biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Eko > Zwrot ws. samochodów spalinowych. Unia Europejska podjęła zaskakującą decyzję
Julia Czwórnóg
Julia Czwórnóg 16.12.2025 18:34

Zwrot ws. samochodów spalinowych. Unia Europejska podjęła zaskakującą decyzję

Zwrot ws. samochodów spalinowych. Unia Europejska podjęła zaskakującą decyzję
Fot. Wojciech Olkusnik/East News

Komisja Europejska szykuje się do znaczącego zwrotu w swojej dotychczasowej polityce klimatycznej. Wiadomo już, jaka będzie najbliższa przyszłość producentów pojazdów spalinowych, którzy jeszcze niedawno stali przed możliwością całkowitego zakazu sprzedaży takich aut. Decyzja ta rodzi wiele pytań o przyszłość motoryzacji w Europie i realne tempo transformacji energetycznej w tym sektorze.

Komisja Europejska zmienia plan dla producentów samochodów spalinowych

Pierwotny plan KE, zakładający całkowite wyeliminowanie silników spalinowych z salonów od 2035 roku, był wyrazem ambicji klimatycznych Unii Europejskiej, dążącej do neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Stanowił on część pakietu Fit for 55, mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku. Jednak, jak często bywa w przypadku tak radykalnych zmian, pojawiły się kontrowersje.

Zwrot ws. samochodów spalinowych. Unia Europejska podjęła zaskakującą decyzję
Fot. Arkadiusz Ziolek/East News

Główne obawy dotyczyły zarówno tempa transformacji przemysłu motoryzacyjnego, jak i gotowości infrastrukturalnej państw członkowskich, szczególnie w zakresie sieci ładowania pojazdów elektrycznych.

Sprzeciw wobec zakazu, szczególnie ze strony Niemiec i Włoch, był silnym sygnałem, że polityka klimatyczna wymaga większego kompromisu i uwzględnienia realiów gospodarczych. W efekcie Komisja Europejska, zamiast trzymać się sztywnej granicy, proponuje inny mechanizm dla producentów — jakie są jego warunki?

Komisja Europejska proponuje producentom nowy standard

Nowa propozycja Komisji Europejskiej nie jest bynajmniej łagodniejsza pod względem ambitnych celów środowiskowych, ale zmienia sposób ich osiągania.

Obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc. do 2035 roku względem obecnych norm jest faktycznie niemal równoznaczny z zakazem sprzedaży tradycyjnych silników benzynowych i Diesla, gdyż praktycznie żaden z nich nie będzie w stanie sprostać tak rygorystycznym limitom. Jest to jednak furtka dla nowych technologii.

Zwrot ws. samochodów spalinowych. Unia Europejska podjęła zaskakującą decyzję
Fot. Engin_Akyurt/Pixabay

Jeśli dany pojazd, wyposażony w silnik spalinowy, będzie zasilany wyłącznie paliwami syntetycznymi (e-paliwami), które w teorii są neutralne klimatycznie, to taki samochód mógłby spełnić kryterium 90-procentowej redukcji. Nowa propozycja zakłada, że pozostałe 10 proc. emisji będzie musiało być zneutralizowane za pomocą rozwiązań takich jak stal niskowęglowa produkowana w UE, e-paliwa czy biopaliwa.

Taka zmiana mogłaby pozwolić na kontynuację produkcji i sprzedaży niektórych niszowych modeli, a także dałaby sektorowi motoryzacyjnemu czas na optymalizację łańcuchów dostaw i obniżenie kosztów baterii, które nadal są główną barierą w masowej elektryfikacji. Jakie konsekwencje takich decyzji odczują kierowcy?

Zobacz też: Google pod lupą Komisji Europejskiej. Chodzi o treści, które zalewają Polaków

Decyzja Komisji Europejskiej a potencjalne konsekwencje dla kierowców

Z jednej strony, producenci zyskują pewną elastyczność, co może złagodzić koszty gwałtownej zmiany technologicznej. Z drugiej strony, cel 90-procentowej redukcji emisji CO2 wciąż wymusza ogromne inwestycje w innowacje, a dla przeciętnego kierowcy oznacza, że era tanich samochodów spalinowych dobiega końca.

W dłuższej perspektywie, auta elektryczne (BEV) i być może te napędzane e-paliwami będą dominować na rynku nowych samochodów. Samochody spalinowe, które są już w użyciu, będą mogły być nadal eksploatowane i sprzedawane na rynku wtórnym. Nowe podejście KE może wpłynąć na strategie inwestycyjne koncernów, które mogą teraz intensywniej rozwijać technologie syntetycznych paliw, jako alternatywę dla w pełni elektrycznego napędu.

Nowe regulacje, zanim zostaną ostatecznie wprowadzone, muszą zostać zatwierdzone przez państwa członkowskie w Radzie UE oraz przez Parlament Europejski, co oznacza, że ostateczny kształt przepisów może jeszcze ulec zmianie.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: