Śmierć bliskiej osoby zawsze jest trudnym doświadczeniem, a kwestie majątkowe tylko komplikują ten czas. Choć prawo spadkowe precyzyjnie reguluje dziedziczenie w sytuacji, gdy spadkodawca nie zostawił testamentu, to jednak sytuacje związane z majątkiem wspólnym, jak na przykład samochód, mogą rodzić wiele pytań. Spadkobiercy, nierzadko niezaznajomieni z prawem, muszą wiedzieć, jak dopełnić wszelkich formalności, by uniknąć problemów prawnych i sprawnie przerejestrować pojazd, stając się jego pełnoprawnymi właścicielami lub współwłaścicielami.
Wydatki związane z dojazdami do pracy potrafią znacząco uszczuplić miesięczny budżet. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale w określonych przypadkach pracodawca może nam zwrócić pieniądze. Jest jednak jeden haczyk: nie jest to obowiązkowe świadczenie. Przynajmniej w większości sytuacji. Kiedy możemy ubiegać się o zwrot kosztów?
W Polsce byłaby to całkowita nowość, ale w Europie — norma. W ślad za wieloma innymi krajami Unii Europejskiej, Ministerstwo Infrastruktury proponuje obniżenie wieku umożliwiającego zdobycie prawa jazdy kategorii B. Warunki mogą jednak zaskoczyć. Nie tylko kierowca będzie musiał pamiętać o przepisach.
Już za kilka dni w życie wejdą nowe przepisy dla właścicieli samochodów. Kierowcy będą musieli zadbać o nowe, obowiązkowe wyposażenie pojazdu. To efekt regulacji Unii Europejskiej, która śmiertelność na drodze chce zredukować do zera.
Podatek od samochodów spalinowych i negocjacje w jego sprawie z Komisją Europejską to obecnie zadanie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Klimatu. Te dwa resorty usiłują usunąć kamień milowy E4G z umowy KPO, a inny - E3G - wliczyć w poczet podatku akcyzowego tak, by był “nieodczuwalny”. Jeśli plan się nie powiedzie, musimy liczyć się z opłatami za samochody spalinowe. Jakie to będą kwoty?
Już niedługo właściciele samochodów muszą przygotować się na nową opłatę? Akcyza może zostać zamieniona przez zupełnie inne rozwiązanie. Prace nad szczegółami trwają, ale już jest pewne to, że to starsze auta znajdą się na celowniku ustawodawców.
14 marca weszły w życie rewolucyjne przepisy, które umożliwiają skonfiskowanie auta, jeśli kierowca prowadził pod wpływem alkoholu. Wiadomo już, co stanie się z odebranymi samochodami. Jak się okazuje, będą one trafiały na licytacje. Przedstawiamy szczegóły.
Szykują się kolejne zmiany w prawie drogowym. Tym razem oznaczają więcej uprawnień dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Co zyskają kierowcy?
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad wprowadzeniem nowego koloru tablic rejestracyjnych. Przepisy miałyby wejść w życie 1 czerwca 2024 r.
Słynny „Maluch” po raz pierwszy zjechał z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej 50 lat temu. Jutro z tej okazji odbędą się w mieście huczne obchody. W ciągu 27 lat fabryki w Bielsku i Tychach wyprodukowały 3 318 674 Fiatów 126p.
O dobrej wydajności możemy mówić wtedy, kiedy coś przynosi wysokie efekty i zyski. Pojęcie to jest powszechnie stosowane w kontekście zarządzania organizacją. Sposobów na podniesienie wydajności w firmie jest wiele. Dzisiaj jednak zastanowimy się, czy możliwa jest poprawa wydajności floty samochodowej. A jeśli tak, to jak się do tego zabrać.Dla przedsiębiorstw, w których korzysta się z samochodów służbowych, flota stanowi istotne narzędzie pracy. Menedżerowie widzą przy tym, z jak wysokimi kosztami może się wiązać jej utrzymanie. Chodzi nie tylko o zakup aut, ale też koszty dotyczące paliwa czy serwisowania. Są poważnym wydatkiem obciążającym firmowy budżet. Optymalizacja wykorzystania floty samochodowej pozwoli te koszty zmniejszyć.
We wtorek 28 marca Unia Europejska przegłosowała wprowadzenie norm emisyjnych, które od 2035 roku będą na tyle restrykcyjne, że jedynie samochody napędzane prądem i bez udziału paliw kopalnych będą mogły je spełnić. Potocznie mówi się więc o wprowadzeniu zakazu sprzedaży/rejestracji nowych aut spalinowych po 2035 roku. Polska jako jedyne państwo UE była przeciwna nowym przepisom.
