Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Aż 4 na 5 polskich firm zyskało na sprzedaży w serwisach społecznościowych
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 10.06.2024 18:02

Aż 4 na 5 polskich firm zyskało na sprzedaży w serwisach społecznościowych

zakupy online
Fot. Pixabay/HutchRock

Wyniki przeprowadzonego na początku 2024 roku badania Adyen Retail Report nie pozostawiają wątpliwości. Aż 80 proc. polskich firm odnotowało wzrost przychodów z tego samego źródła. To doskonała rada dla wszystkich przedsiębiorców z branży.

Prawie połowa Polaków robi zakupy w mediach społecznościowych

Zakupy bez wychodzenia z domu dawno już przestały kogokolwiek dziwić. Coraz więcej produktów kupujemy online, korzystając z aplikacji mobilnych i witryn marek w sieci. Niezwykle popularnym ”sklepem” okazują się być jednak także media społecznościowe.

Badanie przeprowadzone na grupie aż 38 tysięcy konsumentów z całego świata pokazuje, że niemal co drugi Polak decyduje się na zakupy za pośrednictwem Facebooka, Instagrama czy Tik Toka, wydając w ten sposób średnio 7 tysięcy złotych rocznie. 

Taką formę ”shoppingu” zadeklarowało 45 proc. Polaków. Nic zresztą dziwnego — nabywanie produktów bezpośrednio z feedów społecznościowych to łatwa, wygodna i szybka forma. Dzięki temu oferta trafia do klientów zawsze i wszędzie, a przy tym wydaje się jeszcze bardziej kusząca.
 

Dopłaty dla właścicieli domów. Wkrótce dostaną nawet 30 tys. złotych

Liczby nie kłamią. Social Commerce jako przyszłość sprzedaży

Badanie Adyen Retail Report udowodniło również, że handel poprzez media społecznościowe to nie tylko ulubiona forma kupujących, ale także nowy sposób na zwiększenie przychodów firmy. Wśród 13 tysięcy przedsiębiorstw aż 37 proc. przyznało, że korzysta już z handlu społecznościowego. Co więcej, 80 proc. z nich twierdzi, że ta ścieżka sprzedaży poprawiła lub znacznie poprawiła przychody firmy.

Rosnąca popularność mediów społecznościowych jako miejsca, gdzie spędza się czas na zakupach, jest kolejnym dowodem na to, że klienci nie przywiązują się do konkretnego kanału – chcą kupować tam, gdzie im wygodnie. To stwarza wyzwanie dla firm, które starają się zintegrować kanały sprzedaży, przy jednoczesnym zapewnieniu klientom spójnego doświadczenia – zaznaczył Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Okazuje się, że najczęściej nabywanymi produktami są te z kategorii artykułów sportowych i outdoorowych (46 proc.). Niewiele dalej plasuje się moda (43 proc.), a także wyposażenie domu (42 proc.) oraz odzież i akcesoria (42 proc.). Warto dodać, że aż 72 proc. przedsiębiorstw, które odnotowały wzrost zysków ze sprzedaży społecznościowej, podkreśla dużą rolę Unified Commerce.

To oni najczęściej robią zakupy w mediach społecznościowych

W rankingu najczęściej odwiedzanych sklepów w serwisach społecznościowych obyło się bez zaskoczeń. W kategorii popularności króluje Facebook Marketplace, który odwiedza aż 76 proc. ankietowanych. 

Z takim wynikiem Facebook zostawia konkurencję w tyle — Instagram Shop i Tik Tok Shop, które zajęły pozostałe miejsca na podium, zakupy robi już tylko 34 proc. i 28 proc. internautów. Warto jednak zaznaczyć, że Tik Tok utrzymał stabilną pozycję niezależnie od badanej grupy wiekowej. Siła sprzedaży poprzez social media wciąż jednak rośnie, i to niezależnie od wybranej platformy oraz określonej grupy odbiorców. Social commerce to zatem kanał handlu, który zdecydowanie warto mieć na oku.