biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Amazon po cichu wkracza na polski rynek. Na razie w skromnym wydaniu
Kamila Jeziorska
Kamila Jeziorska 04.03.2021 01:00

Amazon po cichu wkracza na polski rynek. Na razie w skromnym wydaniu

Fot. Piotr Molecki/East News, Warszawa, 02.03.2021. Amazon uruchomil polska wersje swojego e-sklepu - Amazon.pl. Polscy klienci pozbawieni sa jednak czesci usług, znanych w zagranicznych wersji tego.najwiekszego na swiecie sklepu internetowego,
East News, Piotr Molecki

Z tego artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób wystartował e-sklep Amazona w Polsce

  • Co czeka na polskich klientów Amazona

  • Co w obecnej sytuacji zrobi Allegro

Amazon debiutuje w Polsce

Amazon z poniedziałku na wtorek uruchomił swój pierwszy sklep internetowy w Polsce. Firma zrobiła to bez większej promocji, komunikatu czy rozgłosu. Dopiero później Amazon poinformował, że polscy klienci mogą wybierać z milionów produktów na platformie z czego aż dziesiątki tysięcy z nich pochodzą od polskich przedsiębiorców. Dostawa powyżej 100 zł jest darmowa.

Amazon w Polsce debiutuje dość skromnie - na razie nie mamy możliwości skorzystania z popularnej opcji Prime, która umożliwia korzystanie z ekspresowej dostawy czy oglądania dodatkowych produktów. Marcin Kuśmierz, prezes platformy Shoper w rozmowie z "Rzeczpospolitą" podkreśla, że Amazon na wszystkich rynkach stara się przekonać do siebie klientów jakością, natomiast w Polsce mamy do czynienia z dużą wrażliwością cenową.

- Sprzedający będą musieli nauczyć się z Amazonem pracować - zaakceptować jego warunki sprzedaży związane z obsługą klienta, reklamacji, płatności itd. Będą musieli rozwijać szybciej swoją ofertę, być bardziej konkurencyjnymi - tłumaczy.

Wejście Amazona na polski rynek stanowi ogromną konkurencję dla Allegro odpowiadającego za 30 proc. e-handlu. Zapowiedź wejścia amerykańskiego giganta na nasz rodzimy rynek spowodowało spadek akcji Allegro, a jego start doprowadził, że cena jednej akcji polskiej firma spadła z 85 zł do 63 zł. Wzrosła do 66 zł po tym, jak okazało się, że Amazon nie startuje z przytupem - analizuje dziennik.

- Amazon to z pewnością największy konkurent dla Allegro. Można jednak zakładać, że Polacy pozostaną wierni tej platformie, choć zapewne bezpośrednia walka rozegra się na polu cenowym i przy wykorzystaniu przewag logistycznych. Te zaś finalnie przełożą się na koszt i czas dostawy zakupionych produktów - tłumaczy Arkadiusz Piechocki, partner zarządzający SpeedUp Group i członek zarządu eCommerce Connections.

Amazon konkurencją dla Allegro

Allegro na razie nie komentuje wejścia amerykańskiego giganta i płynącej z jego strony konkurencji. Tomasz Sokołowski, analityk BM Santander wskazuje, że na razie Amazon dysponuje dość skromną bazą sprzedawców. Z kolei Allegro to gigant obecny na rynku od lat.

- Przed Amazonem długa i ciężka praca, ale firma jest tego świadoma. Klienci mogą się zrazić do Amazona, jak to miało miejsce w przypadku eBaya, ale to nie jest przesądzone. Na pewno Amazon zdobędzie jakąś część rynku, ale to kwestia lat, nie miesięcy - mówi "Rz".

Nie jest tajemnicą, że Amazon dysponuje ogromną przewagą nad Allegro. Sprzedawcy czytników książek, a w tym m.in.: Kindle napędzają bańkę wokół Amazona i zwracają uwagę klientów także na inne produkty. Jednocześnie Amazon otwiera w tym roku 11 centrum logistyczne w Polsce, gdzie sprzedawcy mogą przekazać towar, a spółka zajmie się jego pakowaniem, wysyłką i zwrotami. Allegro buduje dopiero pierwszy taki magazyn.

- Amazon postara się wykorzystać wszystkie słabości swojego rywala, by w ten sposób przekonywać do siebie tak sprzedawców, jak i klientów - tłumaczy Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital i dodaje, że na polskim rynku znajdzie się miejsce dla obu podmiotów.

Ważnym aspektem jest także pandemia, która napędziła handel internetowy. Także Polacy zaczęli chętniej wybierać zakupy online od tych stacjonarnych.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: