to kategoria dominująca w polskim e-commerce, jednak odnotowujemy przyrosty sprzedaży w okresie styczeń-czerwiec rok do roku rzędu 50 procent (badania Panelu Gospodarstw domowych GfK Polonia), czego katalizatorem była zdecydowanie pandemia - wyjaśnia ekspertka. 

Naukowczyni zwraca uwagę, że w okresie pandemii wiele osób dotychczas sceptycznie nastawionych do zakupów w sieci “przekonało się, że to nie tylko nie jest trudne, ani niebezpieczne, ale może być nie tylko użyteczne, ale i wygodniejsze i przyjemniejsze niż tradycyjne wizyty w sklepie”. Według dr Tkaczyk bez impulsu pandemicznego nie byłoby możliwe, by nowi klienci e-commerce byli skłonni do tak nagłej zmiany wieloletnich zwyczajów.

Tagi:

BiedronkasklepLidl

Radosław ŚwięckiAutor

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Zakupy

Handel

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Konieczność podawania ceny przed obniżką

Czytaj więcej >
pixabay, jarmoluk

Handel

H&M zwolni 1500 pracowników. Firma zaoszczędzi w ten sposób 190 mln dolarów

Czytaj więcej >
Zakaz sprzedaży alkoholu w Polsce. Biskupi naciskają.

Handel

Producenci alkoholi zwiększają produkcję. Szykują się na podwyżkę akcyzy

Czytaj więcej >
Biedronka

Handel

Mandat za wzięcie żywności ze śmietnika Biedronki. Jest wyrok sądu

Czytaj więcej >

Handel

Polska będzie handlować z Katarem nie tylko LNG

Czytaj więcej >
Marek BAZAK/East News

Handel

Nadchodzące święta będą drogie. Prezenty jednak muszą być

Czytaj więcej >