W corocznym raporcie TomTom Traffic Index liderem zestawienia w naszym kraju jest Łódź. W 2022 roku na staniu w korkach w godzinach szczytu kierowcy spędzili tu 77 godzin. Autorzy raportu wskazali, że przejazd 10 km w tym mieście zajmuje średnio 19 minut i 30 sekund.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, poinformował, że zrealizowano już i wypłacono dopłaty dla 290 wniosków w programie "Mój elektryk". Od startu programu dla osób fizycznych złożono 1863 wnioski na łączną kwotę 38 mln 866 tys. 500 zł o dopłatę do zakupu auta elektrycznego.W przypadku osób fizycznych wypłacono dofinansowanie dla 290 wniosków. Z liczby już złożonych wniosków w programie "Mój elektryk" wynika, że średnia dopłata do e-samochodu dla osób fizycznych wynosi nieco ponad 20 tys. zł.Fundusz przypomniał, że osoby fizyczne mogą wnioskować o dopłaty do zakupu aut z napędem elektrycznym lub wodorowym. Dotacja dla nabywców indywidualnych wynosi 18 tys. 750 zł, a limit ceny to 225 tys. zł. Na większą dotację mogą liczyć osoby z Kartą Dużej Rodziny. Dla nich przewidziano 27 tys. zł dopłaty, bez limitu ceny elektrycznego samochodu.
Właściciele samochodów Mazda i Toyota niebawem będą musieli zgłosić się do serwisów w celu przeprowadzenia przeglądu. Powodem są możliwe usterki pomp paliwa i niedziałające ogrzewanie szyb. Problemy dotyczą blisko 7 tys. aut.
Wojsko ma prawo przejąć w razie konieczności firmowe i prywatne pojazdy. Dotyczy to szczególnie samochodów terenowych i użytkowych, ale również motocykli i quadów. Określa to ustawa z 1967 roku. Wojsko informuje kierowców, że przejmie ich samochody w przypadku mobilizacji lub wojny. Czasowe przejmowanie prywatnych pojazdów na cele wojskowe reguluje Ustawa z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Coraz więcej posiadaczy aut terenowych informuje, że otrzymało pismo, że ich auto może zostać przejęte przez wojsko. Pisma od WKU trafiają do kierowców w związku z coraz bardziej napiętą sytuacją na Ukrainie i konfliktem zbrojnym z Rosją na horyzoncie.
W Ministerstwie Infrastruktury trwa kontrola, która ma ustalić bezpośrednie powody przekazania niepoprawnych pytań do teoretycznego egzaminu na prawo jazdy – poinformował rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. W wyniku zaistniałej sytuacji egzaminu teoretycznego na prawo jazdy nie zdało w całym kraju 20 osób. – Przepraszamy wszystkich kandydatów na kierowców za zaistniałą sytuację, która powstała w wyniku błędu podczas przekazywania pytań egzaminacyjnych. Osoby te będą mogły ponownie przystąpić do bezpłatnego egzaminu, po złożeniu stosownej skargi – zapewnił rzecznik. Przypomniał też, że w poniedziałek 24 stycznia 2022 r. systemy teleinformatyczne Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego zostały uzupełnione o nowe pytania w celu ich zastosowania podczas egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Pytania te przygotowuje Komisja do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych, a następnie przekazuje je do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, która zarządza systemem egzaminacyjnym dla wszystkich WORD-ów.Po aferze zdymisjonowany został dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.
Prawie połowa samochodów, które miały trafić do nowych właścicieli, nie nadawała się do sprzedaży. Powodem dyskwalifikacji był najczęściej tragiczny stan techniczny. To bardzo Raport Otomoto KLIK ukazał niewiarygodne praktyki.Platforma Otomoto Klik przedstawiła dane dotyczące badań pojazdów przeprowadzonych przez nią w III kw. 2021 roku. Raport przedstawiony przez Otomoto KLIK pokazał, że blisko połowa (43 proc.) sprawdzanych samochodów nie została dopuszczona do sprzedaży w tym serwisie.W przypadku aż 15 proc. aut, które nie przeszły pozytywnie inspekcji warunkującej otrzymanie Cyfrowego Paszportu Pojazdu, ubezpieczyciel stwierdził szkodę całkowitą, a mimo to samochody miały trafić do nowych właścicieli.Jak podał Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający w Carsmile i jednocześnie szef platformy Otomoto Klik, cytowany w komunikacie, odsetek ten oznacza, że niemal co drugi samochód, który miał trafić do sprzedaży, albo w ogóle nie dawał możliwości bezpiecznej jazdy, albo szacunkowy koszt usunięcia usterek ważnych z punktu widzenia komfortu bezpieczeństwa i jazdy był bardzo wysoki.
Od 1 stycznia zmienią się zasady rozliczania przychodu i podatku dochodowego u pracowników, którzy wykorzystują służbowe samochody również do celów prywatnych. 400 zł wyniesie zryczałtowany podatek dla osób korzystających w celach prywatnych z służbowego auta o mocy wyższej niż 81 KM.Ryczałt na używanie większości aut do celów prywatnych wzrósł z 250 do 400 zł. Dotychczas wysokość ryczałtu uzależniona była od pojemności silnika, a wyższa kwota dotyczyła osób korzystających w celach prywatnych ze służbowych aut napędzanych silnikami o pojemności powyżej 1,6 l. Od 1 stycznia 2022 r. , za sprawą Polskiego Ładu, kryterium wysokości ryczałtu zmieniło się z pojemności silnika na jego moc. Zmianie nie ulegną kwoty przychodu, od których naliczany będzie podatek. Jak dotychczas będzie to 250 i 400 zł miesięcznie. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości 250 zł – jeśli osoba zatrudniona używa pojazdu do mocy 60 kW 400 zł – jeśli używa pojazdu powyżej mocy 60 kW Samochody elektryczne i wodorowe zostały dopisane do pierwszej grupy (250 zł).W myśl nowelizowanych przepisów wyższa kwota, od której naliczony zostanie podatek dochodowy, obejmie korzystających z aut wyposażonych w silniki o mocy 60 kW, czyli w przeliczeniu ok. 81,6 KM.
