Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Od 2 września zakaz lotów do 46 krajów. Jest jednak sposób na przelot i to całkiem legalnie
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 30.08.2020 02:00

Od 2 września zakaz lotów do 46 krajów. Jest jednak sposób na przelot i to całkiem legalnie

Lotnisko Chopina w Warszawie
Wikimedia Commons, Adrian Grycuk, licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.pl [zdjęcie wykadrowane]

Zakaz lotów do 46 krajów może wejść już niebawem

Jak podaje Puls Biznesu, pojawił się przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt rozporządzenia wprowadzającego zakaz lotów do 46 krajów z podwyższonym ryzykiem zakażenia koronawirusem. Złożenie projektu wiąże się z tym, że obowiązujące aktualnie regulacje ruchu lotniczego w dobie pandemii wygasną 1 września.

"Z uwagi na ogłoszenie w Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, konieczne jest wprowadzenie zakazów w ruchu lotniczym w odniesieniu do lotów międzynarodowych po powyższym terminie" - czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zakazane będą loty do wpisanych na listę krajów, jak również przyloty z tych krajów do Polski. Spod zakazu wyłączone są jednak loty "wyczarterowane przed dniem 15 marca 2020 r. na zlecenie organizatora turystyki lub podmiotu działającego na jego zlecenie", co ma prawdopodobnie umożliwić biurom podróży sprowadzenie turystów z powrotem do kraju po wejściu zakazu lotów w życie.

- Poprosiliśmy o zapis, który umożliwiłby nam przywiezienie turystów w ciągu siedmiu dni od wejścia w życie nowych ograniczeń, bez konieczności uzyskiwania zgody premiera. Taka zapewne była intencja ustawodawcy. Spodziewam się, że zapis zostanie skorygowany - mówi przywoływany przez Puls Biznesu wiceprezes Itaki Piotr Henicz, odnosząc się do niejasności sformułowania w przytoczonym fragmencie projektu.

Czy turyści będą omijać zakaz lotów?

Jak podaje Puls Biznesu, przedstawiciele branży lotniczej podchodzą do tych regulacji ze sceptycyzmem. Zdaniem Michała Kaczmarzyka, szefa linii lotniczej Buzz (należącej do Ryanair), zakaz lotów do tak wielu krajów wprowadzony w Polsce, podczas gdy w reszcie krajów europejskich obostrzenia są znacznie łagodniejsze, jest pozbawiony sensu i wydaje się zagraniem pod publiczkę.

Zdaniem szefa linii Buzz samolot jest najbezpieczniejszym pod względem sanitarnym środkiem transportu i w zasadzie nie ma potwierdzonych przypadków transferu wirusa na pokładzie samolotu. Ponadto zakaz lotów nie idzie w parze z ograniczeniami poruszania się innymi środkami transportu, jest więc dyskryminujący dla sektora lotniczego.

- Po drugie, wprowadzenie zakazu lotów z Polski, podczas gdy wszystkie państwa sąsiadujące podobnych zakazów nie wprowadzają – mam na myśli Niemcy, Czechy i Litwę – jest ruchem populistycznym, gdyż nie ma w praktyce możliwości ograniczenia przepływu pasażerów z państw objętych zakazem. Pasażerowie ci przylecą z wykorzystaniem infrastruktury lotnisk państw sąsiadujących i przekroczą granice z Polską innym samolotem, samochodem lub pociągiem - przywołuje słowa Kaczmarzyka Puls Biznesu. Wygląda więc na to, że zakaz lotów do 46 krajów w znacznie  większym stopniu zwyczajnie utrudni życie pasażerom, niż wpłynie na obniżenie ryzyka transferu koronawirusa.

Zakaz lotów będzie obowiązywał połączenia lotnicze z poniższymi krajami:

1. Belize;2. Bośnia i Hercegowina;3. Czarnogóra;4. Brazylia;5. Bahrajn;6. Królestwo Eswatini;7. Hiszpania;8. Meksyk;9. Izrael;10. Katar;11. Kuwejt;12. Libia;13. Albania;14. Argentyna;15. Armenia;16. Chile;17. Chorwacja;18. Dominikana;19. Ekwador;20. Francja;21. Gwatemala;22. Honduras;23. Indie;24. Irak;25. Kazachstan;26. Kolumbia;27. Kosowo;28. Kostaryka;29. Liban;30. Macedonia Północna;31. Malediwy;32. Malta;33. Mołdawia;34. Namibia;35. Panama;36. Paragwaj;37. Peru;38. Republika Południowej Afryki;39. Salwador;40. Surinam;41. Republika Zielonego Przylądka;42. Rumunia;43. Stany Zjednoczone Ameryki;44. Luksemburg;45. Boliwia;46. Bahamy.

[Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej]