Na początku 2023 roku weszły w życie ważne zmiany dotyczące każdego emeryta i rencisty. Domyślnym formatem dokumentu potwierdzającego uprawnienia do świadczeń i wszystkich związanych z tym statusem przywilejów jest cyfrowy. Ministerstwo cyfryzacji poinformowało, że w użyciu jest już 730 tys. cyfrowych legitymacji.
Pojutrze wejdą w życie nowe regulacje dotyczące zastrzeżenia numeru PESEL. Zobowiązane do tego podmioty będą musiały każdorazowo sprawdzić, czy dana nie została zastrzeżona i dopiero na tej podstawie zawierać umowy. Jest jednak szereg operacji, które nadal będzie można zrealizować bez utrudnień, mimo zastrzeżenia.
W ostatnich miesiącach aplikacja mObywatel wyraźnie wzbogaca swoją funkcjonalność. Ministerstwo Cyfryzacji ostatnio informowało o usłudze - “Firma”. W kolejce czekają już kolejne funkcje, które pozwolą nam załatwić szereg spraw, za pomocą swojego smartfona. Czego możemy się spodziewać?
Podczas dzisiejszej konferencji prasowej minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przypomniał o możliwości zastrzeżenia PESEL oraz podzielił się nowymi statystykami. Termin nie jest przypadkowy - już 1 czerwca wejście w życie prawo zobowiązujące podmioty finansowe do weryfikacji zastrzeżenia.
Ministerstwo cyfryzacji kontynuuje cykl informacyjny dotyczący aplikacji mObywatel. Nic dziwnego, to dziś fundament polskiej cyfryzacji, przynajmniej po stronie samych obywateli. Tym razem skupiono się na odzyskiwaniu dostępu do mObywatela po utracie hasła.
Aplikacja mObywatel to jeden z najważniejszych elementów polskiej cyfryzacji, który znalazł duże uznanie wśród Polaków. Na co dzień korzystają z niego miliony użytkowników, do programu dodawane są systematycznie nowe funkcje. Ale co zrobić, gdy smartfon z zainstalowanym mObywatel przepadnie?
mObywatel to bez dwóch zdań jedna z najmocniejszych kart naszej cyfrowej administracji. Aplikacja w wielu aspektach wyprzedza europejskie standardy i jest systematycznie rozbudowywana. Nie oznacza to jednak, że Centralny Ośrodek Informatyki nie popełnia w tym procesie błędów.
Szacuje się, że w bieżącym roku konieczne będzie wydanie nawet 3 mln nowych dowodów osobistych. Około 2 mln z już wydanych straci ważność, do obiegu trafi też milion nowych dokumentów, co jest potrzebą wynikającą z osiągnięcia pełnoletniości lub zmiany danych. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przez internet.
Nadzieję na otwartą e-administrację możemy, przynajmniej częściowo, pożegnać. Najważniejsza aplikacja polskich cyfrowych usług publicznych, mObywatel, której zazdrościć może na wiele innych państw UE, nie będzie udostępniania na wolnych licencjach. Powodem mają być kwestie bezpieczeństwa.
Aktualnie wyrobienie dokumentu prawa jazdy kategorii B kosztuje 100 zł, do czego doliczane jest 50 gr opłaty ewidencyjnej. Wkrótce może się to jednak zmienić. Samorządy w związku z podwyższeniem kosztów produkcji chcą, by za wydanie potwierdzenia uprawnień kierowcy płacili więcej.
Ministerstwo cyfryzacji podzieliło się nowymi informacjami o testach ePłatności. Docelowo będzie to całkowicie nowy moduł aplikacji mObywatel, dzięki któremu będziemy mogli opłacić zobowiązania urzędowe. Testy przebiegają bez zarzutu - z użyciem mObywatela zrealizowano już ponad 50 tys. transakcji.
mObywatel w ostatnich miesiącach zyskuje na popularności. Polacy chętnie korzystają szczególnie z elektronicznych dowodów osobistych, dzięki którym nie muszą nosić przy sobie portfela. Aplikacja nieustannie się rozwija, a kolejne zmiany użytkownicy odczują jeszcze w nadchodzących tygodniach.
Nowe opcje w aplikacji mObywatel. Ministerstwo Cyfryzacji właśnie dodało do spisu dostępnych w niej dokumentów dwa kolejne pliki. Szacuje się, że z rozwiązania skorzystać będzie mogło nawet 360 tys. osób, należących do konkretnych grup zawodowych. Co istotne, resort nie zamierza na tym poprzestawać i już zapowiada kolejne innowacje.
Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło dodanie dwóch nowych dokumentów do aplikacji mObywatel. To tylko początek, ponieważ resort planuje rozszerzenie funkcjonalności aplikacji o kolejne usługi, w tym możliwość cyfrowego zgłaszania stłuczek drogowych oraz wsparcie psychologiczne dla młodzieży i osób dorosłych w kryzysie psychicznym.
Wielu z nas ma to doświadczenie już za sobą. Scenariusz z reguły wyglądał podobnie. Trzeba było “na szybko” załatwić jakieś sprawy urzędowe, a koniec końców lądowało się w długiej kolejce oczekujących. Jeszcze większe problemy pojawiły się podczas pandemii, gdy ograniczenia dotyczyły zarówno instytucji, jak i samego przemieszczania. Na szczęście od kilku lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych oferuje możliwość rezerwacji e-wizyty. Teraz będziemy mogli jej dokonać również za pomocą rządowej aplikacji mobilnej.