Volkswagen i należące do niego Skoda i Audi apelują do posiadaczy ponad 4 tys. aut zarejestrowanych w Polsce o szybkie udanie się do serwisów. W popularnych modelach wykryto wady są wśród nich audi a4 czy volkswagen golf.Jak podaje portal bankier.pl należąca do koncernu Volkswagena Skoda usterki wykryła w modelach: scala i kamiq (typ: NW). W autach wyprodukowanych w Czechach w sierpniu i wrześniu 2019 r. wadliwa okazała się funkcja wzywania pomocy (e-call), połączenia z informacją (info-call) oraz zawiadomienia o awarii (service-call). 190 aut zarejestrowanych w Polsce powinny przejść przegląd. Ich właściciele otrzymają wezwania do autoryzowanych stacji obsługi, gdzie wymieniony zostanie moduł OCU.
Już od nowego roku ponad 2,5 mln zarejestrowanych w Polsce samochodów z instalacją LPG może nie mieć prawa poruszać się po drogach publicznych. Jak podaje portal prawo.pl stanie się tak jeśli wejdzie w życie zapowiadana nowelizacja ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia w zakresie kontroli instalacji gazowych.Ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, która ma zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2022 r. budzi spore kontrowersje i obawy. Ministerstwo Infrastruktury opracowało ją, żeby dostosować polskie przepisy dotyczące montażu w samochodach instalacji LPG i CNG do prawa Unii Europejskiej. Ministerstwo zapewnia, że obecny i nowy system homologacji będą funkcjonowały równolegle.
Kia wzywa do serwisów ponad 22 tys. kierowców w związku z ryzykiem zwarcia, które może doprowadzić do pożaru. Problem dotyczy modelu sportage. Z tego artykułu dowiesz się:Kia wzywa do serwisów ponad 22 tys. kierowcówJakie są powody akcji serwisowejJaka inna znana marka prowadzi podobną akcjęKia z ważnym komunikatem dla kierowcówKia wzywa kierowców do serwisów. Wszystko przez to, że w obwodzie hydrauliczno-elektronicznej jednostki sterującej może nastąpić zwarcie, które z kolei może doprowadzić do pożaru w komorze silnika. Problem dotyczy modelu sportage wyprodukowanego na Słowacji między październikiem 2015 r. a październikiem 2002 roku. Z danych przytoczonych przez serwis Bankier.pl wynika, że do serwisu będzie musiało udać się ponad 22,7 tys. kierowców. Kia sportage jak zauważa portal plasuje się w pierwszej piątce najpopularniejszych modelów wśród polskich klientów indywidualnych w tym roku. Okazuje się, że od stycznia do końca maja br. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło prawie 3,3 tys. egzemplarzy tego modelu, z czego blisko połowę zarejestrowali klienci indywidualni. W jaki sposób kierowcy dowiedzą się o konieczności udziału w akcji serwisowej? Zostaną powiadomieni najprawdopodobniej drogą pocztową. Następnie będą musieli złożyć wizytę w autoryzowanej stacji obsługi, gdzie mechanicy wymienią bezpieczniki w skrzynkach znajdujących się wewnątrz hydrauliczno-elektronicznej jednostki sterującej.
Leasing jest szybko zyskującą na popularności metodą finansowania droższych zakupów, przede wszystkim samochodów. Jego dwa główne warianty, operacyjny i finansowy, różnią się jednak od siebie znacząco.Jak wynika z ostatnich danych zrzeszającego czołówkę przedsiębiorstw świadczących tego rodzaju usługi Związku Polskiego Leasingu w ubiegłym roku przedsiębiorstw udzieliły takiego finansowania na kwotę przeszło 70 mld zł. Po raz pierwszy od wielu lat dynamika, z powodu pandemii Covid19, była ujemna – wynik ten okazał się o około 10 proc. mniejszy niż w 2019 roku. Przedstawiciele ZPL zapewniają jednak, że spadek jest przejściowy i br. straty zostaną odrobione. Być może z nawiązką. Najpopularniejszą formą leasingu obecnie, tak jak w poprzednich latach, był jego wariant operacyjny odpowiadający za znakomitą większość umów tego rodzaju (przeszło 90 proc.). Leasing finansowy, znacznie mnie popularny, stosowany sporadycznie, dotyczący zazwyczaj innych niż samochody ruchomości, miał charakter uzupełniający.